دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
مدیریت گردشگری ایران در کتابی بررسی شد

کتاب «مدیریت گردشگری و وجهه ملی در جمهوری اسلامی ایران» به قلم دکتر نادر جعفری هفتخوانی با هدف شناخت، تبیین و ارایه مدلی برای تبیین رابطه میان گردشگری و وجهه ملی جمهوری اسلامی ایران تالیف شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مدیریت گردشگری و وجهه ملی در جمهوری اسلامی ایران» تالیف دکتر نادر جعفری هفتخوانی در قالب پنج بخش کلی تهیه و تنظیم شده است. «مساله پژوهش، چه رابطه‌ای میان گردشگری و وجهه ملی کشورها وجود دارد؟»، «چارچوب نظری پژوهش، گردشگری چگونه با وجهه ملی پیوند می‌خورد؟»، «موضوع پژوهش، سیاست‌گذاری ملی گردشگری در جمهوری اسلامی ایران»، «مدل‌سازی و تحلیل اطلاعات، رویکرد مبنا و مدل مفهومی پژوهش، پاسخ به سوال‌های تحقیق» و «برنامه ملی گردشگری و وجهه ملی جمهوری اسلامی ایران» عناوین بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. 

در بخش نخست، رابطه میان گردشگری و وجهه ملی کشورها در قالب دو فصل تبیین شده است. فصل نخست به تبیین، اهمیت و ضرورت آن و نحوه توجه کشورها به شناخت و مدیریت این رابطه ‌می‌پردازد و فصل دوم طرح پژوهشی کتاب است و به مطالعه سیاست‌پژوهی، تحلیل سیاست و روند اجرای آن اختصاص دارد. 

بخش بعدی کتاب که به چارچوب نظری پژوهش اختصاص دارد شامل چهار فصل است و به ترتیب به ارتباطات و گردشگری (حوزه نظریات ارتباطات میان فرهنگی)، وجهه ملی و فرهنگ و گردشگری (گردشگری به عنوان یک ارتباط میان فرهنگی)،‌ نظریه‌های ارتباطات میان فرهنگی و مفهوم هویت فرهنگی در این نظریه‌ها و حوزه دیپلماسی فرهنگی، وجهه ملی، ‌فرهنگ و گردشگری و سیاستگذاری و گردشگری اختصاص دارد. 

بخش سوم کتاب به برنامه ملی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و در تنها فصل این بخش، سابقه‌ای از آن ارایه می‌شود و ابعاد شکلی و محتوایی برنامه معرفی می‌شود. در بخش چهارم، رویکرد مبنای کتاب برای نقد برنامه ملی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران و مدل مفهومی تاثیر گردشگری بر وجهه ملی کشورها مطرح می‌شود. این بخش دارای دو فصل است که فصل نخست آن به تفصیل، مراحل شکل‌گیری مدل یاد شده را مطرح کرده و مولفه‌های روشی و محتوایی آن را ارایه می‌‌کند و فصل دوم به تجزیه و تحلیل اطلاعات در چارچوب مدل مفهومی تحقیق و پاسخ به سوال‌های پژوهش می‌پردازد. 

بخش نهایی کتاب نیز به نتیجه‌گیری و پیشنهادهای این پژوهش اختصاص دارد و نویسنده در دو فصل تلاش می‌کند جمع‌بندی و تحلیلی از نقدهای وارده به برنامه ملی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران ارایه دهد. 

در بخشی از کتاب آمده است: «رویکرد فرهنگی به گردشگری در کنار دیدگاه اقتصادی می‌تواند بسیاری از وجوه کمتر شناخته شده گردشگری را برای ما آشکار نماید از جمله اینکه گردشگری به جای آن‌که حباب تجاری، کالایی شده، ناپایدار، استعماری، مضر و زیان‌بار، یکسان‌ساز، جعلی و گول زننده، سلطه‌گر، غیر اخلاقی، منفک کننده، ناسازگار با طبیعت، طمع‌کار و زیاده‌خواه، از خود بیگانه ساز و تحمیل‌گر نامیده شود، می‌تواند منجی اقتصادی، پایدار،‌ اخلاقی، سازگار با طبیعت، احیاگر و نیرو بخش،‌توسعه‌گرا، آموزش‌گرا، پیوند دهنده، واسطه و نیروی رهایی‌بخش میان‌فرهنگی به‌شمار آید.» 

کتاب «مدیریت گردشگری و وجهه ملی در جمهوری اسلامی ایران» تالیف دکتر نادر جعفری هفتخوانی در 293 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها