کتاب «حس برند» از مارتین لیندستروم با ترجمه مریم عبدلی و زهرا ملازاده اردکلو از سوی انتشارات بازاریابی روانه بازار نشر شده است.-
این کتاب در هشت فصل با عناوین «یک صنعت خانگی، حرفهای میشود»، «برخی شرکتها آن را بهتر انجام میدهند»، «تمایز برند»، «حرکت از برندسازی 2بعدی به سوی برندسازی 5 بعدی»، «تحریک، بهبود و اتصال: خلق یک برند حسی»، «اندازهگیری حواس»، «آیین برند» و «برندسازی: دیدگاه کلنگر» تنظیم شده است.
در تعریفی که از بازاریابی حسی در پیشگفتار این کتاب آمده، نوشته شده است: «بازاریابی حسی فرایند شناسایی و تامین نیازها و علایق مشتریان به روشی سودآور است تا آنها را درگیر ارتباطات دوجانبهای کند که شخصیت برندها را به زندگی آورده و برای مشتریان هدف، ارزش افزوده ایجاد کند. تجربه زنده برند، در مرکز بازاریابی حسی قرار دارد و سایر کانالهای ارتباطات بازاریابی از آن الهام میگیرند.»
در کتاب «حس برند»، تاکید بر این است که حواس تاثیرات و کارکردهای فزایندهای در روح و روان مشتریان خواهند داشت و اگر بتوانیم از تمام حواس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه بهره بگیریم، آنگاه تاثیرات آن، اتصال قویتری بین فرستنده و گیرنده ایحاد میکند.
به طور مثال در بخشی از کتاب در مورد حس شنوایی و تاثیر آن در خرید محصولات از سوی مشتری نوشته شده است: «شنیدن فعالیتی منفعل است و گوش دادن عملی فعال. صدای برند شما باید هم شنیده شود و هم گوش داده شود چون هر دو به طور برابری در تاثیرگذاری بر رفتار خرید مهم هستند. مسیر صدای یک برند نباید هرگز کم اهمیت تلقی شود، چون اغلب عامل تصمیمگیری در مورد انتخاب مشتری است. بیش از 40 درصد از مشتریان معتقدند که صدای گوشی تلفن همراه که همان صدای زنگ آن است، مهمتر از طراحی تلفن است.»
مارتین لیندستروم مولف این کتاب به اهمیت تمایز و متمایزسازی در استراتژی برندسازی حسی اشاره میکند، به نحوی که متمایز بودن را در تصویر، رنگ، شکل، اسم، نماد تصویری، صدا، روش جستجو، رفتار، خدمات، سنت و مراسم برند تشریح میکند.
عنوان دیگر این کتاب «حس برند: اسراری که برند را به اوج میرسانند به همراه یادداشتی از فیلیپ کاتلر» است که با پیشگفتاری از پرویز درگی (مدرس دانشگاه، مشاور و محقق بازاریابی) شروع شده است.
کتاب «حس برند» از مارتین لیندستروم با ترجمه مریم عبدلی و زهرا ملازاده با شمارگان هزار و 100 نسخه، به بهای 14هزار تومان و در 280 صفحه از سوی انتشارات بازاریابی چاپ و روانه بازار نشر شده است.
نظر شما