سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
انتشار کتاب روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی

کتاب «روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی» بر اساس درسگفتارهای حجت‌‌الاسلام محمدحسن وکیلی به اهتمام روح‌الله شفیعیان از سوی انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب با هدف تبیین روش تدبر در قرآن تلاش کرده‌است شیوه تفسیر قرآن به قرآن را که ابداع مرحوم علامه طباطبائی است، شرح و توضیح دهد. برای فهم و تفسیر قرآن، روش‌های متعددی مطرح است که بهترین آن روش تفسیر قرآن به قرآن محسوب می‌شود که آن را علامه طباطبایی تبیین کرد. 

آن‌چه نام علامه طباطبائی و کتاب«تفسیر المیزان» را ماندگار کرده‌است، استفاده از روش «تدبر در قرآن» است زیرا علامه با استفاده از این روش تلاش کرد برای همه افراد این نکته را تبیین کند که فهم قرآن دور از دسترس نیست و با تامل، تدبر و تفکر می‌توان به راحتی به معارف والای این کتاب الهی دست پیدا کرد.

نویسنده در کتاب «روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی» تلاش می‌کند پس از شرح نظریه مرحوم علامه، به تشریح روش تفسیر قرآن به قرآن بپردازد تا اهمیت استفاده از این روش تفسیری برای مخاطبان آشکار شود.

علامه طباطبائی روش تفسیر قرآن به قرآن را بر اساس روش مرحوم میرزا علی آقا قاضی استاد خود ابداع کرد و کتاب «تفسیر المیزان» را نیز بر پایه این روش نگاشت. 

کتاب «تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی» در سه فصل با عنوان‌های «تقریر نظریه علامه طباطبائی»،«بررسی اشتباهات کتاب بافته‌ها؛ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» و «ضمایم» به بررسی نظریه تفسیر قرآن مرحوم علامه طباطبائی پرداخته‌است.

نویسنده در بخش نخست کتاب که به «تقریر نظریه علامه طباطبائی» اختصاص دارد، تقریرات علامه مانند «تفسیر و مفسر»،« ظاهر و باطن»، «محکم و متشابه»،«اصطلاح محکم و متشابه از نظر قرآن»، «دلایل نظر علامه طباطبائی»، «شبهات»، «عقاید» و «معارف» را شرح و بررسی کرده و در بخش دوم کتاب به بررسی کتاب «بافته‌ها؛ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» بر اساس روایت‌ها و روش‌هالی تفسیری پرداخته‌است.

کتاب «روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی» به همت روح‌الله شفیعیان نخستین‌بار با شمارگان دو هزار نسخه، در 172 صفحه و به قیمت 48 هزار ریال از سوی انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام  منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط