چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
فلسفه ذبح در عید قربان توسط اهل قلم تشریح شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد سیفی مازندرانی، مولف کتاب‌های حوزه دین با بیان این‌که فلسفه ذبح و قربانی کردن همزمان با عید سعید قربان در کشتن نفس و امیال نفسانی برای رسیدن به لقاءالله است، گفت: ضرورت دارد اهالی قلم برای ترویج و اشاعه رسالت عید قربان میان اقشار مختلف جامعه دست به تالیف کتاب بزنند و فلسفه ذبح در عید قربان را تشریح کنند.-

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد سیفی مازندرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که ماهیت ذبح، گذشتن از خود و بهترین چیزها برای رسیدن به خداست، اظهار کرد: ذبح در عید قربان موضوعی شرعی و واجب برای حاجیان در صحرای عرفات است اما در خارج از مکه و در سایر بلاد اسلامی نیز ضرورت دارد فلسفه قربانی کردن در عید قربان زنده بماند.

مولف کتاب شرح کفایه‌الاصول ادامه داد: فرمان قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) از سوی خداوند تنها برای سنجش فرمانبری حضرت ابراهیم(ع) بود. این فرمان به ابراهیم(ع) برای گذاشتن از محبوب و رسیدن به مقصود بود.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا در بازار کتاب ایران تعداد آثار تالیفی و ترجمه درباره عید قربان نسبت به عید غدیر کمتر است، در حالی هر دو عید از بزرگترین اعیاد شیعیان به شمار می‌آیند؟» گفت: آیاتی در قرآن کریم به عید قربان اختصاص دارند اما درباره عید غدیر آیات صریحی وجود ندارد. علاوه بر آیات قرآن، روایات متواتری درباره عید قربان موجود است که همگی مورد پذیرش شیعه و سنی‌اند. همچنین آموزه‌های تفسیری و فقهی درباره عید قربان وجود دارند که درباره عید غدیر موجود نیست. بنابراین، به نظر می‌رسد حساسیتی که در زمینه عید غدیر میان اهل تسنن و شیعه وجود دارد، سبب نگارش تالیفات فراوان در‌باره عید غدیر شده است. 

نویسنده کتاب شرح اصول فقه افزود: پس از خلافت حضرت علی(ع) تا دوران صفویه مجالی برای پرداختن به بحث غدیر نبود و ارادتمندان به این موضوع در تقیه به سر می‌بردند اما با روی کار آمدن دولت صفویان، شیعیان موضوع غدیر را از همه جوانب بررسی کردند. از سوی دیگر، نویسندگان شیعه خود را مکلف به اثبات حقانیت ولایت و خلافت امام علی(ع) دانستند. این عوامل سبب شد اکنون شاهد رشد چشمگیر آثار حوزه غدیر بیش از حوزه قربان باشیم.

از قربانی عید به قربانی عاشورا باید رسید

مولف کتاب کلیات علم رجال گفت: دهم ذی‌الحجه برابر با عید قربان تا دهم ماه محرم برابر با واقعه عاشورا، فرصت خودسازی خوبی است که مسلمانان باید به آن‌ توجه کنند. در حقیقت، دریافت فلسفه ذبح در عید قربانی و حلول این فلسفه و از خودگذشتگی در واقعه عاشورا برای هر مسلمانی درس‌آموز است.

وی در پاسخ به این سوال که «توجه و پرداختن به فلسفه قربانی همزمان با عید قربان در جامعه چه دستاوردی به دنبال خواهد داشت؟» اظهار کرد: پرداختن و توجه کردن به فلسفه عید قربان برای گذشتن از تعلقات و رسیدن به خدا، دستاوردها و پیامدهای متعددی برای جامعه به همراه خواهد داشت که تاسیس مرکز اخلاقی ـ اجتماعی در کشور می‌تواند یکی از آن‌ها به شمار می‌آید. اگر به دین اسلام از جنبه‌های مختلفی بنگریم، متوجه خواهیم شد که مباحث اخلاقی بیشترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند. با ایجاد مرکز اخلاقی ـ اجتماعی اندیشمندان، صاحبان قلم و متفکران می‌توانند آرای خود را بنویسند و با عرضه آن‌ها به شورای انقلاب فرهنگی، آن‌ها را به مرحله اجرا درآورند.

عید سعید قربان 10 ذی‌الحجه برابر با 24 مهرماه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط