یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
خورشیدی: همایش اندیشه و قلم ارتش به آینده پژوهی توجه کند

عباس خورشیدی در حاشیه چهارمین همایش اندیشه و قلم ارتش گفت: حوزه‌های تفکر استراتژیک نیرو‌های نظامی، آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی در حوزه علوم نظامی اندکی مغفول مانده است و بهتر است در دوره‌های بعد، فراخوان همایش اندیشه و قلم ارتش از نویسندگان برای ارسال آثار در این زمینه‌ها هم دعوت کند.-

عباس خورشیدی، نویسنده برگزیده همایش چهارم اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: در این دوره یازده کتاب به همایش ارایه کردم که یکی از آثارم با عنوان «راه‌های پرورش خلاقیت در سازمان‌های آموزشی» پیش از این در جشنواره خوارزمی‌ حائز رتبه شده بود. 

وی درباره ویژگی آثارش که منجر به پذیرفته شدن آن‌ها در چهار دوره همایش اندیشه و قلم ارتش شده‌ است، توضیح داد: این کتاب‌ها بیشتر درباره راه‌های تفکرسازی، روابط انسانی و اصول و مبانی برخورد با سلسله مراتب بوده که مورد توجه قرار گرفته است. 

استاد دانشگاه افسری امام علی(ع) همایش اندیشه و قلم ارتش را همایشی مفید برای دیده شدن آثار برتر در حوزه ارتش جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و افزود: توصیه من به جوانان این است که از نوشتن نهراسند و بنویسند چون دیکته نانوشته غلط ندارد. جوانان خلاق بسیاری در سطح نیرو‌های مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران داریم. نویسندگان و قلم‌به‌دستان مطرح هم در این نهاد کم نیستند که در دانشگاه‌ها مشغول تدریس‌اند. پیشنهاد من این است که استادان دانشگاه‌های نظامی ارتش، اندیشه‌های خود را روی کاغذ بیاورند زیرا نوشتن میوه تفکر است. 

وی افزود: نظامیان باید از این راه افکار خود را به زیردستان و سلسله مراتبشان انتقال دهند. همایش اندیشه و قلم ارتش همایش بسیار مبارکی است. به نظر من این همایش می‌تواند منجر به شکل‌گیری افکار و اندیشه‌های صحیح و منسجم در ارتش می‌شود. 

خورشیدی در پاسخ به این سوال که «پرداختن به چه حوزه‌هایی از سوی نویسندگان حوزه نظامی مغفول مانده است؟» تصریح کرد: حوزه‌های تفکر استراتژیک به خصوص استراتژی نیرو‌های نظامی و آینده‌نگاری و آینده پژوهی در این زمینه اندکی مغفول مانده است و بهتر است در دوره‌های بعد، فراخوان همایش اندیشه و قلم ارتش از نویسندگان برای ارسال آثار در این زمینه‌ها هم دعوت کند. 

برگزیده چهار دوره همایش اندیشه و قلم ارتش ادامه داد: باید دانست که بدون آینده‌نگری تُهی هستیم. در رویارویی با جهان دو راه داریم؛ نخست آن‌که پنجره آگاهی را ببندیم و راه خودمان را ادامه دهیم. دیگر آن‌که با گشودن پنجره آگاهی دریابیم که در دنیا چه می‌گذرد. باید اصل جهانی اندیشیدن و بومی عمل کردن را در ارتش پیاده کنیم. باید یافته‌های علمی جهانی را به صورت بومی مورد استفاده قرار دهیم. انتظار دارم به آینده پژوهی، امنیت پژوهی و تدبیر استراتژیک در همایش آینده توجه بیشتری شود.

در اختتامیه چهارمین همایش دوسالانه اندیشه و قلم ارتش که روز گذشته(15 تیرماه 92) برگزار شد، عباس خورشیدی به دلیل تالیف کتاب «راهبردهای تدریس برای یادگیری فعال» در بخش علمی (فنی، مهندسی، پزشكی، آموزشی، روانشناسی) رتبه دوم را دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط