شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
همایش اندیشه و قلم به مهم‌ترین اهداف خود رسیده است

معاون فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آیین اختتامیه چهارمین همایش اندیشه و قلم گفت: شناسایی و ترویج آثار مرتبط با ارتش جمهوری اسلامی ایران که از مهم‌ترین اهداف این همایش بود، امروز برآورده شده و به خلق آثار دیگر انجامیده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه همایش چهارم اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز، 15 تیرماه 92 با حضور سیدمحمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات نظامی ارتش و نویسندگان حوزه ارتش جمهوری اسلامی ایران در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آغاز سخنان در این مراسم با تبریک روز قلم به اهالی قلم متعهد و دلسوز که از قلم به نیکی و در راه کمال آدمی و انسان‌سازی استفاه می‌کنند، قلم را یکی از نعمت‌های بی‌بدیل الهی دانست که اگر درخت آن ریشه در تعهد و تدین داشته باشد، میوه آن شیرین و ماندگار خواهد بود. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی آل هاشم، ارزش قلم را به پیام آن و عظمت نوشته را به محتوای آن دانست و افزود: نویسنده متعهد، تک‌تیر‌انداز میدان نبرد اندیشه‌هاست و برای پیروزی نیازمند مهارت، دقت، هدف‌گیری، لحظه‌شناسی و سرعت عمل است. اصحاب قلم سنگرنشینان فکر و اندیشه‌اند تا در عرصه‌های فرهنگی با مسلسل قلم به جنگ با جهل بشتابند و پیشرفت و سعادت را بر جامعه و فرهنگ جامعه حاکم کنند. 

وی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که قلم‌ها شهید‌پرور است، گفت: اهمیت انتشارات مثل اهمیت خون‌هایی است که در جبهه‌ها ریخته شده. زبان، ابزار ارتباط است و قلم ابزار اندیشه. روح لطیف آدمی نگارشی لطیف را می‌طلبد و ذوق و قریحه نشات گرفته از همین ارتباط است. آن‌ چه اندیشه را به تسخیر در می‌آورد، قلم است و آن‌چیز که از قلم می‌تراود، اندیشه است. اندیشه و قلم دو یار دیرینه‌اند. 

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه، اندیشه بی‌قلم را جاده‌ای بی انتها دانست که مسافری در آن طی طریق نمی‌کند و افزود: قلم بی‌اندیشه اسب تیز‌پای بی سوارکار است. قلم سه امتیاز دارد که در سخن وجود ندارد. نخست، باقی ماندن. سخن فرار می‌کند و نوشته باقی است. دوم، دقیق بودن. اگر قرار بود کتاب آسمانی که بیش از هزار سال است به ما رسیده‌، نوشته نمی‌شد، شاید اکنون کتاب دیگری را پیش روی خود می‌دیدیم. سومین برتری قلم بر سخن عمیق بودن است. مطالب نوشته، عمیق و فکر شده است. در حالی که معمولا سخنان با این اندازه تامل بر زبان رانده نمی‌شوند. 

وی گفت: گاه نویسندگان ساعت‌ها فکر می‌کنند که یک سطر بنگارند. برای ارج نهادن به این کار ارزشمند، سازمان عقیدتی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تدابیر مقام معظم رهبری با هدف‌های فراهم کردن بستری مناسب برای تشویق و ترغیب نویسندگان نظامی و اهل قلم غیر ارتشی که به موضوع ارتش می‌پردازند و ناشرانی که در زمینه ارتش آثاری را منتشر می‌کنند، چهارمین همایش اندیشه و قلم را برگزار کرد و در این راستا، حمایت در زمینه‌های چاپ و توزیع آثار اهل قلم ارتش و در نهایت، گردآوری و پردازش برای استفاده علاقه‌مندان و پژوهشگران را در دستور کار خود قرار داد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم در پایان سخنانش از همکاری پدید آمده میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری کرد.
 
سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدرضا واحدی، معاون فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با گرامی داشتن روز قلم و با اشاره به برگزاری نخستین دوره همایش اندیشه و قلم در سال 1383 گفت: به چندین دلیل گمان نمی‌کردیم که این همایش تا این اندازه مورد استقبال قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن، این بود که در ابتدا ارتباطی میان تالیف، ترجمه و قلم و اندیشه با نظامی‌ای که فقط برای عرصه‌های نبرد و زره و باروت قرار است فعالیت کند، نمی‌دیدیم. 

وی با ابراز خوشوقتی از این‌که در دوره نخست برگزاری همایش، تمام نویسندگان ارتشی از بازنشسته تا دیگر نظامیان این نیرو 300 اثر به دبیرخانه ارسال کرده بودند گفت: امروز با توجه به این‌که چهارمین دوره این دوسالانه سپری می‌شود، شاهد ارسال بیش از 300 اثر در هر دوسال یک بار به این همایش هستیم. شناسایی و ترویج آثار مرتبط با ارتش جمهوری اسلامی ایران که از مهم‌ترین اهداف این همایش بود، امروز برآورده و به خلق آثار دیگر منجر شده است. 

معاون فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: نویسندگان ارتشی گاه در عرصه‌های بین‌المللی و هنری هم فعالیت‌‌های خوب و شایسته‌ای دارند و همایش اندیشه و قلم ارتش در پی شناسایی این ظرفیت‌هاست. 

سید محمد‌رضا واحدی در پایان به ارایه گزارشی آماری از آثار رسیده به دبیرخانه همایش اندیشه و قلم ارتش در دوره اخیر پرداخت و گفت: دبیرخانه همایش اندیشه و قلم 389 اثر از سوی 169 شرکت کننده دریافت کرد و این آمار غیر از آثاری است که به دلایل گوناگون دیرتر از مهلت اعلام شده به دبیرخانه همایش راه یافت. برای داوری آثار با وجود آن‌که نیرو‌های زبده‌ای در این زمینه داریم که مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ هستند، ارزیابی را به داورانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کردیم تا شائبه‌ای در گزینش آثار وجود نداشته باشد. 

در پایان این آیین از 30 برگزیده و شایسته تقدیر این همایش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مقامات ارتش جمهوری اسلامی ایران قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها