شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲
کتابخانه‌های شخصی هنرمندان مطرح دنیا بزرگتر از کتابخانه‌های دانشکده‌های ماست

محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از نسخه خطی ثبت شده این کتابخانه در برنامه حافظه جهانی یونسکو گفت: کشورهایی که شخصیت‌های سینمایی و بازیگرانی مانند ویکتور فلمینگ و چارلی چاپلین را در خود جای داده دارای کتابخانه‌هایی هستند که از کتابخانه‌های دانشکده‌های معمولی ما بزرگتر است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از نسخه خطی ثبت شده کتاب «التفهیم لاوائل صناعه التنجیم»، کتابخانه مجلس شورای اسلامی در برنامه حافظه جهانی یونسکو  عصر امروز( 27 مهر ماه) با حضور اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و علی معلم، شاعر و رییس فرهنگستان هنر و جمعی از سفیران و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف در سالن شهید مدرس (مشروطه) کتابخانه مجلس برگزار شد.
 
رجبی در این مراسم با اشاره به ماندگاری سینماگران و بازیگران بزرگی مانند ویکتور فلمینگ و چارلی چاپلین گفت: این شخصیت ها، موسیقیدانان و سینماگران بزرگ دارای خانه ها و کتابخانه‌هایی هستند که از کتابخانه‌های دانشکده های معمولی ما بزرگتر است و نکته جالب این است همه این منابع در رشته تخصصی آن شخصیت ها نیست زیرا این افراد در حوزه های مختلفی مطالعه داشتند و حاصل مطالعات این افراد مشهور به صورت یک اثر هنری درحوزه سینما، تئاتر و موسیقی به نمایش گذاشته شده تا به این وسیله ماندگار شوند.

وی با اشاره به این که کتاب مهم «التفهیم» ابوریحان بیرونی به همت کتابخانه ملی به ثبت رسیده است، گفت: این  افتخار بزرگی برای کشور و کتابخانه ماست و همین جا از افرادی که در این ثبت همکاری داشتند، از جمله مهندس فریبا فرزام کارشناس ارشد معماری از دانشگاه تهران و از مدیران فعال و متخصصان حافظه جهانی یونسکو در کشور، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی ابهری، رییس پیشین کتابخانه مجلس و دکتر محمدرضا سعیدآبادی، رییس کمیسیون ملی یونسکو و به طور ویژه از رییس کتابخانه ملی که در ثبت این اثر تلاش مستمر داشتند، سپاسگزاری می کنم.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: عالمانی مانند ابوعلی سینا که فیلسوف و طبیب بزرگی بود و به حوزه های مختلف واقف بود یا خواجه نصیرالدین طوسی که یک نابغه بود و در زمان خود به استادالبشر معروف شد از  شخصیت های دیگر این سرزمین هستند که باید به آن ها افتخار کرد اما ابوریحان یک استثنا بود.

وی با بیان این که 10 عقل بر جهان به طور طولی سیطره داشتند، عنوان کرد: به دلیل احاطه خواجه نصیرالدین طوسی بر علوم مختلف مانند علوم دینی و معقول گرفته تا ریاضیات، فلسفه به وی لقب استادالبشر ـ نماد عقل یازدهم بشری ـ داده شده است.

رجبی با بیان این که ابوریحان بیرونی اعجوبه ای بود که ای کاش ما امثال وی را بیشتر داشتیم، گفت: اگر امثال این شخصیت بیشتر  میان ما وجود داشتند هرگز مسلمانان امروزی این سرنوشت را پیدا نمی کردند.

وی درباره کتاب «التفهیم» گفت: این کتاب نوآوری های مهمی دارد که از جمله آن ها می توان به قایل بودن وی به کروی بودن زمین و پیش بینی کردن علمی قاره آمریکا اشاره کرد و این مساله یکی از نکات مهمی است که درباره ابوریحان کمتر بیان می شود.

رجبی با اشاره به سفر ابوریحان بیرونی به هندوستان گفت:  ما هنوز مبحثی به عنوان غرب شناسی در ایران نداریم و شرق را به طور کلی فراموش کردیم که این فراموشی در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مشهود است.

وی با تاکید بر این که 22 کشور از دل ایران بزرگ امروز تجزیه شدند، اظهار کرد: آسیای میانه، خوارزم، بخارا و سمرقند و تمام کشورهایی که امروز به عنوان کشورهای آسیای مرکزی هستند پیش تر گهواره تمدن ایران بودند.

وی با بیان این که هندی ها کتابخانه هایی دارند که برایشان باقی مانده است، عنوان کرد: جواهر لعل نهرو در کتاب نگاهی به تاریخ جهان می گوید: «ایرانیان بسیار با استعداد و با هوشند اما افسوس که همه بی سوادند.»

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمدن اسلام و حکم طلب علم یعنی دانشمندن شدن اظهار کرد: بعد از ظهور اسلام  شاهد پیدایش شخصیت ها و دانشمندان زیادی هستیم که ابوریحان نمونه نابی در میان آنان است.

وی با بیان این که ابوریحان بیرونی درباره زبان و خط پهلوی به تحقیق و آموزش پرداخت، گفت: این نوع تحقیقات بیرونی به علاوه مشی تحقیقات تجربی که داشته عامل منحصر به فرد بودن وی شد و اگر این روند در عالم اسلام پا می گرفت ما تکرار مکررات یونانیون را شاهد نبودیم.

رجبی با انتقاد از این که ما متاسفانه هر شخصیتی را ذیل یکی از عناصر و ابعاد وجودیش بزرگ می کنیم، گفت: این باعث تاسف است که پرداختن به یک وجه از شخصیت های بزرگ ایرانی اسلامی ما را از توجه به فضایل دیگر آن شخصیت باز می دارد.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بسیاری حافظ را فقط به شاعری می شناسند، گفت: اغلب فقط حافظ را شاعر می دانند و از علم و فضل چهل ساله حافظ که خود به آن اشاره می کند، غافلند یا خاقانی را پیش از حکمت وی به دلیل شاعر بودن می شناساند یا  سعدی را استاد اخلاق می دانند در حالی که آنان تا محتوای غنی علمی و حکمی نداشتند نمی توانستند چنین شعرهایی بگویند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط