شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
نگاه جامعه‌شناسانه به جنگ تحمیلی

کتاب «آدمک چوبی، سوت بلبلی» به کوشش حوزه هنری استان سمنان و از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شده است. این اثر با نگاه جامعه‌شناسانه به بررسی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌پردازد./

محمداسماعیل حاجی‌علیان، نویسنده کتاب «آدمک چوبی، سوت بلبلی» با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: انقلاب اسلامی و جنگ، دو حادثه بزرگ و کلیدی در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌آیند. بنابراین، پرداختن به این مباحث در دستور کار اغلب نویسندگان و هنرمندان قرار گرفته است. من نیز به عنوان کوچک‌ترین عضو اهالی فرهنگ، سعی کردم با نوشتن کتاب «آدمک چوبی، سوت بلبلی» این وظیفه مهم را به‌جا آورم.


وی با بیان این‌که در اغلب کتاب‌هایش با رویکرد جامعه‌شناسانه به مباحث انقلاب اسلامی و جنگ پرداخته‌است، گفت: در این کتاب‌ها، ردپای جنگ تحمیلی را در سطح جوامع و خانواده‌های سرزمین‌مان دنبال کرده‌ام و زندگی انسان‌هایی را که ناخواسته درگیر جنگ می‌شوند و خودخواسته به مبارزه اقدام می‌کنند، بررسی کرده‌ام.

نویسنده کتاب «آدمک چوبی، سوت بلبلی» افزود: «راستش را بگویم»، «حال برهم»، «خواهر خورشید، برادر ماه»، «لیست دامادی»، «آدمک چوبی، سوت بلبلی»، «ناسور»، «هزار و یک شب شهرزاد» و «سر به سر» عناوین داستان‌های این اثر را تشکیل می‌دهند.

حاجی‌علیان توضیح داد: داستان «راستش را بگویم» نخستین روزهای جنگ را به تصویر می‌کشد و به افکار و فضای سیاسی احزابی که در استان سمنان در زمان جنگ پدید آمده بودند، اشاره دارد.

وی ادامه داد: داستان «حال برهم» زندگی مادر شهیدی را روایت می‌کند که بعد از پایان جنگ، به کربلا می‌رود و همواره حضور فرزند شهیدش را در آن‌جا احساس می‌کند. همچنین داستان «خواهر خورشید، برادر ماه» به فضای پُشت جبهه و کمک‌های مردمی اشاره دارد. این داستان، تاثیر جنگ را بر روابط نوجوان‌های آن دوران که به تحصیل مشغول بودند با خانواده‌هایشان که درگیر جنگ بودند، بررسی می‌کند.

نویسنده کتاب «آدمک چوبی، سوت بلبلی» با اشاره به داستان «لیست دامادی» گفت: این داستان به یکی از سنت‌های شبِ حمله اشاره دارد. این سنت، به‌گونه‌ای بود که شبِ حمله یکی از افراد گروه به قید قرعه سرپرستی تهیه فهرست شهدای حمله فردا را بر عهده می‌گرفت.

حاجی‌علیان عنوان کرد: داستان «آدمک چوبی، سوت بلبلی» بر اساس این ذهنیت شکل گرفته است که عراقی‌ها در حمله به شهرهای کُردنشین از هیچ تجاوزی دریغ نمی‌کردند؛ به‌گونه‌ای که دختران ایرانی را که به اسارت گرفته بودند، بر روی تانک‌ها می‌بستند تا ایرانی‌ها آن‌ها را با هدف حمله نشانه نگیرند.

وی درباره داستان «ناسور» گفت: این بخش از کتاب، داستان زندگی دو نوجوانی را روایت می‌کند که از قبل از جنگ با یکدیگر آشنا می‌شوند و به صورت غیرمنتظره در خط مقدم یکدیگر را دیدار می‌کنند و در نهایت، یکی از آن‌ها به شهادت می‌رسد. 

نویسنده با اشاره به داستان «هزار و یک شب شهرزاد» اظهار کرد: این داستان به پدیده اجتماعی بَعد از جنگ تحمیلی اشاره دارد. این پدیده، زندگی کنونی دختران تنهایی را به تصویر می‌کشد که در دوران جنگ، نامزدهای خود را راهی نبرد با دشمن کردند و در نهایت با پیکر شهید آن‌ها مواجه شدند.

حاجی‌علیان افزود: داستان «سر به سر» چگونگی خدمات‌رسانی به پُشت جبهه را بیان می‌کند. این داستان زندگی راننده‌ای را به تصویر می‌کشد که به صورت ناخواسته باری را به خط مقدم می‌برد و در این رفت و برگشتن‌ها، غنیمت‌های معنوی بی‌شماری شامل حالش می‌شود.

این نویسنده چندین کتاب تالیف کرده است که به‌زودی راهی بازار نشر خواهند شد. «31 روز و 5 انگشت»، «مقام گورخانه»، «دختری با روسری سرخ در پنجره روبه‌رو»، «چهار زن»، «سردابخانه شماره 13» عناوین برخی از این کتاب‌ها را تشکیل می‌دهند. به ادعای نویسنده، در اغلب داستا‌های این آثار به موضوع‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نگاهی جامع‌ شناسانه شده است.

چاپ نخست کتاب «آدمک چوبی، سوت بلبلی» با شمارگان دو هزار و پانصد نسخه، 108 صفحه به قیمت پنج هزار و 900 تومان در قطع رقعی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط