سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
یعقوب‌زاده: نشر کتاب به معرفی جاذبه‌های ایران  کمک می‌کند

رحیم یعقوب‌زاده،‌ مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری درباره برطرف شدن مشکلات نشر کتاب‌های گردشگری گفت: بهتر است نهادها و سازمان‌های بیشتری در حوزه نشر کتاب‌های گردشگری وارد شوند، زیرا این حوزه، هم می‌تواند موجب شناساندن فرهنگ و جاذبه‌های کشورمان به جهانیان شود و هم درآمد و اشتغال‌زایی بیافریند./

یعقوب‌زاده، مدرس دانشگاه‌های مازندران و علم و فرهنگ درباره کمبود کتاب‌های عامه‌پسند در حوزه گردشگری به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: ابتدا باید بدانیم از چه زاویه‌ای به موضوع نگاه می‌کنیم، آیا ما می‌خواهیم برای فهم بیشتر  عامه مردم کتاب بنویسیم یا آن‌که کتاب باید از یک استاندارد قابل قبول در زمینه نحوه نگارش و محتوای علمی برخوردار باشد؟ به نظر می‌رسد در این‌باره نمی‌توان از جامعه علمی گردشگری انتظار داشت کتاب‌های ساده و مطابق با سلیقه عامه که تحصیلات اندکی دارند، تالیف کنند. این‌گونه کتاب‌ها باید توسط سازمان‌ها و موسسه‌های فعال در جذب گردشگر و تورگردانان تنظیم و تالیف شوند. با این حال من نیز این نکته را می‌پذیرم که در این حوزه، کتاب‌های قابل فهم برای عامه کم است. 

نویسنده کتاب «گردشگری فرهنگی»  درباره  تالیف‌نشدن کتاب درباره جاذبه‌های گردشگری همه نقاط کشور اظهار کرد: امروزه برای همه مراکز استان‌ها کتاب‌هایی با هدف آشنایی عموم و علاقه‌مندان به سفر تهیه و منتشر شده است، اما این کتاب‌ها شامل همه شهرها و مناطق کشور نمی‌شود و یا اطلاعات اندک و ناقصی را ارایه می‌دهد. با توجه به این‌که در هر نقطه از کشورمان آثار تاریخی، میراث فرهنگی، چشم‌اندازهای زیبا و نقاط دیدنی بسیاری وجود دارد، جا دارد نویسندگان، محققان و سازمان‌های مربوطه همچون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توجه کافی و حمایت‌های بیشتری در این باره انجام دهند تا عموم و به‌ویژه علاقه‌مندان سفر بتوانند از طریق کتاب و آثار چاپی با مناطق و شهرهای مختلف کشور بیشتر آشنا شوند.

این پژوهشگر حوزه گردشگری با اشاره به جلد کتاب‌های گردشگری گفت: در این زمینه ما همواره دچار کمبود و مشکل بوده‌ایم. کتاب‌هایی که درباره جاذبه‌های نواحی مختلف کشور منتشر می‌شود بیشتر برای زیباتر کردن کتابخانه‌های شخصی یا سازمان‌ها کاربرد دارند و یا برای هدیه دادن خریداری می‌شوند که ممکن است مخاطب تنها به دیدن عکس‌های کتاب اکتفا کند. این کتاب‌ها قیمت بالایی دارند و بیشتر مردم و حتی بسیاری از گردشگران خارجی توانایی خرید این دسته از کتاب‌ها را ندارند.

وی افزود: برای رهایی از این وضع می‌توان کتاب‌ها یا کتابچه‌هایی با حجم کمتر اما در قالبی جذاب ارایه کرد که هم خرید آن‌ها در حد توان افراد باشد و هم تمایل بیشتری برای خواندن مطالب در افراد به وجود آید. مثلا بسیاری از کشورها برای معرفی کشورشان به گردشگران خارجی کتابچه‌هایی را منتشر می‌کنند که با قیمت ارزان علاوه بر کتابفروشی‌ها در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در معرض دید مشتریان قرار می‌گیرد. حتی برخی از این کتابچه‌ها به‌صورت رایگان و همراه با اجناس دیگر خریداری شده، به مشتریان داده می‌شود. البته برای این منظور، سازمان‌های متولی در این کشورها حمایت‌های لازم مالی را از طریق سفارش کتاب و پرداخت هزینه‌های مربوط دریافت می‌کنند.

نویسنده کتاب «گونه‌شناسی گردشگری» درباره کمبود کتاب‌های گردشگری در حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: هنوز نگاه جدی به کودکان و تاثیری که آموزش آن‌ها می‌تواند بر صنعت گردشگری کشور بگذارد وجود ندارد. مثلا چقدر به حوزه گردشگری و جاذبه‌های ایران در کتاب‌های درسی دوران ابتدایی پرداخته شده است؟ اگر نگاهی به کتاب‌های درسی این دوره بیندازیم متوجه می‌شویم به مقوله گردشگری که امروزه از آن به صنعت دوم دنیا تعبیر می‌شود در حد ناچیزی اشاره شده است. در حالی‌که می‌توان با پرداختن بیشتر و موثرتر، افراد را با جاذبه‌های گردشگری کشور آشنا کرد و از این طریق علاوه بر ایجاد تمایل به بازدید از نقاط دیدنی کشور که در ذهن کودک جای می‌گیرد، مخاطب را از دوران کودکی با فعالیت‌های گردشگری و منافع متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن آشنا کرد. متاسفانه چه در کتاب‌های درسی و چه کتاب‌های متفرقه و غیر درسی از کمبود اساسی در این حوزه رنج می‌بریم.

یعقوب‌زاده، راهکارهایی را نیز برای برطرف کردن مشکلات نشر کتاب‌های گردشگری ارایه داد و گفت: برای برون‌رفت از وضع نه چندان خوشایند نشر کتاب در حوزه گردشگری ابتدا باید به فکر بهبود و ترویج فرهنگ کتابخوانی بود و برای این منظور همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی و مربوطه باید اقدامات اساسی را در این انجام دهند و در مرحله بعد باید برای نشر کتاب‌های گردشگری فکر کرد زیرا اگر جامعه‌ای کتابخوان نباشد، بالطبع هم نویسندگان، هم ناشران گرایش به نشر کتاب‌هایی خواهند داشت که بیشتر جنبه تزیینی دارند تا کتاب‌هایی که برای خواندن و افزودن دانش خوانندگان است. 

وی ادامه داد: در این ارتباط نهادها و سازمان‌های بیشتری باید در حوزه نشر کتاب‌های گردشگری وارد شوند، زیرا این حوزه هم می‌تواند موجب شناساندن فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری کشور شود و هم درآمد و اشتغال‌زایی بیافریند. حمایت از کتاب‌های گردشگری در واقع، منافع بسیاری را برای اقتصاد، رشد فرهنگی و اجتماعی مردم و کشور خواهد داشت. لازم است کاغذ ارزان‌تری در اختیار ناشران و نویسندگان این حوزه قرار گیرد تا این‌گونه کتاب‌ها با قیمت مناسب‌تری عرضه شود و نویسندگان و ناشران با انگیزه بیشتری وارد تالیف و نشر کتاب‌های گردشگری شوند. 

رحیم یعقوب‌زاده، مدرس دانشگاه‌های مازندران و علم و فرهنگ تهران و از مولفان و پژوهشگران در حوزه علم گردشگری و سنجش افکار عمومی است. وی تاکنون سه جلد کتاب با نام‌های «گردشگری فرهنگی»، «گونه‌شناسی گردشگری» و «مبانی سنجش افکار عمومی» نوشته است و دو مقاله در ژورنال‌های معتبر علمی پژوهشی در آمریکا و کانادا (ایندکس شده در فهرست ISI)، چهار مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی در کشورهای ترکیه، یونان و تایلند، پنج مقاله در نشریه‌های علمی - پژوهشی داخلی و پنج مقاله در کنفرانس‌ها و سمینارهای داخل کشور در حوزه گردشگری ارایه و منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها