سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰
قلم‌های جوان خاطرات لشکریان جنگ را به تصویر بکشند

آیین رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «لشکر خوبان» برگزار شد. معصومه سپهری، نویسنده این اثر گفت: قلم‌های جوان، جسور و باهوش خاطرات لشکریان جنگ را به دور از هر گونه سلیقه شخصی و دیدگاه‌های سیاسی به تصویر بکشند تا راه و مَرام شهدا زنده بماند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مراسم در تالار غدیر وزارت کشور عصر دوشنبه (15 مهر ماه) با حضور جمعی از امیران، فرماندهان، درجه‌داران و برخی نویسندگان و محققان حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

معصومه سپهری، نویسنده کتاب «لشکر خوبان» در این مراسم اظهار کرد: 18 سال پیش وقتی با مهدی‌قلی رضایی، راوی کتاب «لشکر خوبان» آشنا شدم، دختری بودم 20 ساله، تشنه یافتن حقیقت، شاعر، خبرنگار و عکاس.

وی ادامه داد: در آن دوران همواره می‌کوشیدم در جست‌وجوی حق باشم. بسیاری از راه‌ها را امتحان و تعداد زیادی کتاب مطالعه کردم. عجیب بود که برای نگارش درباه دفاع مقدس تردید داشتم و تصور می‌کردم با وجود گذشت پنج سال از دفاع مقدس، دیگر پرداختن به این عرصه لزومی ندارد اما چون می‌خواستم تشنگی یافتن حقیقت خود را در راهی صرف نکنم که در آینده افسوس بخورم، قلمم را به سمتی هدایت کردم که اکنون زندگی‌ام را به شیوه‌ای خداپسندانه تحت تاثیر قرار داده است.

نویسنده کتاب «لشکر خوبان» افزود: در همین تصورات بودم که مهدی‌قلی رضایی تدوین کتاب «لشکر خوبان» را به من پیشنهاد داد. بر این اساس، نگارش کتاب مذکور بیش از چهار سال طول کشید. فرصت را غنیمت می‌شمارم و از مهدی‌قلی رضایی و خانواده وی که همیشه پذیرای من بودند و به سوالات ریز و درشتم با صبوری پاسخ می‌دادند، تشکر می‌کنم.

سپهری بیان کرد: مهدی‌قلی رضایی همواره به بنده اجازه می‌داد در نگارش این اثر از نگاه خودم به موضوع جنگ بپردازم. نگارش کتاب سال 1379 به اتمام رسید اما سال 1384 از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و یک سال بَعد در دهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

وی عنوان کرد: در همان سال‌ها بود که خیلی تمایل داشتم این کتاب به دست جوان‌ها برسد اما این اتفاق نیفتاد تا این‌ که در سال 1390 کتاب دیگرم با عنوان «نورالدین پسر ایران» منتشر و با استقبال چشمگیری مواجه شد. هرگاه در مجلس‌‌های مختلف از این اثر سخن می‌گفتم، از کتاب «لشکر خوبان» نیز یاد می‌کردم. اکنون خوشحالم که کتاب «لشکر خوبان» که در گمنامی و نهایت صداقت نوشته شده است، توانسته سر بلند کند.

نویسنده کتاب «لشکر خوبان» با اشاره به محتوای این اثر اظهار کرد: مهدی باکری در جنگ تحمیلی ساعتی را به استراحت نمی‌گذراند. یا در حال آموزش بود یا در شهر در بستر جراحت به سر می‌برد. امیدوارم قلم‌ها و قدم‌هایی وجود داشته باشند که در جست‌وجوی شاگردان و دانش‌آموختگان مهدی باکری باشند تا رشادت‌ها و اوج مظلومیت‌های آن‌ها در جنگ را به تصویر بکشند.

سپهری افزود: تصور می‌کنم اگر کتاب «لشکر خوبان» این چنین مطرح شده است، به دلیل مظلومیت‌های شهیدانی مانند شهید سیدحسین محمدیان و شهید ابوالقاسم وطن‌پور است.

علیرضا مختارپور، نماینده‌ای از دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد ظله العالی) از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: تاکنون 55 قطعه از یادداشت‌های مقام معظم رهبری که بر کتاب‌های مختلف نوشته‌ شده است، منتشر شده‌اند. از میان این 55 یادداشت، 40 یادداشت به حوزه دفاع مقدس مربوط می‌شوند.

وی با بیان این‌که یادداشت‌نویسی و تقریظ‌نویسی بنا به فرمایش خودِ مقام معظم رهبری از عادت‌های ایشان، بَعد از انقلاب اسلامی است، گفت: این 40 تقریظ اواخر هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران سال جاری و در آستانه هفته بسیج مستضعفین در مراسمی که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد ظله العالی) برگزار خواهد شد، ارایه و از تمامی نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس که مقام معظم رهبری بر آثار آن‌ها تقریظ نوشته‌اند، تجلیل می‌شود.

نماینده دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد ظله العالی) توضیح داد: نماز ظهر و عصر روز دوشنبه (15 مهرماه) به امامت مقام معظم رهبری در یکی از سالن‌های وزارت کشور برگزار شد. ایشان بَعد از به جا آوردن فریضه نماز، عباراتی را فرمودند که به زودی منتشر خواهند شد. ایشان در این بیانات، ضمن قدردانی از راوی کتاب، کار خانم سپهری را جهاد در راه خدا نامیدند سپس با خطاب به نویسندگان و ناشران حوزه دفاع مقدس گفتند که در حفظ و نشر آثار این حوزه بکوشند چرا که دشمنان خواهان پیشگیری از انتشار این‌گونه آثار هستند.

مختارپور ادامه داد: مقام معظم رهبری خاطرات مندرج در کتاب «لشکر خوبان» را رگه‌های طلایی برشمردند که در معدن قرار گرفته‌اند و وظیفه همگان دانستند تا نگارش و انتشار این‌گونه آثار را ادامه دهند.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که باید صدها و هزاران فیلم و مستند از محتوای این‌گونه کتاب‌ها تهیه و تدوین شوند، گفت: اهمیت تدوین خاطرات دفاع مقدس به منزله قطرات خونی است که کالبد نظام جمهوری اسلامی ایران را زنده نگه داشته است.

نماینده دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد ظله العالی) اظهار کرد: خانم سپهری به دلیل جانباز بودن همسرشان دغدغه‌های زیادی دارند و در این راستا سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند اما به گفته خودِ خانم سپهری، این سختی‌ها به دلیل وجود پُربرکت همسر جانبازش قابل تحمل و شیرین‌ هستند.

مختارپور وجود عنصر طنز در کتاب «لشکر خوبان» را از جمله ویژگی‌های بارز این اثر برشمرد و گفت: طنزی که در این اثر به چشم می‌خورد به معنای تمسخر دیگران نیست بلکه در عمق رنج، نگاهی از وَرای ظواهر به وقایع دارد. رشد شخصیت و درهم‌نوردیدن مراتب‌های سنی، علمی و دینی از دیگر ویژگی‌های بارز کتاب «لشکر خوبان» به شمار می‌آید.

حسن رحیم پور‌ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم گفت: در سال‌های گذشته هیچ کتابی را در حوزه دفاع مقدس نتوانستم پیدا کنم که آن را تا پایان مطالعه کنم. شاید به این دلیل که تا آن زمان‌ها محتوای کتاب‌هایی که مطالعه می‌کردم از جذابیت لازم برخوردار نبودند اما به تدریج به دو دلیل تصمیم گرفتم نسبت به اتمام مطالعه این‌گونه کتاب‌ها اقدام کنم؛ نخست، شمارگان بالا و پُرفروش بودن این‌گونه کتاب‌ها و دوم، حساسیتِ در حد وسواسی که از سوی مقام معظم رهبری درباره جدیت نشان دادن نسبت به کتاب‌های دفاع مقدس، زمینه مطالعه این‌گونه کتاب‌ها را در من به وجود آوردند.

وی با بیان این‌که انقلاب بدون رمان ماندگار نمی‌شود، گفت: اگر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس منتشر نشوند، وقایع جنگ به دست فراموشی سپرده می‌شوند. در نتیجه جوان‌های ما به سمت مطالعه کتاب‌هایی ترغیب می‌شوند که نویسندگان و راویان آن‌ها در جنگ حضور نداشتند و از نزدیک آن فضا را درک نکرده‌اند. همچنین ممکن است جوان‌ها به مطالعه کتاب‌های غربی رو بیاورند که قهرمان‌های دشمن را به دروغ برجسته کرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نویسندگان، هنرمندان و پژوهشگران باید در حوزه رمان و فیلم با مخاطب‌شناسی درستی که انجام می‌دهند، به تولید آثار فاخر و جذاب اقدام کنند.

در پایان مراسم، از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «لشکر خوبان» رونمایی شد. دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد ظله العالی) نیز به راوی و نویسنده این کتاب یک جلد کلام‌الله مجید و تقریظ مقام معظم رهبری بر این اثر را هدیه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط