حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالکریم بهجتپور، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست «بهسوی دکترین مطلوب تدریس معارف اسلامی در دانشگاهها» گفت: توسعه دانش از طریق ارایه متون بسته بهویژه در حوزه دروس معارف محقق نمیشود.-
بهجتپور در این نشست اظهار کرد: اساسا برای انتقال مفاهیم و معارف دین باید فلسفههای مقولات دینی و ریشههای محتوایی آن از سوی مدرسان دانشگاه بهصورت مستمر ارایه شود.
وی ادامه داد: در راستای انتقال مفاهیم به دانشجویان در حوزه دروس معارف تاکنون کوتاهی نشده و آنچه در این راستا بهعنوان یک چالش مطرح است، بحث روش است چراکه ما در دانشگاه با طیف وسیع و مختلفی از مخاطبان مواجهایم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه دانشجویان در حوزه روش ارایه دروس معارف توقع دریافت بهترینها را دارند، افزود: با در نظر گرفتن این موضوع، ضرورت دارد که در جریان آموزش این دروس گروههای مختلف مخاطبان را مد نظر قرار دهیم و از روشهای جدید مانند روش قرآنی برای بیان مفاهیم استفاده کنیم.
بهجتپور اظهار کرد: اگر قرار است که در مقام مبلغ معارف قرآنی باشیم، باید تلاش کنیم تا رابطه میان متن معارف با دانشجو ایجاد شود، چراکه اساسا هدف این دروس معرفتافزایی است. بنابراین، باید در این راستا به تقویت بینش بپردازیم.
وی افزود: طراحی دکترین مطلوب تدریس معارف اسلامی در دانشگاه مستلزم آن است که نگرشها به این دروس تغییر یابد که این کار هم نیازمند حرکتی اساسی است.
این پژوهشگر گفت: ایمان به تعبیر علامه طباطبایی در ذیل تفسیر سوره مومنون، حتی عقیده نیست بلکه اطمینان خاطر و آرامش خاطر است. بنابراین، با بهرهگیری از این تفسیر می توان گفت در حوزه عقاید پیش ار هرچیز نیازمند اصلاح بینش هستیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تغییر درونی باید در دستور کار سیاستگذاریها قرار گیرد، افزود: اساسا ایمان و تربیت زیرشاخههاییاند که در پس اعتماد حاصله از ایمان بهوجود میآیند.
وی در پایان با ابراز تاسف از اینکه دروس معارف امروز در جایگاه نمرهساز در میان دانشجویان مطرح میشوند، تاکید کرد: کتابهای حوزه معارف باید بهروز باشند، چراکه توسعه دانش با متن بسته اتفاق نمیافتد.
نظر شما