يكي از مشخصات توليد اثر ادبي براي نوجوانان نزديك شدن هرچه بيشتر به ذهنيت هاي كنجكاوانه و دور شدن از مشكل نويسي است. مخاطب نوجوان در لابه لاي يك كتاب، دنبال تكنيك هاي متداول در داستان نويسي نمي گردد بلكه نگاه او به كالايي چون كتاب صرفا لذت بردن از نوعي سرگرمي است كه خودش براي خودش تدارك ديده است.
گرچه نمي توان اين رمان را مانند اغلب آثار ادبي كاري خالي از عيب و نقص به حساب آورد اما رعايت استانداردهاي مربوط به نوشتن براي نوجوانان تا حد قابل ملاحظه اي از سوي نويسنده رعايت شده و به نتيجه رسيده است.
حس همذات پنداري بين خواننده و شخصيت هاي داستان يكي از شگردهاي قديمي در نويسندگي است و نويسنده بايد بتواند در همان سطور آغازين اين پيوند را ايجاد كند، وگرنه با كاري نسبتا شكست خورده و بي مخاطب روبرو خواهيم بود. اغلب نويسندگان، بخصوص نويسندگان حوزه نوجوان سعي مي كنند كه پيش از پرداختن به هر موضوعي، توجه خواننده را به سوي شخصيت و قهرمان اصلي داستان معطوف كنند و شاخ و برگ هاي ديگر را براساس همين امرپيش ببرند.
به تعبيري مي توان گفت كه رمان نوجوان بيش از هر مورد ديگر، اثري شخصيت محور است و اين شخصيت هرچه بيشتر بتواند در روحيه مخاطب رسوخ كند موفقيت بيشتري نصيب كار خواهد كرد.
در رمان«سكه اي از آسمان» با شخصيتي نوجوان به نام«پني» مواجه مي شويم كه زندگي طبق ميل اش پيش نمي رود و او مجبور است براي كوچكترين چيزها رنجي بزرگ را متحمل شود. سازو كار ساخت اين شخصيت به گونه اي است كه خواننده خيلي زود باورش مي كند و دوست دارد مشكلات او هرچه زودتر بر طرف شود.
رويكرد جديد در امر داستان نويسي براي نوجوانان در كشورهاي پيش رفته، دستاوردي مانند پايان باز است. به اين معنا كه نويسنده سعي مي كند تك تك خوانندگانش را به عنوان يكي از معماران اثر به رسميت بشناسد، به گونه اي كه هركدام از آنها مي توانند مثلا براي سرنوشت شخصيتي مانند «پني» تخيل خود را به كار گيرند.
يكي از مواردي كه بايد در مورد اين اثر به آن اشاره شود آغاز خوب داستان به معناي مهمترين بخش يك كتاب است. آغازي كه با ضرباهنگي نسبتا تند و همسان با سليقه خواننده نوجوان تنظيم شده است:«مي مي مي گويد بهشت پر از ابرهاي سفيد پشمالو وفرشته هاست. اين حرف خيلي قشنگي است ولي مگر مي شود روي ابر نشست؟ مگر آدم صاف پايين نمي افتد و محكم به زمين نمي خورد؟فرانكي هميشه مي گويد، فرشته ها بال دارند پس نگران اين چيزها نيستند.
نظر من درباره بهشت، هيچ ربطي به ابر يا فرشته ندارد. بهشت براي من بستني گردويي خامه اي است و استخر شنا و بازي بيس بال. اين كه تيم بروكلين داگرز هميشه برنده شود و بهترين جاي خانه مال من باشد، اين كه درست پشت سر داگرز بنشينم. آخر اگر كسي بهترين جاي خانه را داشته باشد، لااقل مي تواند از وضع مرده ها سر در بياورد. من زياد به بهشت فكر مي كنم. اما نه به دليل هاي معمولي، چون فقط يازده سال دارم و خيال هم ندارم لا اقل تا قبل از صد سالگي بميرم...»
در همين آغاز داستان خواننده هم با نوع نگاه زندگي يك شخصيت آشنا مي شود و هم سن و سال او وهم خواسته هايي كه از زندگي دارد. اين كاشت اطلاعات دراثر دو رويكرد هنري دارد كه نويسنده به خوبي بر آن ها وقوف دارد. كاركرد اين كاشت اطلاعات در درجه اول غرق كردن خواننده در كششي داستاني است و در درجه دوم هدف ايجاد همساني دو روحيه نوجوانانه را دنبال مي كند. خواسته هاي پني از زندگي با كمي دخل و تصرف خواسته همه نوجوانان است، چون خواننده نبايد اين حس را داشته باشد كه شخصيت داستان از كره اي ديگر آمده و هضم اش براي او دشوار است:«سوار دوچرخه فرانكي مي شويم. جلو دوچرخه اش سبدي براي گذاشتن كيسه هاي خريد دارد. پاپ پاپ اول تابستان سوار دوچرخه ام شد. به نظرم خيلي خوش شانس بودم كه زيرم نكرد. فكر نكنم اصلا درست بود كه سوارش شود ولي كي جرات دارد اين را به او بگويد...»
فصل هاي كوتاه و جذاب، شخصيت هاي متعدد اما منظم، نبود شخصيت هاي منفي وتبليغ شوق زندگي و كمك به ديگران، از ديگر محاسن اين رمان 22 فصلي هستند.
درباره نويسنده
جنيفرآل . هالم ، نويسنده آمريكاي پس از دوره تحصيلاتش در كالج ديكنسون پنسيلوانيا در تلويزيون مشغول به كار شد و سپس به نويسندگي روي آورد. او تاكنون بيش از 35 كتاب نوشته كه بيشتر آنها در فهرست آثار پر فروش نيويورك تايمز قرار دارند. رمان هاي او تا كنون سه بار موفق به دريافت ديپلم افتخار نيوبري شده اند كه مهمترين آنها همين رمان سكه اي ازآسمان است.
رمان «سكه اي ازآسمان» با ترجمه شهلا انتظاريان در شمارگان 2200 نسخه و قيمت 12هزارتومان از سوي نشر افق منتشر شده است.
نظر شما