شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
مباحث تئوری کتاب‌های رسانه با فضای کار متفاوت است

علی‌اکبر عبدالرشیدی، نویسنده و فعال حوزه رسانه با اشاره به کتاب‌هایی که در حوزه رسانه منتشر شده است، گفت: با نگاهی به کتاب‌های این حوزه متوجه نوعی گسست بین دانشگاه و فضای واقعی رسانه‌ها می‌شویم، زیرا مباحث تئوری در کتاب‌ها با فضای موجود در محیط کار متفاوت است.-

عبدالرشیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: گسست بین مباحث تئوری و عملی موجب شده است فعالان حوزه رسانه و دانشگاه از کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنند چندان راضی نباشند.

وی افزود: خبرنگاران کنونی ما نمی‌توانند کار نو و جدیدی ارایه دهند زیرا قواعد این رقابت را به خوبی نمی‌آموزند و فقط به مطالب علمی که در کتاب‌ها وجود دارند، بسنده می‌کنند، در حالی که کسب تجربه نقش مهم و اساسی در این زمینه دارد.

مولف کتاب «سیر تحول و تکامل ژورنالیسم» با بیان این‌که استادان و نویسندگان کتاب‌های این حوزه باید تجربه فعالیت در رسانه را نیز داشته باشند، گفت: این تجربه به آنان کمک می‌کند افزون بر کارهای تحقیقاتی و پژوهشی ضرورت‌ها و موقعیت‌های مختلف کاری را نیز در نظر داشته باشند و بتوانند آن‌ها را در کتاب‌های خود به تصویر بکشند.

عبدالرشیدی عنوان کرد: نوعی تعامل و رایزنی باید میان فعالان دو بخش دانشگاهی و رسانه وجود داشته باشد، استادان این رشته باید کار عملی را در تحریریه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها تجربه کرده باشند، همچنین خبرنگاران نیز باید به حوزه تحقیق و زوایای مختلف آن آشنا شوند.

به گفته وی، پروفسور کاظم متعمدنژاد نمونه موفق تلفیق این دو حوزه است که شاخص‌های حرفه‌ای را در هر دو بخش رعایت کرده و اکنون توانسته به عنوان پدر علم ارتباطات ایران در کشور و جهان شناخته شود.

عبدالرشیدی با بیان این‌که معتمدنژاد الگوی خبرنگاران و فعالان بخش دانشگاهی کشور در حوزه رسانه است، یادآور شد: استادانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بیشتر شارح هستند، یعنی طرح‌ها و نظریه‌های خود را در قالب کتاب و متون دانشگاهی منتشر می‌کنند.

وی ادامه داد: با نگاهی به کتاب‌هایی که در این حوزه منتشر شده، می‌توان گفت که تعداد محدودی از این آثار موضوع ژورنالیسم را در قالب موضوع‌ها و مباحثی مبتنی بر تجربه بومی مطرح و بقیه کتاب‌ها مباحث غربی را بدون کم و کاست منتشر کرده‌اند.

این فعال رسانه‌ای گفت: اگر استادان در رسانه فعالیت داشته باشند نگاه آن‌ها به واقعیت‌های این حوزه نزدیک‌تر می‌شود زیرا رسانه ابزار و عملکردی است که با ذهن و عقل سر و کار دارد و تجربه در آن نقش مهمی ایفا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها