ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
اول:در ظاهر امر، کار کرد روزه مبتنی بر جنبه تغذیهای سلامت، و پرهیز از خوردن، و احیانا زیادهرویهای اسرافگونه است. در اولین قدم، مومنین در اکثر ادیان و برخی مکتبهای فلسفی-اخلاقی از این نظر روزه میگیرند که از طریق ریاضت، و ریاست بر نفس، و نیل به امساک، عبادت کنند، و سپس از طریق درک مسکنت، و احیانا احساس عدالت، به تهذیب نفس نایل شوند.
دوم:سفارش دین و سایر ادیان در روزه، عدم تحرک، خفت و خواب، تنبلی و کرختی روانی نیست. تصور نمیکنم دینی، پیروان خود را به سبب روزه و امساک از کار و تلاش باز دارد و مریدان را به خورد مختصر و خواب مفصل فراخواند. بی حالی و ضعفی که گاه، در برخی شرایط به روزهدار دست میدهد، به دلیل ترک عادتهای تغذیهای است که معمولا پس از چندی عادی میشود.
سوم:به نظر میرسد ترک عادات تغذیهای، بر اساس مثل «ترک عادت موجب مرض است» ناراحتیهای روحی را با هدف «ضعف اعصاب» افزایش میدهد. یعنی شخص از کاری که نمیکند، و چیزی که نمیخورد رنج میبرد. این امر در برخی موارد طبیعی است، و چه بسا ساختار تسکین دهندگی روزه را زیر سوال ببرد.
صفحه 170/رمز سلامت و طول عمر/حسین حسینی/نشر موسسه بوستان کتاب(مرکز چاپ ونشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم/چاپ اول/سال1391/360 صفحه/10000تومان
نظر شما