یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
کتابی که  «استراتژی در فرهنگ و رسانه» را بازنمایی می‌کند

«استراتژی در فرهنگ و رسانه» به‌قلم محمدمهدی انصاری و وحید خاشعی منتشر شد. این کتاب الگوها و مدل‌های سیاستگذاری فرهنگی و رسانه‌ای را بررسی و ورود مدیریت استراتژیک به حوزه رسانه را در قالب مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک در صنعت رسانه‌ای تبیین کرده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ «استراتژی در فرهنگ و رسانه» به‌قلم دکتر محمدمهدی انصاری، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر وحید خاشعی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد. 

کتاب در پنج فصل «صنعت فرهنگ و رسانه»، «مبانی سیاست‌گذاری فرهنگی و رسانه‌ای»، «خط مشی‌گذاری عمومی»، «استراتژی و رسانه» و «استراتژی در صنایع رسانه‌ای جهانی» تلاش کرده تا با بازنمایی مفهوم استراتژی در صنایع فرهنگی و رسانه‌ای برای سیاستگذاری و تعیین خط مشی عمومی راهکارهایی را ارایه دهد. هدف از این سیاستگذاری‌ها افزایش کارآیی سازمان رسانه‌ای و بهره‌وری بیشتر از آن‌هاست. 
 
در یادداشت ناشر، به‌قلم محمدمهدی انصاری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها آمده است: «سازمان‌های فرهنگی و رسانه‌ای همچون دیگر سازمان‌ها نیازمند تدوین استراتژی، تعیین خط مشی و سیاست‌گذاری عمومی هستند. در این چارچوب، تدوین‌کنندگان استراتژی رسانه‌ای توجه خود را بر محیط و عملکرد سازمان معطوف کرده و مدل‌هایی را ارایه می‌دهند. این امر، با نگاهی به صنعت رسانه و مقتضیات آن صورت پذیرفته و غالبا مدل‌های منطقی مکتب سازمان صنعتی به‌کار گرفته می‌شوند.»

«استراتژی در فرهنگ و رسانه» با طرح مساله «صنعت فرهنگ» و «صنعت رسانه» آغاز شده و با معرفی مکتب فرانکفورت به‌عنوان پیشتاز معرفی روساخت فرهنگ در برابر اقتصاد مارکسیستی به ورود رسانه به ایران پرداخته است. در ادامه، نویسندگان کتاب امر سیاستگذاری فرهنگی برای یک جامعه را با بررسی دیدگاه‌ها و مدل‌های مختلف دنبال می‌کنند.

فصل دوم کتاب با معرفی دیدگاه‌های مختلف سیاست‌پذیری و سیاستگذاری فرهنگی، الگوهایی چون آرمان‌شهرگرا، راهبردی، توسعه‌گرا، اصولگرا و دموکراتیک را شرح داده است. فصل سوم نیز با عنوان «خط مشی‌گذاری عمومی» چگونگی حضور دولت‌ها در تحولات جامعه را با استفاده از سبک‌ها و مدل‌های مختلف مطرح و بررسی کرده است. این فصل با بیان نتیجه‌گیری در پایان هر بخش از مباحث، راه‌حل‌هایی برای کاربردی شدن مدل‌های معرفی شده، ارایه می‌دهد.

در بخش ‌«استراتژی و رسانه» در تعریف استراتژی نوشته شده است: «استراتژی، مجموعه‌ای از اهداف است، به‌گونه‌ای که قادر به تبیین این موضوع‌ها باشد که در چه کسب و کاری و چه نوع سازمانی فعالیت می‌کنیم یا می‌خواهیم فعالیت کنیم.»

«استراتژی و رسانه» نام فصل چهارم کتاب است که به بررسی سابقه استراتژی و مفهوم بنیادین آن، همچنین مکاتب مطرح شده و روش‌های طراحی استراتژی پرداخته است. فصل پنجم کتاب از گستردگی بسیاری برخوردار است و افزون‌بر معرفی انواع رسانه‌ها، تبدیل هر یک به صنعتی پولساز و فرهنگساز را دنبال می‌کند. کتاب، روزنامه، مجلات، موسیقی، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت اجزای فصل «استراتژی در صنایع رسانه‌ای جهانی» را تشکیل می‌دهند که تحلیل هر کدام می‌تواند گام بسیار مهمی در صنعت فرهنگ و سیاستگذاری‌های فرهنگی باشد.

در معرفی کتاب آمده است: «در صنعت پر رقابت رسانه، داشتن استراتژی، کلید موفقیت نهادها و سازمان‌های رسانه‌ای محسوب می‌شود. امروزه رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب، مجازی و تعاملی نیازمند اصول و تکنیک‌های طراحی و اجرای استراتژی است. کتاب حاضر حاصل مجموعه‌ای از کارگاه‌های تدوین استراتژی برای اهالی رسانه است که می‌تواند کاربرد مطالعه موردی برای استادان، پژوهشگران و دانشجویان علوم ارتباطات، سیاستگذاری فرهنگی و مدیریت رسانه قرار داشته باشد.»

چاپ نخست «استراتژی در فرهنگ و رسانه» به‌قلم محمدمهدی انصاری و وحید خاشعی در 296 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 14 هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها