چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
«آگهی مطبوعات» منتشر می‌شود

کتاب «آگهی مطبوعات» با پژوهش فرشید پارسی‌کیا، مدرس گرافیک منتشر می‌شود. در این کتاب که تاریخ گرافیک تبلیغاتی در ایران مرور شده است، نزدیک به 100 آگهی مطبوعاتی نوآور که در سال‌های 1320 تا 1357 در مطبوعات منتشر شده‌اند، بازنشر می‌شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پارسی‌کیا گفت: نام اصلی این کتاب «آگهی مطبوعات» است که برخی رسانه‌ها به اشتباه نام آن را «آگهی نشریات» درج کرده بودند ولی من روی عنوان «آگهی مطبوعات» تاکید دارم. محتوای این کتاب درباره تاریخ گرافیک تبلیغاتی در ایران است. 

وی افزود: هدف من از این کتاب تاریخ‌نگاری بود و به همین دلیل چون برای انتشار نشریات از فعل «طبع شدن» استفاده می‌شد من عنوان «آگهی مطبوعات» را برای آن انتخاب کردم. پیش از کتاب من دو اثر مشابه هم منتشر شده است، اما این دو به دلیل عدم دسترسی به منابع توسط نویسندگانشان اشکالاتی دارند. به عنوان مثال در یکی از این دو کتاب درج شده که نخستین آگهی مطبوعاتی در شماره 6 وقایع اتفاقیه منتشر شده است، در صورتی که این دومین آگهی است و نخستین آن در سومین شماره این روزنامه منتشر شده بود. 

این مدرس گرافیک در ادامه اظهار کرد: اوج جریان آگهی مطبوعاتی در ایران با تاسیس دو شرکت «آوانگارد» با مدیریت کامران کاتوزیان و «فاکوپا» با مدیریت فرهاد هرمزی شروع می‌شود. با وجود آن که هرمزی چندین سال است که از دنیا رفته، اما بازهم بدون‌شک فعال‌ترین و مهم‌ترین تبلیغات‌چی در ایران، حتی در دهه اخیر است. 

پارسی‌کیا درباره نقطه شروع تاریخ‌نگاری گفت: من مباحث این کتاب را از جریان ارتباط بصری در ایران و جریان‌های ارتباطی از دوره پیشاآریایی شروع کردم. در واقع این بخش یک بسترسازی برای محتوای بخش دوم کتاب است. 

وی همچنین درباره چگونگی کار پژوهشی خود بر این کتاب، افزود: من مقداری روزنامه قدیمی در آرشیو و کتابخانه شخصی خودم داشتم و در مقطعی نیز با زحمت و صرف هزینه بسیار هفت هزار آگهی مطبوعاتی از سال 1320 تا سال 1357 را جمع‌آوری کردم. پیدا کردن اصل روزنامه‌هایی که این آگهی‌ها در آن‌ها منتشر شده بودند، بیشترین زمان و انرژی را از من گرفت. 

پارسی‌کیا همچنین به انتشار اسنادی در کتاب اشاره کرد: از بین اسناد جمع‌آوری شده نزدیک به 100 آژانس تبلیغاتی را شناسایی و از بین این‌ها نیز نام طراحان همکار این آژانس‌ها را پیدا کردم. همچنین از میان امضای موجود در آگهی‌ها توانستم نام چندتن از طراحان شعارهای تبلیغاتی را نیز بیابم. از بین این هفت هزار، ابتدا نزدیک به 450 آگهی را که از نظر طراحی گرافیک در زمان خود جذاب و در تکنیک نوآور بودند و البته شعار تبلیغی خوبی داشتند، برای درج در کتاب انتخاب کردم و در نهایت از بین این آگهی‌ها 100 اثر در این کتاب منتشر شد. برای انتخاب نهایی این 100 آگهی از کمک‌های فکری آرش تنهایی و ایمان ملاجعفری بهره بردم. 

پارسی‌کیا در پایان از انتشارات ایده به عنوان ناشر کتاب، یاد کرد و گفت: این کتاب روز 27 مهر در گالری بهار خانه هنرمندان با حضور و سخنرانی کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، مجید بلوچ، آرش تنهایی و شمس لنگرودی رونمایی می‌شود. 

فرشید پارسی‌کیا فارغ التحصیل رشته گرافیک است و هم‌اکنون در هنرستان هنرهای زیبا تدریس می‌کند. وی موسس گروه هنری پاراگراف و مدیر هنری نشریاتی چون «چیستا» و «دانش و مردم» بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها