جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
تصویر در کتاب کودک همسنگ متن است

تصویرسازی کتاب کودک بحث بسیار گسترده ای دارد و به ویژگی‌ها و مولفه‌های فراوانی وابسته است. تصویرگر از رنگ به عنوان عنصری تعیین کننده در ارتباط با کودکان استفاده می کند، چرا که رنگ برای ارایه حس درون متن، قدرت بیان فوق العاده ای دارد و آنچه در این میان مهم و ضروری به نظر می رسد، این است که به منظورانتقال معنایی خاص از متن نوشته شده، یک تصویرگر باید از رنگ های شاد برای جذاب‌تر شدن هرچه بیشتر تصاویر استفاده کند تا انتقال مفاهیم نوشتاری متن، بهتر به مخاطب منتقل شود.

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- رنگ نقش بسیار موثر و مهمی در تصویرهای کتاب کودکان و نوجوانان دارد و به نوعی متن و تصویر مکمل همدیگر در انتقال مفاهیم به کودکان هستند. آنچه به گویایی مفاهیم نوشتاری و درک بهتر آنها کمک می کند نقش تصویر است و آنچه رابطه میان نوشته و تصویر را به اوج می رساند، درک تصویرگر از حال و هوای متن است چرا که تصویرگر وقتی با متنی مواجه می شود به واسطه داشتن آگاهی از علوم تصویری، احساسی را ازمتن می‌گیرد و با کمک تصویر به مخاطب ارایه می دهد.

اهمیت بسیار بالای تصویرگری
حمیدرضا شاه آبادی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان و سرپرست موسسه فرهنگی هنری انتشارات بین المللی الهدی با اشاره به اهمیت تصویر و نقش تاثیر گذار تصویرگر در انتقال معنی و مفهوم یک متن به کودکان گفت: مفهوم گرافیک و تصویرگری در کتاب‌های کودک و نوجوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می توان گفت رنگ و تصویر در این کتاب‌ها، حکم بسته بندی محصول را دارند؛ یعنی برای خرید این کتاب‌ها، کودک و نوجوان ابتدا به جلد آن توجه می کند. 

وی افزود: جایگاه گرافیک و تصویر در کتاب‌های کودک ونوجوان آنقدر بالاست که برخی آن را همسنگ متن عنوان کرده اند. خوشبختانه در حال حاضر تصویرگران خوبی در کشور ما وجود دارند و افراد بسیار زیادی در چندین دانشکده هنری در حال تحصیل در این زمینه هستند ، این باعث می شود هرسال چهره های تازه ای در حوزه تصویرگری کتاب کودک در کشور ما دیده شود. 


میان نویسنده و تصویرگر پیوند مناسبی وجود ندارد
این نویسنده گفت : متاسفانه امروزه شاهد این واقعیت هستیم که تصویرگران ما از هماهنگی لازم با متن برخوردار نیستند و معمولا ارتباط مناسبی بین نویسنده و تصویر گر وجود ندارد و در بیشتر موارد تصویرساز خود را می زند و متن نیز ساز خود را.  دراینجا ناشران وظیفه دارند با به کارگیری  ویراستاری آشنا به هریک از این دو حوزه ،تصویرگر و نویسنده را بهم پیوند دهد تا تصاویرکتاب‌ها، تصاویر بهتری از آب دربیایند.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان افزود: در حال حاضر تعامل بین ناشر و تصویرگر یا نویسنده و تصویرگر بزرگترین مساله در حوزه تصویرگری ما به شمار می رود، چرا که تصویرگران با متن ارتباط خوبی برقرار نمی کنند و مهم‌ترین دلیل این است که رفتن در دل متن آن‌ها را محدود می کند و از آنجایی که کار کردن در محدوده متن توانایی زیادی می طلبد، اغلب تصویرگران ما حوصله این کار را ندارند. 


لزوم ارتباط سازنده نویسنده و تصویرگر
وی در ادامه سخنان خود افزود: در حال حاضر تعامل میان نویسنده، شاعر و تصویرگر کمتر در کشور ما رخ می دهد و این مساله منجر می شود که ارتباط لازم و ضروری که باید بین متن و تصویر وجود داشته باشد اتفاق نیفتد ولی باید به این نکته دقت شود که هر شعر و داستانی برای خود رمز و رازی دارد که شاید نتوان آن را شرح داد اما تصویرگر باید بتواند آن را در قالب تصویر و به صورتی هماهنگ عنوان کند. یعنی تصویرگر باید به شکلی کار کند تا مخاطب با نگاه به تصویر کتاب هم بتواند شعرش را درک کند. برای این‌که این حس درک شود و تصویرگر کار خود را بهتر انجام دهد، نویسنده و تصویرگر باید ارتباطی سازنده با یکدیگر برقرار کنند. 

شاه آبادی در پاسخ به این سوال که آیا تصویرگری کامپیوتری می تواند جایگزین تصویرگری هنری دستی شود بیان کرد: به نظر من استفاده از امکانات جدید در حوزه تصویرگری چون تصاویر کامپیوتری امر  ناگزیر است، اما آنچه در این میان مهم به نظرمی رسد استفاده هنرمندانه از آن‌هاست و اگر تصویرگران ما بتوانند در کنار قابلیت‌ها و خلاقیت‌های فردی خود به شکل هنرمندانه‌ای از این امکانات استفاده کنند، اینجاست که کامپیوتر هم به وسیله‌ای مانند رنگ یا کاغذ یا دیگر ابزار نقاشی برای کودک تبدیل می شود. 

نشانه های تخیل باید در تصویرگری بیشتر باشد
این فعال در حوزه کتاب های کودکان و نوجوانان گفت: همان‌طور که گفته شد در بخش کودک و نوجوان، تصویرگری اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. در تصویرگری کتاب کودک، مخاطب از متن و تصویر به یک میزان اطلاعات دریافت می‌کند و تصویر نخستین تجربه او در برخورد با جهان اطراف است، به همین دلیل تصاویر به فهم بهتر مطالب کتاب کمک ویژه‌ای می‌کند و در این میان چه بهتر است که نقاشی های کودکانه با دست کشیده شود، چرا که هر چه تصاویر به عکس شباهت کمتری داشته باشد و نشانه‌های تخیل در آن بیشتر باشد، برای کودکان جذاب‌ترخواهد بود.


شاه آبادی در پایان گفت: در این میان هر تصویرگری می تواند از هر کدام از روش‌های تصویرسازی و ابزارهای طراحی برای کودکان بهره بگیرد، بنابراین علاوه بر تمام ویژگی هایی که برای تصویرگری کتاب کودک مهم است، خلاقیت و توانمندی تصویرگر است که می تواند تصاویرزیبایی برای کودکان خلق کند و یک تصویرگر خوب باید بداند پیش از به دست گرفتن قلم، از دریچه کودکان به دنیای بیرون نگاه کند و خود را جای آن‌ها قرار دهد و این‌گونه است که می تواند تصویراثرگذار و جذاب برای کودکان خلق کند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها