معاون پژوهشی وزير آموزش و پرورش با اشاره به تالیف تدریجی کتابهای درسی، گفت: بر اساس سند درس ملی موظفیم هر سال کتابهای درسی دو پایه تحصیلی را تغییر دهیم. کتابهای تولید شده امسال در دوره آزمایشی هستند و سپس با رفع نواقص در سالهای تحصیلی 93 و 94 تدریس میشوند.-
حجتالاسلام والمسلمین بهرام محمدیان در ادامه با بیان اینکه عمده کار سازمان پژوهش در بین کارهای مهم دیگرش، تمرکز بر سند درسی ملی به عنوان زیرنظام سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: بر اساس این سند، موظفیم هر سال کتابهای درسی دو پایه تحصیلی را تغییر دهیم. سال نخست، سال اجرای آزمایشی کتابهاست و سال دوم، زمان برطرف کردن نواقص، کاستیها و تجدیدنظر مطالب منابع درسی به شمار میآید.
وی ادامه داد: این برنامهها در راستای درس ملی با معیار و میزان تعیین شده درس ملی، تولید و اجرا میشوند. البته تاکید در درس ملی با برخی پیشنهادهایی عملیاتی میشوند. این پیشنهادها عمدتا در مجموعه درسی مانند آموزش حقوق شهروندی و مدنی، آموزش در محیط زیست، آموزش در علوم جدید ماند نانو و حوزههای سلامتی و بهداشت پیشبینی شدهاند.
معاون پژوهشی دکتر علیاصغر فانی با اشاره به یک هزار و 150 عنوان کتابهای درسی مقاطع تحصیلی ابتدایی تا دبیرستان، گفت: تغییر و تالیف همه این کتابهای درسی به طور همزمان منطقی و مقدور نیست زیرا آموزش پلکانی و تدریجی اتفاق میافتد و ضرورت دارد در نگارش این کتابها از نظر کارشناسان درباره نکات کلیدی و آسیبخیز بهره ببریم.
وی افزود: در برنامه درس ملی و تولیدات آن، تدوین بسته آموزشی مدارس را هم در دستور کار داریم که به زودی در قالب کتابی در قطع پالتویی عرضه خواهد شد. این بسته آموزشی یکی از دستاوردهای سند توسعه ملی است زیرا معتقدیم دانشآموزان علاوه بر کتابهای درسی باید از دانشها و فناوریهای روز دنیا آگاه باشند.
حجتالاسلام والمسلمین بهرام محمدیان با بیان اینکه در تولید برنامههای درسی روش کار بر مبنای نیازسنجی انجام میشود و نیاز آتی کشور را باید همان نیاز آتی جامعه بدانیم گفت: تولید ملی ما باید پاسخگوی نیاز اجتماعی نسل باشد. برخی گمان میکنند مولفان کتابهای درسی، در خلوت خود شعر میگویند اما عمده تلاش برای تالیف کتاب به پرسش، تحقیق و زمان نیاز دارد.
وی ادامه داد: تالیف کتابهای درسی بسیار سخت است اما بعضی دوستان متاثر از پارهای القائات، فکر میکنند کتاب درسی خمره رنگرزی است از اینرو نیاز است در اینجا از حیثیت مولفان کتابهای درسی دفاع کنم. این مولفان انسانهای عالمیاند که پیشینه تدریس در مدرسه و دانشگاه را در کارنامه خود دارند. معتقدم نه دانشگاه میتواند کتاب خوب بنویسد و نه معلم به تنهایی قادر به چنین کاری است بلکه باید این مجموعه در کنار هم دست به نگارش بزنند.
وی توجه جدی به آموزش زبانهای انگلیسی و عربی و درس فرهنگ و هنر در کتابهای درسی پایه چهارم و هشتم را از دیگر برنامههای سازمان پژوهشی وزارت آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: در برنامه سند درس ملی کوشیدیم به مدارس مناطق دو زبانه و بازنگری برنامههای تربیتی ـ آموزشی پیشدبستانی توجه خاصی شود.
معاون پژوهشی وزير آموزش و پرورش با اشاره به حذف تشریفات زاید برای پروراندن استعدادهای این وزارتخانه، بیان کرد: ضروری است که نقد در حوزه تربیت با مراقبت باشد تا تبدیل به دستمایه ژورنالیستی نشود. کسی از بیحیثیت کردن دستگاه تعلیم و تربیت خود سودی نمیبرد. پرسش و نقد اصلاحگر است اما منتقدان در این مقام نباید غیر علمی و غیر اخلاقی عمل کنند.
وی افزود: آموزش و پرورش مال همه است و ما متصدی آن هستیم اما نباید کتاب را از منظر دانشآموز تخریب کنیم زیرا او از کتاب دور میشود.
کتابهای جدید التالیف درسی امسال آزمایشی تدریس می شود.
حجتالاسلام والمسلمین بهرام محمدیان در پاسخ به سوال خبرنگار کتاب ایران(ایبنا)، مبنی بر اینکه «آیا کتابهای جدیدالتالیف پایههای چهارم و هشتم به طور آزمایشی در برخی مدارس تدریس خواهند شد یا مانند امسال که برای پایه سوم ابتدایی دوره آزمایشی گذاشته نشد، درس داده میشوند؟» گفت: کتابهای تولید شده امسال در دوره آزمایشی هستند و سپس با رفع نواقص در سالهای تحصیلی 93 و 94 تدریس میشوند.
وی در جواب به این پرسش که «گفته شده بود 20 درصد تالیف محتوایی کتابهای درسی به استانها سپرده خواهد شد، اکنون این ایده تا چه اندازهای عملیاتی شده یا تنها به همان کتابهای جغرافیا ختم شدهاند؟» عنوان کرد: از یک سو یکی از برنامههای این سازمان کاهش تمرکز محتوایی در پایتخت است و از سوی دیگر ایران بومهای زیستی متنوعی دارد. بنابراین، برنامهریزی واحد گاهی ما را با مشکلاتی روبهرو میکند.
وی ادامه داد: در کتابهای جدید مانند کتاب فارسی، بخشی را به تولید محتوا از سوی معلم واگذار کردیم. البته تولید محتوا را باید با سیاست چند تالیفی یاد کرد. کتابهای جغرافیای استان هم، تولید استانی است. همچنین در حوزههای فنی و حرفهای و کار و دانش، مسوولان تالیف کتاب در استانها بر اساس نیازهای مدارس به تولید محتوا تلاش میکنند که کتابها پس از تایید در اختیار ما قرار میگیرند.
نظر شما