دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
چگونه یک نویسنده خوب برای کودکان باشیم؟

کتاب «داستان‌نویسی برای کودکان» اثر لیسا روجانی بوچیری و پیتر اِکونومی با ترجمه سارا کاظمی‌منش که به تازگی از سوی انتشارات آوندرشد منتشر شده به علاقه‌مندان حوزه نویسندگی ياد مي دهد که چگونه یک داستان‌نویس خوب برای کودکان باشند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «داستان‌نویسی برای کودکان» سعی دارد اطلاعات و توصیه‌های به روز و مفیدی را که هر مولف بايد برای نوشتن داستان‌های کودک مانند پژوهش در بازار کتاب، طراحی داستان‌ها و شخصیت‌های به یادماندنی، خلق کردن درام و طرحی جذاب، آشنایی با نمایندگان و آژانس‌های ادبی، آماده کردن پیش‌طرح و دست‌نوشته کتاب و در نهایت بازاریابی برای کتاب بداند ،در فضای مجازی  به او بیاموزد.

اين كتاب در صدد ياد آوري رمزهاي موفقيت به افرادی است که می‌خواهند برای کودکان کتاب بنویسند و  منتشر کنند و در اين مسير باید از فرآیند شکل گیری کتاب کودک آگاه با شند و بدانند چطور باید با تمام چالش‌هایی که در این مسیر ظاهر می‌شوند برخورد کرد. از کجا باید شروع کرد؟ چطور باید دست نوشته خود را به دست دبیر انتخاب کتاب رساند؟ و چطور از رسانه‌های جمعی برای تبلیغ کتاب استفاده کرد؟

کتاب «داستان‌نویسی برای کودکان» موارد فوق را در قالب 6 بخش و 22 فصل بیان می‌کند. بخش نخست «الفبای داستان‌نویسی برای کودکان» نام دارد و درآن مخاطب به دنیای کتاب کودکان معرفی ‌شده و عرضه اين آثار به خریداران واقعی و دلایل نیاز بازار به آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

بخش دوم با عنوان «غوطه‌ور شدن در دنیای نوشتن» با نگاهی به چیدمان محل کار اشخاص، نحوه خلق ایده‌های داستانی خوب و پروبال دادن به ایده‌ها از طریق پژوهش به مخاطب کمک می‌کند در فرآیند نوشتن پیشرفت کند.

بخش سوم «خلق داستانی محسور کننده» نام دارد و مخاطبان را با خصوصیات مختلف داستانی آشنا می‌کند. بخش چهارم نیز «کاری کنید که داستانتان بدرخشد» نام دارد و به مخاطب می‌آموزد که چگونه می‌تواند دست نوشته‌هایش را بازنویسی و ویرایش کند و از کجا برای این کار کمک بگیرد. اين بخش همچنین نگاهی به تصویرگری اثر و فرآیند فرم‌بندی آن دارد.

در بخش پنجم با عنوان «انتشار کتاب و تبلیغ برای کودک» نیز مزایا و معایب کارکردن با نماینده‌های ادبی در قیاس با برقراری تماس مستقیم با ناشران بررسی شده و اطلاعاتی درباره معاملات و قراردادهای نشر بیان می‌شود. بخش پایانی کتاب هم با عنوان «بخش ده‌تایی‌ها» نیز به بررسی خط داستانی چند کتاب معروف می‌پردازد.

در بخشی از فصل پانزدهم این کتاب می‌خوانیم: «همایش‌ها و گردهمایی‌های ادبی، فرصت‌های خوبی  برای دریافت حمایت از نویسندگان دیگر و غرق شدن در دنیای نشر کتاب‌های کودک هستند. شما می‌توانید تنها با گوش دادن به سخنرانان، حضور در جلسات و حتی نهار خوردن در کنار دوستی جدید اطلاعات زیادی کسب کنید. نویسنده‌ها، ویراستاران، تصویرگران، کتابداران و نماینده‌ها افرادی هستند که حضور در میان آن‌ها به منزله حضور در جمعی است که نقطه اشتراکشان عشق و احترام به کتاب‌های کودک است...»

لیسا روجانی بوچیری، نویسنده بیش از 100 جلد کتاب کودک است که در میان آن‌ها عناوین پرفروش و برنده جایزه هم وجود دارد. وی سابقه اي 20 ساله در حوزه نويسندگي و نشر دارد.  نويسنده ديگر اين كتاب يعني پیتر اِکونومی هم یک نویسنده پرفروش و مشاور نشر است که بیش از 60 کتاب در کارنامه نویسندگی خود ثبت كرده است.

انتشارات آوند رشد کتاب «داستان‌نویسی برای کودکان» را در قالب 424 صفحه با شمارگان هزار و پانصد نسخه منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را با بهای 250 هزار ریال خریداری کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • زهرا ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    در حقیقت هر نویسنده‌ای که می‌شناسیم جایزه برده و کلی به کتابش توجه شده خارجیه! توی ایران اصلا همچین فضایی برای نویسنده‌ها نیس، مخصوصا ژانر کودک و نوجوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها