وی درباره زمینههای علاقهمندیاش به این رمان توضیح داد: «صد سال تنهایی» و برخی دیگر از آثار مارکز را در سالهای 1364 تا 1366 که در سنگر مخابرات در جبهه خدمت میکردم خواندم. دیگر سربازها نیز به این اثر و دیگر کتابهای مارکز علاقهمند بودند.
بداقی با اشاره به مظلوم بودن شهیدان دانشآموز گفت: در این کتاب میکوشم پیوندی میان شهیدان دانشآموز و کتاب «صدسال تنهایی» برقرار کنم.
خالق «پدربزرگ» درباره نحوه برقراری این ارتباط در داستانش توضیح داد: در این داستان که با نام «99 سال تنهایی» منتشر خواهد شد، دانشآموزی کتاب گارسیا را درست زمانی از معلمش به امانت میگیرد که عراق به طور رسمی به ایران حمله و در نتیجه آن، خرمشهر سقوط میکند. از سویی، دانشآموز احساس امانتداری و از سوی دیگر حس مقاومت در برابر دشمنان دارد.
وی بهکارگیری بخشهایی از کتاب «صدسال تنهایی» متناسب با روند داستان را از دیگر ویژگیهای رمان در دست تالیفش دانست و افزود: اکنون دو فصل از این کتاب را به پایان بردهام و جالب آنکه فصل دوم کتاب که درباره حمله عراق به ایران است، با درگذشت مارکز در 28 فروردین همزمان شد.
بداقی در پاسخ به این سوال که چرا نام «99 سال تنهایی» را برای اثرش برگزیده است؟ گفت: در «99 سال تنهایی» بر موضوع «امید» و این که بالاخره دشمن از کشور بیرون رانده خواهد شد تاکید دارم و این همان نکتهای است که در سراسر «صدسال تنهایی» مارکز نیز به چشم میخورد. همچنین داستان کتاب دو زمانه است و بخش دوم آن به 99 سال پس از جنگ تحمیلی مربوط میشود. قصد دارم در این اثر به مساله تنهایی ایثارگران و کمتوجهی به آنان در سالهای پس از جنگ تحمیلی هم اشاره کنم.
نظر شما