به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «حس برند» به قلم مارتین لیندستروم و با ترجمهای از حسن بنانج در قالب هفت فصل با عناوین «ایجاد حس»، «آیا درست انجامش میدهم؟»، «به اوج رساندن همه اجزای برند»، «و این پنج حس»، «زنده بودن»، «کوههای متحرک» و «آینده» تهیه و تنظیم شدهاست.
فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن، درباره کتاب «حس برند» مینویسد: «بیشتر شرکتها برای بازاریابی برندهای خود، راهی ساده را انتخاب میکنند. آنها برای تبلیغات خود کلی هزینه کرده و ادعاهایی کلیشهای را مطرح میکنند. اما شرکتهایی که مارتین لیندستروم در این کتاب به آنها اشاره میکند، بسیار خلاق هستند. شاید یکی از دلایلی که باید این کتاب را خواند، این است که مملو از ایدههایی برای زندگی بخشیدن دوباره به برندهاست.»
لیندستروم در نخستین فصل کتاب، نتایج تحقیقاتش را درباره تاثیر برندسازی حسی بر افراد بررسی میکند، در این پروژه پنج ساله صدها محقق و هزاران مصرفکننده در قارههای دنیا به کار گرفته شدند و هدف از ارایه آن رهنگاشتی به مصرفکنندگان درباره درک نحوه اقبالشان به محصولات مختلف است.
فصل دوم کتاب، به کارگیری حواس پنجگانه در صنعت برند را بررسی و نمونههای موفق در هر مورد را بیان میکند. فصل بعدی به این نکته میپردازد که همه اجزای برند همچون لوگو، رنگ، راهبری، بافت، صدا و شکل باید مورد توجه قرار گیرند و اهمیت هریک از آنها به درستی شناخته شود.
«و این پنج حس» عنوان فصل چهارم کتاب است که اهمیت توجه به هریک از حواس پنجگانه انسان در برندسازی را بهطور مجزا بررسی میکند. فصل پنجم بابیان اهمیت ایجاد ارتباط عاطفی میان برند و مشتری، به ورود برندها به دنیای حواس پنجگانه و اهداف برندسازی حسی همچون درگیری عاطفی، سازگاری میان درک و واقعیت و علامت تجاری میپردازد.
«از عادت تا وفاداری»، «ایجاد ارتباط خرافهگونه»، «حس تعلق داشتن»، «رویکرد مشخص» و «تبلیغ دینی»، «داستانگویی»، «تشریفات» و «جذبه حسی»، برخی از مهمترین عناوین فصل ششم کتاب را تشکیل میدهند.
آخرین فصل کتاب آینده برندسازی حسی را مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد و پیشبینی میکند طی دهه آینده برندسازی حسی در سه نوع از صنایع پیشگامان حسی شامل صنایع خودروسازی و دارویی، زیرگروههای حسی شامل صنایع ارتباطات و کامپیوتر و پیروان حسی مانند خردهفروشی دنبال خواهد شد.
در بخشی از کتاب آمدهاست: «برندسازی حسی، توانایی خلق تعهدآورترین نوع ارتباط ممکن میان مشتری و برند را دارد. هدف ایجاد یک رابطه به شدت وفادارانه طی یک دوره زمانی است. جذابیت حسی برای آنکه بتواند این ارتباط و پیوستگی را ایجاد کند، باید دارای دو جز اساسی باشد، باید هم برای برند منحصر به فرد باشد و هم یک امر دایمی و همیشگی باشد. الزاما همه ابتکارات برندسازی حسی چنین سطح وفاداری را ایجاد نمیکنند، اما اگر برند یک جذابیت حسی خاص را حفظ کند که توسط برندهای رقیب تقلید نمیشود، مشتریان وفادار دنبال آن خواهند رفت.»
چاپ نخست کتاب «حس برند» تالیف مارتین لیندستروم با ترجمه حسن بنانج در 192 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه و قیمت هشت هزار تومان از سوی انتشارات ایده خلاقیت روانه بازار کتابشد.
یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
نظر شما