دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به عنوان باسابقهترین مرکز تحقیقاتی آموزشی در حوزه مطبوعات و رسانه در هفته گذشته 4 عنوان کتاب با نامهای «خبر»، «رسانههای اجتماعی»، «ارتباطات و توسعه» و «رادیو» منتشر کرد._
نخستین کتاب منتشره، کتاب «خبر» نوشته دکتر یونس شکرخواه نام دارد که پس از 16 سال فاصله از انتشار چاپ نخست در یک ویراست جدید با هدف به چالش کشاندن نگاه کلاسیک، سنتی و حرفهای به خبر و ارایه موارد کاربردی تازه منتشر شد.
تعاریف خبر در قلمرو مفهومی، ارزشهای خبری، عناصر خبری، سبکهای خبرنویسی، منبع و لید، تیتر یا سر عنوان، ویرایش، خبر غیرقابل چاپ و فرایند خبر، مدلهای حرکت یا جریان خبر، جامعهشناسی تولید خبر، خبرهای رویداد مدار و فرایندمدار، خبر به روایت «مکتب گلاسگو» بخشهای چهاردهگانه تاب را تشکیل میدهند. در پیوست پایانی کتاب نیز اصول بینالمللی اخلاق حرفهای روزنامهنگاری در 10 اصل بیان شده است.
کتاب «خبر» در 195 صفحه با شمارگان دوهزار نسخه و بهای هشتهزار تومان برای علاقهمندان خبرنویسی و روزنامهنگاران چاپ و عرضه شده است.
دومین کتاب «رسانههای اجتماعی، ابعاد و ظرفیتها» است که به قلم حسین بصیریانجهرمی و مقدمه دکتر حسین افخمی در 10 مقاله به مباحث رسانههای اجتماعی و تاثیر آنها بر فضای خبرنگاری، رسانههای شخصی و هویت کاربران شبکههای اجتماعی میپردازد. دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها این کتاب را با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر کرده است. برخی از عنوانهای مقالهها، پیشینه و پیدایش رسانههای اجتماعی، دگردیسی مفهوم قدرت و نقش پادقدرت در رسانههای اجتماعی، شبکهنگاری شبکههای اجتماعی مجازی، شکلگیری اجتماعی وبمعنایی و ارتباطات چهره به چهره و الکترونیکی به منظور حفظ شبکههای اجتماعی را در برمیگیرند.
«رسانههای اجتماعی، ابعاد و ظرفیتها» در 296 با شمارگان یکهزار و 500 نسخه و بهای 10 هزار تومان عرضه شده است.
«ارتباطات و توسعه» به قلم علیرضا مرادی و محمدصادق افراسیابی با مقدمه دکتر حسن بشیر نام سومین کتابی است که از سوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به چاپ رسیده است. این کتاب در قالب 9 مقاله علاوه بر نقد مدرنیزاسیون و تغییر نگاه درباره جایگاه ارتباطات در توسعه به سایر مسایل، همچون جایگاه الهیات در توسعه، تجربه کشورهای مختلف در حوزه ارتباطات و توسعه نقش تکنولوژیهای نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی در توسعه کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه و نیز رویکرد سازمانهای بینالمللی همچون یونسکو در زمینه ارتباطات توسعهبخش میپردازد.
«ارتباطات و توسعه» در 328 صفحه با شمارگان دوهزار نسخه و بهای 10 هزار تومان برای علاقهمندان حوزه ارتباطات و توسعه منتشر شده است.
کتاب «رادیو چیست؟» به قلم دکتر حسن خجسته عنوان آخرین کتابی است که از انتشارت دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها در هفته گذشته منتشر شد. در مقدمه آمده است: «تهیه این مجموعه مقالات با این هدف صورت گرفته تا زمینهای را برای مطالعه دانشجویان و علاقهمندان به رادیو فراهم آورد و آنها را در کسب بینش جدید در مورد رادیو یاری کند. این اثر شامل بیست و یک مقاله برگزیده از میان مجموعه مقالاتی است که قبلا در پنج کتاب با عناوین: درآمدی بر جامعهشناسی رادیو، مطالعاتی جامعهشناختی درباره رادیو ، تاملاتی جامعهشناختی درباره رادیو، جامعهشناسی رادیو و رسانه و رادیو، مدیریت و جامعه به همت پژوهشهای رادیو به طور محدود منتشر شده است.»
«رادیو چیست؟» در 427 صفحه با شمارگان یکهزار و 500 نسخه و بهای 15 هزار تومان برای مخاطبان رادیو عرضه شده است.
نظر شما