سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
کتاب فرهنگ و تمدن اسلامی به چاپ پنجاه و دوم رسید

کتاب‌های تجدید چاپی و پرفروش دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی معرفی شدند. در این میان، کتاب فرهنگ و تمدن اسلامی به قلم دکتر علی‌اکبر ولایتی به چاپ پنجاه و دوم رسیده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب فرهنگ و تمدن اسلامی که بر اساس سرفصل درس تاریخ و تمدن اسلامی نگاشته شده است، می‌کوشد با ارایه گزارشی مستند و متقن از نحوه شکل‌گیری تمدن اسلامی و فراز و فرودهای آن، زمینه‌های بیداری، خودباوری و خیزش را در میان جوانان و دانشجویان و دیگر نسل‌های فرهیخته کشور فراهم کند. 

این کتاب دارای یک مقدمه و یازده بخش اصلی است. زمینه‌های شکل‌گیری تمدن اسلامی، شکوفایی علوم در تمدن اسلامی، سازمان‌های اداری و اجتماعی تمدن اسلامی، هنر در تمدن اسلامی، تاثیر تمدن اسلامی در تمدن غربی، علل بیرونی و درونی رکود تمدن اسلامی، خیزش؛ اقتدار مجدد جهان اسلام، علل متاخر رکود فرهنگ و تمدن اسلامی و همچنین بیداری اسلامی، عناوین بخش‌های مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند. 

چاپ پنجاه و دوم کتاب «فرهنگ و تمدن اسلامی» با شمارگان پنج هزار نسخه، در 296 صفحه قطع وزیری و به بهای 53 هزار ريال به سفارش معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی قم به زودی از سوی دفتر نشر معارف منتشر می‏شود.

همچنین کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام نوشته دکتر محمد نصیری رضی، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم از سوی دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی به چاپ سیزدهم می‏رسد. 

این اثر برگزیده‏ای از حوادث و وقایع تاریخ اسلام است که با ساختار و سبک تعلیمی برای تدریس در دانشگاه‏ها نگارش یافته است. مولف این نوشتار در مقدمه، گزارشی از محتوای کتاب و کیفیت تحقیق و تدوین و شیوه تحلیل آن را ارایه کرده است.

چاپ سیزدهم کتاب تاریخ تحلیلی صدر اسلام در 320 صفحه و به بهای 58 هزار ريال به سفارش معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی قم منتشر می‌شود. چاپ نخست این کتاب در سال 1378 از سوی دبیرخانه کتاب سال حوزه علمیه قم رتبه نخست را کسب کرد.

همچنین چاپ چهل و ششم کتاب «اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمد داوودی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، منتشر خواهد شد. 

کتاب «اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم» در پنج فصل پس از کلیات و مبانی اخلاق اسلامی، بعضی از مهم‌ترین فضایل اخلاقی و راه‌های وصول به آن و شماری از رذایل اخلاقی و راه‌های اجتناب از آن‌ها را بیان کرده است که محور مباحث کتاب، آموزه‌های قرآنی و روایی است. 

چاپ چهل و ششم «اخلاق اسلامی، مبانی و مفاهیم» در 232 صفحه و به بهای 42 هزار ريال به زودی منتشر خواهد شد.

از دیگر کتاب‌های تجدید چاپی این نشر می‌توان به ویرایش دوم کتاب تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه به قلم مصطفی دلشاد تهرانی اشاره کرد. 

این کتاب در دو بخش به نگارش درآمده است. بخش نخست به عصر گردآوری، زندگی سیدرضی، ساختار سیاسی نهج‌البلاغه و جاذبه‌های نهج‌البلاغه می‌پردازد و بخش دوم در قالب شش فصل به معارف نهج‌البلاغه اختصاص دارد. خداشناسی و اثرات آن بر زندگی انسان، فلسفه وحی و هدف از بعثت انبیا، مفهوم سیاست، اهداف حکومت، نقش مردم در حکومت، رابطه زمامداران و مردم، شروط زمامداری و سلوک زمامداران، جایگاه حقوق، اقسام حقوق و ثمرات پایبندی به حقوق دیگران و کمالات انسانی از دیدگاه نهج‌البلاغه، عناوین فصل‌های این بخش به شمار می‌آیند. 

کتاب تفسیر موضوعی نهج البلاغه در 240 صفحه و به بهای 43 هزار ريال تجدیدچاپ می‏شود.

همچنین پنجاه و یکمین چاپ کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم نوشته جمعی از استادان حوزه و دانشگاه از سوی دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی منتشر خواهد شد. 

این کتاب که با ساختار و سبک تعلیمی برای تدریس در دانشگاه‏ها نگارش یافته، در دو بخش تنظیم و تدوین شده است. بخش نخست این اثر به مباحث مقدماتی تفسیر اختصاص دارد و بخش دوم هم طی 9 فصل به بیان تفسیری از معارف قرآن می‌پردزاد که خدا در قرآن، جهان‌های دیگر، اهداف آفرینش، قرآن و علم، قرآن و بهداشت روان، سنت‌های الهی، ازدواج، روابط خانوادگی(آیین همسرداری) و روابط اجتماعی(آیین مهرورزی) عناوین این فصل‌هایند. 

کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم در 312 صفحه و به بهای 43 هزار ريال به سفارش معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی قم تجدیدچاپ می‏شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط