جدیدترین شماره کتاب ماه علوم اجتماعی، ویژه مهر ماه، با محوریت تحولات و چالشهای آموزش و پرورش در جامعه امروز منتشر شد.-
بخش بعدی ماهنامه با نام پرونده ویژه، گزارش نشستی درباره تحولات و چالشهای آموزش و پرورش با حضور مجید کاشانی، کامبیز پوشنه و محمدرضا رسولی با عنوان «تحولات و چالشهای آموزش و پرورش در جامعه امروز» است. در بخشی از آن میخوانیم: «هدف و محتوای اصلی مباحث جامعهشناسی آموزش و پرورش مربوط است به کلیه فعالیتهایی که یک جامعه چه به صورت نهادی و چه به صورت سازمانی تلاش میکند تا افراد بخشی از محتوا، مضامین و معانی زندگی اجتماعی، اهداف و آمالهای ارزشمند آن جامعه را هم درونی کنند و هم این هنجارهای درونیشده را در جهت بهبود و رفاه اجتماعی و رفاه اجتماعی جامعه خود به کار گیرند.»
در بخش بعدی ماهنامه کتاب در گفتوگویی با محمود شارعپور با عنوان «غفلت از رویکردهای جامعهشناختی در آموزش و پرورش» به تاثیر اجتماعی آموزش و پرورش پرداخته شده است.
بیژن زارع در بخش دیگر پرونده ویژه این ماهنامه، کتاب «جامعهشناسی آموزش و پرورش» اثر محمود شارعپور را که از سوی انتشارات سمت منتشر شده، معرفی و نقد میکند.
«نقش و تاثیر رسانههای همگانی نوین بر نظام آموزش و پرورش» عنوان مقالهای است از اسماعیل قدیمی که به نقش وسایل ارتباط جمعی در جامعه مدرن بر آموزش و پرورش میپردازد. در بخشی از این مقاله آمده است:«بررسی تاثیر رسانههای همگانی بر آموزش و پرورش در جامعهپذیر کردن افراد و شکل دادن به مبانی فکری و نیز شخصیت آنها ضرورت دارد.»
«تحلیل جامعهشناختی الگوی عمومی تحلیل سیستمهای آموزش و پرورش در نظریه لوتان کوی» عنوان مقاله دیگری است که با تحلیلی بینرشتهای و بین فرهنگی از روابط آموزش و پرورش، عوامل مختلف و موثر در آن با تکیه بر نظریه لوتان کوی پرداخته است. در بخشی از این مقاله آمده است: «الگوی عمومی تحلیل سیستمهای عمومی آموزش و پرورش که توسط لوتان کوی ارایه شده است، به دنبال ارایه یک نظریه عمومی آموزش و پرورش است که بتواند معانی و نقشهای آن را تولید و باز تولید اجتماعی نشان دهد.»
«مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درسی»، «الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران»، «آموزش ستمدیدگان»، «جامعهشناسی آموزش و پرورش»، «آموزش و پرورش در شرایط پست مدرن» کتابهایی هستند که در بخش پرونده ویژه این شماره کتاب ماه علوم اجتماعی، معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند.
«مسایل اجتماعی موثر بر افت تحصیلی» مقالهای از امیرمسعود امیرمظاهری است که در بخشي از آن آمده است: «تفاوت استعدادها، واقعیتی است که در سنین مختلف تحصیلات متوسطه تجلی و ظهور مشهورتری خواهد یافت. براین اساس برنامهریزان و سیاستگذاران نظام آموزش متوسطه ما، باید زمینههای لازم را برای توجه هرچه بیشتر ما به تفاوت استعدادهای دانشآموزان فراهم سازند.»
همچنین مجید کاشانی و منیژه رستمپور در مقالهای با نام «آموزش و پرورش، حیاتیترین ابزار در مسیر توسعه پایدار» در پرونده ویژه این ماهنامه آورده است: «نظام امتحانات در کشور ما یکی از سختترین و مشکلترین روشهای تعلیم و تربیت در جهان است و تاکید بر حافظه و انتقال اطلاعات عمومی همچنان محور نظام آموزشی ما را تشکیل میدهد.»
«اعتیاد به اینترنت و اثرات ناشی از آن در بین دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران» آخرین مقاله بخش پرونده ویژه این ماهنامه است که در نتیجه این تحقیق میخوانیم: «اینترنت به عنوان رسانهای قوی و تکنولوژی چند رسانهای، موجب کشش و در نتیجه وابستگی دانشآموزان برای تامین نیازهایشان به دنیای مجازی است.»
بخش «تازهها و همایشهای علمی» این ماهنامه، به مساله برگزاری «سومین کنفرانس بین المللی تفکر اجتماعی و جامعه در خاورمیانه و شمال آفریقا» و «تاسیس کرسی نقد اجتماعی برنامههای دولت» اختصاص داده شده است.
در بخش پایانی ماهنامه مهر ماه با عنوان «پیشخوان» سحر برینخو، پنج کتاب در زمینه آموزش و پرورش که به تازگی در سطح جهانی منتشر شده را معرفی کرده است.
شصت و هفتمین شماره کتاب ماه علوم اجتماعی، زیر نظر خانه کتاب، در 101 صفحه، به بهای 20 هزار ریال منتشر شده است.
نظر شما