به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در 10 فصل ماهیت مدیریت استراتژیک را بررسی و عوامل تاثیرگذار در انتخاب استراتژی مناسب سازمان را معرفی کرده و در نهایت نحوه درست اجرای استراتژی را شرح میدهد. فصل نخست کلیاتی از مدیریت استراتژیک را ارایه و ماهیت مدیریت استراتژیک را بهعنوان موضوع محوری بحث مورد بررسی قرار میدهد.
فصل دوم کتاب همراه با ذکر مثالهایی، انواع استراتژیها را در عمل تشریح میکند. چگونگی اجرای استراتژیها در مقام کاربرد، محور بحث در این فصل کتاب است.
در فصل سوم ماموریت و اهداف اصلی سازمان معرفی میشود. در این فصل چگونگی تدوین ماموریت برای سازمان و اولویتگذاری اهداف اصلی و فرعی به بحث گذاشته شده است.
فصلهای چهارم و پنجم کتاب به بررسی عوامل خارجی همچمون تهدیدها و فرصتها و عوامل داخلی همچون نقاط قوت و ضعف که بر روند فعالیت سازمان در راه رسیدن به اهداف و ماموریتهای سازمان تاثیرگذارند پرداخته است.
بررسی و انتخاب استراتژی، موضوع فصل ششم کتاب است. مباحث این فصل بر حول این محور است که پس از تعریف ماموریت و هدفگذاری و اولویتبندی اهداف و سپس شناخت عوامل داخلی و خارجی تاثیرگذار بر سازمان در مرحله بعد باید استراتژی درست و مناسب وضعیت سازمان انتخاب شود.
در فصل هفتم نیز به موضوع «اجرای استراتژی-مسایل مدیریت» اختصاص دارد و اینکه پس از انتخاب استراتژی مناسب برای سازمان، مدیریت چگونه باید آنرا سازماندهی و اجرا کند.
فصل هشتم کتاب با عنوان «اجرای استراتژی-مسایلی در زمینه امور مالی و حسابداری و تحقیق و توسعه و سیستم اطلاعات رایانه» بر تامین منابع مالی و چگونگی بةکارگیری امکانات و منابع مالی برای اجرای استراتژی سازمان تاکید دارد. در این فصل همچنین به توسعه سیستم اطلاعات رایانهای در مدیریت جدید سازمانی اشاره شده است.
فصل نهم به بررسی ارزیابی و کنترل استراتژیک پرداخته و در نهایت فصل دهم کتاب، مدیریت استراتژیک بینالمللی را معرفی کرده و با مقایسه معیارها و شاخصههای مدیریت استراتژیک داخلی با استاندارد بینالمللی روز دنیا راهکارهایی برای رسیدن به آن سطح ارایه میدهد.
ویرایش اول چاپ بیست و سوم کتاب «مدیریت استراتژیک» در 712 صفحه در قطع وزیری و به بهای 26 هزار تومان از سوی انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی چاپ و منتشر شده است.
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
نظر شما