به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نوآوری در آموزش مهندسی» در سی و یکمین جایزه کتاب سال بهعنوان اثر شایسته تقدیر در بخش علوم کاربردی و شاخه مهندسی مواد و معدن معرفی شد. دکتر حسین معماریان، مولف این کتاب با بیان اینکه این اثر، ویژه اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاهها است، اظهار کرد: مدرسان رشتههای مختلف دانشگاهها، سالهای طولانی (حدود 20 سال) علمی را میآموزند اما متاسفانه هیچگاه زمانی را برای خود با هدف فراگیری شیوههای انتقال آن علم در نظر نمیگیرند. بنابراین، فرآیند یاددهی ـ یادگیری دچار مشکلات عدیدهای میشود.
وی ادامه داد: امروزه در دنیا، طرحهایی ارایه شدهاند که براساس آنها، اعضای هیات علمی دانشگاهها با شرکت در دورهها یا کارگاههای آموزشی، از آمادگی لازم برای تدریس در کلاس درس برخوردار میشوند.
معماریان افزود: در این کارگاهها، مدرسان و اعضای هیات علمی دانشگاهها با شیوه استفاده از ابزارها و تکنولوژیهای روز برای ارایه دروس و چگونگی ارزیابی دانشجویان آشنا میشوند. محتوای نیمی از کتاب «نوآوری در آموزش مهندسی» راهکارهای طی کردن فرآیند یاددهی ـ یادگیری براساس مباحث ارایهشده در این کارگاهها، با هدف موفقیت بیشتر در کلاس درس، عرضه شدهاند.
مولف کتاب «نوآوری در آموزش مهندسی» با بیان اینکه محتوای نیمه دوم این اثر، به موضوع برنامه آموزشی اختصاص دارد، اظهار کرد: امروزه برای موفقیت برنامههای آموزشی، سیستمهایی با هدف ارزیابی آنها طراحی شدهاند. بخش پایانی کتاب «نوآوری در آموزش مهندسی» فرآیند ارزیابی برنامههای آموزشی را بررسی کرده است.
وی ادامه داد: این بخش از کتاب، به مدرسان میآموزد از چه مسیری برای موفقیت بیشتر برنامه آموزشی خود استفاده کنند تا دانشجویان به اهداف از پیش تعیینشده دست یابند.
کتابم زمینه راهاندازی کارگاههای آموزشی را فراهم کرد
معماریان افزود: در بازار نشر، کتابهای زیادی با موضوع نوآوری در رشتههای مختلف وجود دارد اما در رشتههای فنی ـ مهندسی، کتاب جامعی با هدف نوآوری در روشهای تدریس و بهبود فرآیند یاددهی ـ یادگیری مشهود نبود. بنابراین، کوشیدم با تالیف کتاب «نوآوری در آموزش مهندسی» به این هدف نزدیک شوم؛ بهگونهای که در دانشکده فنی دانشگاه تهران، زمینه راهاندازی کارگاههای آموزشی فراهم شد.
وی در پاسخ به این سوال که «برگزاری جوایز کتاب در طول سال، تا چه اندازه در ارتقای فرهنگ عمومی و سرانه مطالعه تاثیرگذارند؟» گفت: بدون تردید، کسی نمیتواند تاثیرگذاری آنها را انکار کند اما ضرورت دارد با هدف آگاهی عموم، یک الگوی واحد و مشخصی برای انتخاب کتابهای برتر ارایه شود.
مولف کتاب «نوآوری در آموزش مهندسی» ادامه داد: در این الگو، باید چهارچوب و اصولی طراحی شود تا انتخاب آثار برتر علاوه بر نظر و تاییدیه داوران علمی، براساس کیفیت محتوای آثار صورت بگیرد.
تبلیغ بیشتر کتاب، باعث ترغیب آیندگان میشود
معماریان اظهار کرد: پیشنهاد میکنم اگر کتابی در این جوایز بهعنوان اثر برتر معرفی میشود، متولیان چاپ و انتشار این اثر، در معرفی هرچه بیشتر آن بکوشند؛ چراکه تبلیغ بیشتر کتابها، باعث میشود افرادی که در آینده، پا به عرصه فرهنگ مکتوب خواهند گذاشت، ترغیب به تولید آثار غنی و فاخر شوند.
چاپ نخست کتاب «نوآوری در آموزش مهندسی» با شمارگان یک هزار نسخه در 436 صفحه به بهای 11 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است./
سهشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
نظر شما