به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین صفحات این نشریه به حضور نمایندگان خانواده چاپ در انتخابات شورای شهر تهران و نقش این حضور در رونق و اعتباربخشی به این حوزه اختصاص دارد.
نگاهی به تبلیغات چاپی ستادهای انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری و میزان هزینه هر نامزد در انتخابات در گفتوگو با مسوولان ستادهای انتخاباتی یکی دیگر از مطالب این نشریه به شمار میآید که در آن به صورت تفصیلی نوع چاپ تبلیغات هر کاندیدا بر کاغذ، مقوا و بیلبورد را مشخص کرده است.
نشستی با اعضای هیات مدیره انجمن چاپ دیجیتال ایران و سهم فعالان این حوزه از تبلیغات انتخاباتی در گفتوگو با عباس ایرانعقیده، رییس انجمن و امیرحسین قاسمی، دبیر انجمن دیگر مطلب این پرونده به شمار میآیند.
نگاهی به چاپ شاهنامه بایسنقری با روکش «UV ورنی» یکی دیگر از مطالب این نشریه است. در این گزارش میخوانیم: «شاهنامه بایسنقری که در دهه 40 آمادهسازی و چاپ آن در شرکت افست به انجام رسید، با همه کارهای نفیس چاپی دیگر تفاوت دارد. زیرا مرحله آمادهسازی آن، پروسه معمول لیتوگرافی و عملیات پیش از چاپ را طی نکرده، بلکه به دست هنرآفرین ابراهیم هاشمی و همکارانش ساخته شده است.»
مروری بر آمادهسازی و چاپ سیلکاسکرین را میتوان دیگر مطلب این نشریه معرفی کرد. در این گزارش به روند کلی چاپ اسکرین، تفکیک رنگها، شابلونسازی، انواع توریها و فریمها، عملیات توریکشی، مرکبها، آمادهسازی مرکبها، کاغذ، چاپ و پس از چاپ و... اشاره شده است.
مقالهای درباره انواع چاپگرهای لارج فورمت در صفحات بعدی این ماهنامه درج شده است. در این مقاله که دکتر «نیکلاس هلموت» آن را به رشته تحریر در آورده، گذشته و آینده این چاپگرها بررسی شده است. مقاله حاضر را اسکندر جهانبانی ترجمه کرده است.
مقاله سید فرید قاسمی درباره کارنامه آموزشی و مطبوعاتی میرزا حسن تبریزی، یکی دیگر از مطالب جذاب این نشریه است. در این مطلب علاوه بر روایت گوشههایی از زندگی میرزای تبریزی به اقدامات او در زمینه صنعت چاپ و مطبوعات به مباحث مختلفی اشاره شده است.
ماهنامه «صنعت چاپ» به صاحب امتیازی و مدیرمسوولی مرتضی کریمیان در 112 صفحه و بهای سه هزار تومان منتشر شده است.
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
نظر شما