حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش، نویسنده کتابهای کودکان و نوجوانان:
نویسنده کودک در حوزه دین باید اسلام شناس باشد
حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش، نویسنده کتابهای کودک و نوجوان با تاکید براینکه فعالیت در حوزه کودک کاری تخصصی و بسیار حساس است، گفت: برخی نویسندگان فکر می کنند مخاطب کتابهای حوزه کودک و نوجوانان، به دلیل اینکه کودک هستند و سطح دانش و تحصیلاتشان پایین است می توانند به آنان هرآموزشی بدهند در صورتی که به هیچ عنوان اینگونه نیست.
وی ادامه داد: کودک کتاب را نهاد آموزش می بیند و روح و روان خود را نسبت به تمام اطلاعات و محتویاتی که در کتاب وجود دارد باز گذاشته است. بنابراین کسانی که می خواهند در حوزه کتاب کودک فعالیت کنند اگر اطلاع و تخصص کافی در این زمینه ندارند نباید نزدیک این حوزه شوند.
نویسنده کتاب های کودک و نوجوان گفت: نویسندگانی که می خواهند در حوزه دین کتاب کودک و نوجوان وارد شوند باید آموزش های دینی لازم در این حوزه را ببینند و اسلام شناس باشند اما متاسفانه در این حوزه نویسنده متخصص کودک و نوجوان بسیار کم است و هر کسی به خودش اجازه می دهد وارد شود.
کتابی برای کودکان با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری
هادی منش درباه چگونگی وارد شدنش به عرصه نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان گفت : نویسندگی را بهطور رسمی از سال 78 با کتابی به نام آیین ستایشگری که درباره اصول و روش مداحی با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری بود آغازکردم که حدود 30 بار تجدید چاپ شد.
وی با اشاره به اینکه آموزش های دینی در گذشته متناسب و هماهنگ با روحیات کودک نبود و جنبه تربیتی در این آموزش ها مغفول واقع می شد ادامه داد: از سال 84 به بعد با وجود خلاء هایی که در حوزه دین در کتاب های کودک و نوجوان کاملا مشهود بود و با توجه به اینکه تجربه نویسندگی داشتم وارد عرصه نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان شدم.
این نویسنده کتاب کودک و نوجوان در پاسخ به اینکه کتاب درباره چهارده معصوم زیاد نوشته شده است شما چرا دوباره در این زمینه شروع به نوشتن کردید؟ گفت: کتاب هایی که من درباره چهارده معصوم نگاشته ام دارای یک ویژگی خاص است. معمولا آن کتاب هایی که تا کنون در این باره نوشته شده بیوگرافی زندگانی اهل بیت(ع) است در حالی که کتاب های بنده درباره زندگی اجتماعی اهل بیت(ع) است.
خانواده ها باید به کتاب سهم بدهند
هادی منش در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه امروزه کودکان و نوجوانان تحت تاثیر انواع رسانه ها هستند و در این میان وظیفه اصلی و اساسی نویسنده کتاب کودک و نوجوان چیست؟ اظهار کرد: هر چند نویسنده سهم مهمی در تولید یک اثر فاخر دارد اما این خانواده ها هستند که انتخاب می کنند و باید به کتاب سهم بدهند.
این نویسنده کتاب کودک و نوجوان در ادامه با اشاره براینکه رسانه های تصویری روح پرسشگری را از کودک می گیرند، تاکید کرد: خانواده ها کتاب را برای تفنن خریداری می کنند و سهم ناچیزی به کتاب اختصاص می دهند به ویژه که تلویزیون همیشه در دسترس کودکان است کتاب و کتابخانه در دسترس نیست؛ به عبارتی خانواده از سهم کتاب میکاهد و به سهم بازی های رایانه ای می افزاید غافل از اینکه کتاب قوه تخیل کودک را تحریک کرده قوای ذهنی و انتزاعی او را فعال می کند.
هماهنگی و انسجام بین طراح جلد و نویسنده
هادی منش با اشاره به اهمیت تعامل نویسنده و تصویرگر کتاب کودک، عنوان کرد: رفتار جزیره ای و پراکنده بین نویسنده و تصویرگر، آسیب های جدی به کتاب کودک وارد می کند. باید توجه داشت که در ابتدا این طراحی است که پیوند میان کتاب و مخاطب را ایجاد می کند و کودک و والدین ابتدا تصویر و طراحی روی جلد کتاب را می بینند بعد وارد محتوا می شوند. گاهی اوقات این مهم درست اجرا نمی شود و به آن بی توجهی می شود.به نظر من این تعامل نزدیک طراح و نویسنده کمک می کند یک هماهنگی و انسجام بهتری ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در مجموع 380 جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان را به رشته تحریر در آورده است، گفت: از این تعداد حدود 200 جلد منتشر شده است.
جدیدترین اثر این نویسنده مجموعه 60 جلدی درباره بانوان آسمانی است که شامل مادران انبیا و مادران اهل بیت است که توسط انتشارات حدیث نینوا منتشر شده. نویسنده در این کتاب تلاش کرده 60 نام برازنده تاریخی و اسلامی را به جامعه زنان، دختران و خانواده ها هدیه کند.
نظر شما