عبدالملکی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: رابرت برد، نویسنده «عناصر سینمای آندری تارکوفسکی» و استاد دانشگاه شیکاگو در این کتاب عناصر دخیل در سینمای تارکوفسکی را با توجه به چهار عنصر اصلی طبیعت یعنی آب، باد، خاک و آتش، طبقه بندی و تحلیل معنوی کرده است.
وی افزود: عناصر اصلی طبیعت از نظر فرمی در فیلمهای تارکوفسکی نقش دارند. برد همچنین ارجاعات بینامتنی فیلمهای تارکوفسکی را با نقاشیهای لئونارد داوینچی، پیتر پل بروگل و دیگر نقاشانی از این دست نیز تحلیل کرده است.
این مترجم در ادامه با اشاره به چگونگی دست یافتن به کتاب «برد» گفت: در سال 1388 که مشغول نگارش پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد بودم، با این کتاب آشنا شدم. عنوان پایاننامه من «بررسی سویه معنوی در سینمای آندری تارکوفسکی» بود که با راهنمایی محمدباقر قهرمانی و مشاوره بهروز محمودی بختیاری از آن دفاع کردم.
عبدالملکی همچنین به نشستهای خود با نویسنده کتاب اشاره کرد و گفت: درباره سینمای تارکوفسکی پژوهشهایی دارم و برای برگردان این کتاب به کسی نیاز داشتم که در زمینه ترجمه دانش بسیار داشته باشد. به همین دلیل از آقای فاضلی شوشی کمک گرفتم. من و فاضلی ضمن تماس با نویسنده برای اجازه ترجمه و انتشار کتاب، نشستهایی نیز درباره ترجمه متن با او داشتیم.
داود عبدالملکی فارغالتحصیل کارشناسی ارشد سینما از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
«عناصر سینمای آندری تارکوفسکی» نوشته رابرت برد با ترجمه داود عبدالملکی و احمد فاضلی شوشی با شمارگان هزار نسخه، 292 صفحه و بهای 15 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سروش روانه کتابفروشیها شده است.
آندری تارکوفسکی یکی از مشهورترین فیلمسازان تاریخ سینماست.
«کودکی ایوان»، «سولاریس»، «استاکر»، «نوستالژیا»، «آینه»، «آندری روبلف» و «ایثار» نام آثار تارکوفسکی است.
«امید بازیافته؛ سینمای آندری تارکوفسکی» بابک احمدی، «آندری تارکوفسکی و راهش؛ تجسم زمان» گردآوری و ترجمه مهران سپهران، «زمان و نامیرایی در سینما تارکوفسکی» محمد صنعتی و «آندری تارکوفسکی» نوشته شان مارتین و ترجمه فردین صاحبالزمانی، نام تعدادی از کتابهای تحلیلی درباره سینمای تارکوفسکی است که در ایران منتشر شده است./
نظر شما