شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
مقام پنجمی رقابت چاپ به حوزه کودک و نوجوان رسید

در هفته نخست تیرماه کتاب‌های کودک و نوجوان کاهش چشمگیری داشتند و با انتشار 88 اثر، مقامی بهتر از پنجمی به این حوزه نرسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در نخستین هفته از تیر ماه، بچه‌ها شاهد کاهش چشمگیر کتاب‌هایشان در حوزه چاپ بودند و این هفته با انتشار 88 اثر در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات کودک و نوجوان جایگاهی بهتر از پنجمی را در میان حوزه‌های چاپ به خود اختصاص نداد. این هفته کتاب‌های علوم عملی با 180 کتاب، کتاب‌های حوزه دین با 138 اثر و علوم اجتماعی با 126 اثر جایگاه اول تا سوم حوزه‌های چاپ را از آن خود کردند. 

نزدیک‌تر از خیال!

پس از هفته‌ها، فاصله مترجمان با مولفان به حداقل رسید و مترجمان تنها چهار جلد از مولفان کمتر به بازار آوردند. این هفته مولفان با 46 اثری که منتشر کردند، 27/52 درصد کتاب‌های هفته را به خود اختصاص دادند. در ماه‌های اخیر، مولفان همواره از مترجمان پیش بوده‌اند.

تساوی در کوارتر اول تیر ماه

برای نخستین بار در یک ساله اخیر، تعداد کتاب‌های چاپ نخست، با کتاب‌های تجدید چاپ شده برابر شد! 44 کتاب تجدید چاپی‌ بر 44 اثر چاپ نخست، این هفته بازار را به صورت 50- 50  تقسیم کردند.
رسم بازار کودک و نوجوان در اغلب موارد بر پیش بودن تجدید چاپی‌ها بوده است اما کتاب‌های چاپ نخست نیز چندیدن بار گوی سبقت را از تجدید چاپی‌ها ربوده‌اند.

ناشران پایتخت 71 ناشران شهرهای دیگر 17

این هفته ناشران پایتخت بیش از چهار برابر ناشران سایر شهرهای کشور کتاب منتشر کردند تا همچنان پیشتازان حوزه چاپ کودک و نوجوان باشند. ناشران پایتخت در ماه‌های اخیر میدان نبرد چاپ را هرگز به ناشران سایر شهرهای کشور واگذار نکرده‌اند.

متوسط‌ها سقوط کردند!

متوسط‌های شمارگان این هفته سقوط چشمگیری را نسبت به هفته‌های گذشته و نسبت به میانگین خود تجربه کردند. متوسط‌ شمارگان کتاب‌های این هفته دو هزار و 373 نسخه بود. این کمیت نسبت به هفته گذشته، کاهش یک هزار و 170 نسخه‌ای را تجربه کرد.

متوسط‌ صفحه‌های کتاب‌های کودک و  نوجوان نیز از شرایط آرمانی خود دور بود و با 56 صفحه، با وجود افزایش 11 صفحه‌ای نسبت به هفته گذشته، در میانه متوسط خود قرار داشت. 

ترین‌های هفته!

«تلی تلویزیونی» این هفته ارزان‌ترین کتاب هفته بود. این کتاب که 700 تومان بها داشت، نوشته سارا قدیانی است و از نشر قدیانی وارد بازار شده است. «آنی شرلی در گرین گیبلز» با بهای 15 هزار تومان عنوان گران‌ترین اثر هفته بود البته مترجم این اثر باز هم سارا قدیانی بود تا با دو اثر گران و ارزان هفته، پا به بازار کتاب کودک و نوجوان گذاشته باشد. 

«زیست شناسی زیر ذره‌بین» با 17 نوبت چاپ، بیش‌ترین نوبت چاپ را در میان کتاب‌های هفته به خود اختصاص داد. 

با کاهش فراوان، بیش‌ترین شمارگان کتاب‌های هفته به کتاب «کاج و آدم برفی» با شمارگان پنج هزار و 250 نسخه رسید. در مقابل این اثر «عالم نیلوفر» این هفته با شمارگان 500 نسخه، کتاب کم شماره هفته بود. 

«آنی شرلی در گیرین گیبلز» عنوان کتاب پر صفحه هفته را نیز از آن خود کرد. این کتاب 496 صفحه دارد. «نگین و بیمه» با صفحه نقطه مقابل کتاب پر صفحه هفته بود.

بیش‌فعالان هفته!

علیرضا حضرتی این هفته با هفت اثرمولف بیش فعال هفته بود. همتای مترجم حضرتی با سه اثر ترجمه، مهرداد تهرانیان‌راد، بود.

انتشارات کومه با هشت اثر چاپ نخست، بیشترین کتاب چاپ نخست را وارد بازار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط