چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
انتشار شصت‌وهفتمین کتاب ماه علوم اجتماعی

جدیدترین شماره کتاب ماه علوم اجتماعی، ویژه مهر ماه، با محوریت تحولات و چالش‌های آموزش و پرورش در جامعه امروز منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سخن ماه این شماره به نوشته‌ای از محمدرضا رسولی با عنوان «در جست‌ و جوی تحول برای آموزش و پرورش» اختصاص دارد.

بخش بعدی ماهنامه با نام پرونده ویژه، گزارش نشستی درباره تحولات و چالش‌های آموزش و پرورش با حضور مجید کاشانی، کامبیز پوشنه و محمدرضا رسولی با عنوان «تحولات و چالش‌های آموزش و پرورش در جامعه امروز» است. در بخشی از آن می‌خوانیم: «هدف و محتوای اصلی مباحث جامعه‌شناسی آموزش و پرورش مربوط است به کلیه فعالیت‌هایی که یک جامعه چه به صورت نهادی و چه به صورت سازمانی تلاش می‌کند تا افراد بخشی از محتوا، مضامین و معانی زندگی اجتماعی، اهداف و آمال‌های ارزشمند آن جامعه را هم درونی کنند و هم این هنجارهای درونی‌شده را در جهت بهبود و رفاه اجتماعی و رفاه اجتماعی جامعه خود به کار گیرند.»

در بخش بعدی ماهنامه کتاب در گفت‌وگویی با محمود شارع‌پور با عنوان «غفلت از رویکردهای جامعه‌شناختی در آموزش و پرورش» به تاثیر اجتماعی آموزش و پرورش پرداخته شده است.

بیژن زارع در بخش دیگر پرونده ویژه این ماهنامه، کتاب «جامعه‌شناسی آموزش و پرورش» اثر محمود شارع‌پور را که از سوی انتشارات سمت منتشر شده، معرفی و نقد می‌کند.

«نقش و تاثیر رسانه‌های همگانی نوین بر نظام آموزش و پرورش» عنوان مقاله‌ای است از اسماعیل قدیمی که به نقش وسایل ارتباط جمعی در جامعه مدرن بر آموزش و پرورش می‌پردازد. در بخشی از این مقاله آمده است:«بررسی تاثیر رسانه‌های همگانی بر آموزش و پرورش در جامعه‌پذیر کردن افراد و شکل دادن به مبانی فکری و نیز شخصیت آن‌ها ضرورت دارد.»

«تحلیل جامعه‌شناختی الگوی عمومی تحلیل سیستم‌‌های آموزش و پرورش در نظریه لوتان کوی» عنوان مقاله دیگری است که با تحلیلی بین‌رشته‌ای و بین فرهنگی از روابط آموزش و پرورش، عوامل مختلف و موثر در آن با تکیه بر نظریه لوتان کوی پرداخته است. در بخشی از این مقاله آمده است: «الگوی عمومی تحلیل سیستم‌های عمومی آموزش و پرورش که توسط لوتان کوی ارایه شده است، به دنبال ارایه یک نظریه عمومی آموزش و پرورش است که بتواند معانی و نقش‌های آن را تولید و باز تولید اجتماعی نشان دهد.»

«مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی آموزشی و درسی»، «الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران»، «آموزش ستمدیدگان»، «جامعه‌شناسی آموزش و پرورش»، «آموزش و پرورش در شرایط پست مدرن» کتاب‌هایی هستند که در بخش پرونده ویژه این شماره کتاب ماه علوم اجتماعی، معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

«مسایل اجتماعی موثر بر افت تحصیلی» مقاله‌ای از امیرمسعود امیرمظاهری است که در بخشي از آن آمده است: «تفاوت استعدادها، واقعیتی است که در سنین مختلف تحصیلات متوسطه تجلی و ظهور مشهورتری خواهد یافت. براین اساس برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران نظام آموزش متوسطه ما، باید زمینه‌های لازم را برای توجه هرچه بیشتر ما به تفاوت‌ استعدادهای دانش‌آموزان فراهم سازند.»

همچنین مجید کاشانی و منیژه رستم‌پور در مقاله‌ای با نام «آموزش و پرورش، حیاتی‌ترین ابزار در مسیر توسعه پایدار» در پرونده ویژه این ماهنامه آورده است: «نظام امتحانات در کشور ما یکی از سخت‌ترین و مشکل‌ترین روش‌های تعلیم و تربیت در جهان است و تاکید بر حافظه و انتقال اطلاعات عمومی همچنان محور نظام آموزشی ما را تشکیل می‌دهد.»

«اعتیاد به اینترنت و اثرات ناشی از آن در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر تهران» آخرین مقاله بخش پرونده ویژه این ماهنامه است که در نتیجه این تحقیق می‌خوانیم: «اینترنت به عنوان رسانه‌ای قوی و تکنولوژی چند رسانه‌ای، موجب کشش و در نتیجه وابستگی دانش‌آموزان برای تامین نیازهایشان به دنیای مجازی است.»

بخش «تازه‌ها و همایش‌های علمی» این ماهنامه، به مساله برگزاری «سومین کنفرانس بین المللی تفکر اجتماعی و جامعه در خاورمیانه و شمال آفریقا» و «تاسیس کرسی نقد اجتماعی برنامه‌های دولت» اختصاص داده شده است.

در بخش پایانی ماهنامه مهر ماه با عنوان «پیشخوان» سحر برین‌خو، پنج کتاب در زمینه آموزش و پرورش که به تازگی در سطح جهانی منتشر شده را معرفی کرده است.

شصت و هفتمین شماره کتاب ماه علوم اجتماعی، زیر نظر خانه کتاب، در 101 صفحه، به بهای 20 هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها