جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
بررسی «اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه‌ای» در یک کتاب

کتاب «اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه‌ای» اثری از سیده صدیقه حسینی با بررسی نقش رسانه ملی در مقابله با اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه‌ای منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این اثر پیشنهادها و راهکارهای مقابله‌ای برای حضور در جنگ نرم رسانه‌ای ارایه شده است.

این کتاب چهار فصل دارد که دربردارنده موضوع‌های مفهوم‌شناسی قدرت و جنگ نرم رسانه‌ای، فرهنگ و نقش آن در تثبیت هنجارهای اجتماعی و سیاسی و اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه‌ای و ابزارها و راهکارهای مقابله با آن است.

در این پژوهش می‌خوانیم که رسانه صدا و سیما می‌تواند زمینه‌های لازم را برای مقابله با اقدامات فرهنگی دشمن از راه شناساندن بهتر فرهنگ اسلامی‌ ـ ایرانی به جامعه، به ویژه نسل جوان فراهم آورد، به عبارت دیگر رسانه صدا و سیما نقش بنیادی در جذب جامعه به فرهنگ و ارزش‌های اسلامی - ایرانی دارد و از این راه می‌تواند سبب ایجاد اتحاد و همبستگی در جامعه شود.

در پژوهش این کتاب از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده و نویسنده برای چارچوب نظری آن از نظریه «جوزف نای» بهره برده است، طبق نظریه او، قدرت‌های بزرگ به جای بهره‌گیری از قدرت سخت و انجام کودتای نظامی در کشورهای رقیب، برای ایجاد دگرگونی‌ها در کشورهای هدف از راه اثرگذاری بر جامعه و نخبگان اقدام می‌کنند.

در نخستین فصل این کتاب، کلیات پژوهش، چارچوب نظری و مفاهیم و متغیرها معرفی شده‌ است و فصل دوم به فرهنگ و نقش آن در تثبیت هنجارهای اجتماعی و سیاسی می‌پردازد.

سومین فصل این کتاب نیز به اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه‌ای و ابزارها و راهکارهای مقابله با آن اختصاص دارد و در فصل چهارم، الگوهای رسانه‌ای در مقابله با جنگ نرم بررسی شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «جنگ رسانه‌ای، مقوله‌ای است که همکاری هماهنگ و نزدیک بخش‌های نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانه‌ای و تبلیغاتی یک کشور را می‌طلبد. طراحان جنگ رسانه‌ای، ژنرال‌های نظامی ارتش نیستند، بلکه استادان دانشکده‌ها و دپارتمان‌های رسانه‌ای در دانشگاه‌های معتبر هر کشورند و جنگ نرم رسانه‌ای که هم‌اکنون به عنوان پروژه‌ای بر ضد ایران در حال تدوین است، در شیوه‌هایی مانند ایجاد نابسامانی اقتصادی، شکل دادن به نارضایتی در جامعه و .... متبلور می‌شود.»

کتاب «اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه‌ای» در 170 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه و بهای پنج هزار و 500 تومان از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها