به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اين کتاب در هفت فصل شکل گرفته است. نخستین فصل کتاب با عنوان «مبانی اخلاقی مصرف» به تحلیل و بررسی مهمترین نظریهها درباره مبانی اخلاقی مصرف اختصاص دارد و در این میان به سه نظریه اشاره میشود که به نظر میرسد مهمترین مبانی اخلاقی در میان متقدمان و متأخران است. دو نظریه نخست به دنیای غرب مربوط و نظریه دیگر وظیفهگرایی است.
«ارزش های حاکم بر مصرف در اخلاق اسلامی» عنوان دومین فصل کتاب است که ناظر بر وجوه مبناشناختی و معارفشناختی در حوزه اخلاق مصرف است، این فصل در دو بخش تنظیم شده است؛ در بخش نخست از اصول و مبانی نظری ارزشهای اخلاقی سخن به میان آمده و به پنج اصل بنیادین اشاره شده است. بخش دوم نيز به ارزشهای اخلاقی در حوزه مصرف اختصاص داده شده است.
در فصل سوم این کتاب با نام «راهکارهای عملی بهینه سازی مصرف در اخلاق اسلامی» سه راهکار بازدارنده، ایجابی و تحکیم و تثبیت مطرح شده است.
فصل بعدی این کتاب به آثار سوء مصرفگرایی در رفتارهای انسان از سه منظر در مناسبات انسان با خدای خود، مناسبتهای درونی انسان با خود و مناسبتهای انسان با همنوعان خود پرداخته است. پنجمین فصل کتاب «اصلاح الگوی مصرف از منظر اخلاقی» وجه الگوشناختی اخلاق مصرفی را مورد بررسی قرار داده است.
«سیره علمی عالمان بزرگ شیعی در مصرف» عنوان ششمین فصل این اثر است که گوشههایی از سیره عملی عالمان بزرگ شیعی را فراروی خوانندگان قرار داده است و در دو حوزه بیان شده است؛ یکی حوزه فردی و شخصی عالمانی مانند شهید ثانی، حکیم سبزواری، آیت الله بهجت و دیگری حوزه اجتماعی مصرف که غالباً به ایثار و همدردی بزرگان با جامعه ناظر است تا اطرافیان و مردم.
آخرین فصل این کتاب به بررسی و نقد مقاله «اخلاقیات مصرف» میپردازد که پژوهشگر غربی،«لوری میکولیس» آن را قلم زده است، مطالب و نکات مثبت و پذیرفتنی از حیث معارف شناختی و راهکار شناختی در این مقاله چشمافساست.
نخستین چاپ کتاب «اصلاح الگوی مصرف از منظر اخلاقی» با شمارگان هزار نسخه در 358 صفحه، به قیمت 170 هزار ریال منتشر شد.
شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
نظر شما