دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
جامعه و پدیده‌ مک‌دونالد /تمدن و فرهنگ ناشی از فراغت است یا فعالیت موظف؟

چهارمین شماره فصلنامه آموزشی،‌ تحلیلی و اطلاع‌رسانی «رشد آموزش علوم اجتماعی» با بررسی تبلیغات و کتاب‌های درسی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «آموزش‌های غیر‌رسمی ؛ حاشیه یا متن؟» عنوان مطلبی است که به قلم فریبرز بیات در این فصلنامه منتشر شده است. نگارنده در این مطلب با اشاره به آغاز تعطیلات تابستانی نوشته است:«بسیاری از علاقه‌ها،‌نگرش‌ها و طرز تلقی‌های ما در زمان فراغت و در فضایی به دور از هرنوع محدودیت زمانی و مکانی و فشار و اجبار شکل می گیرد. بنابراین بخش مهمی از شخصیت ما حاصل چنین فضا و شرایطی است.»

بیات در مطلب خود با اشاره به این که صاحبنظران علوم اجتماعی معتقدند، اوقات غیر‌موظف و فراغت،‌ زمان رشد و شکوفایی استعدادها و نیروهای سرشار از خلاقیت است، می‌نویسد:«برخی از آن‌ها تا آن‌جا پیش رفته‌اند که تمدن و فرهنگ را بیشتر محصول زمان‌های آزاد و فراغت انسان دانسته‌اند تا زمان کار و فعالیت موظف و اجباری او.»

خوانندگان در بخش دیگری از این فصلنامه،‌ گفت‌و گو با محمد‌امین قانعی‌راد،‌ رییس انجمن جامعه‌شناسان ایران را می‌خوانند. رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران در این گفت‌وگو درباره رویکرد تربیت شهروند و برنامه درسی علوم اجتماعی سخن گفته است و معتقد است:«میزان فعالیت گروهی در ایران بسیار پایین است. این در حالی است که آموزش زندگی جمعی و گروهی یکی از رسالت‌های آموزش علوم اجتماعی است.»

پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان،‌ تضاد تبلیغات تلویزیونی با کتاب‌های درسی،‌ کنش انسانی مقهور کنش اجتماعی از دیگر مطالب خواندنی در این فصلنامه است.

«مک‌دونالدی شدن جامعه» عنوان دیگر مطلب علمی و خواندنی در این فصلنامه است که در آن حسام مناهجی،‌ به بررسی و مرور جامعه‌شناسی جرج راتزر پرداخته است. منصور ملک‌عباسی نیز در این فصلنامه به بررسی چیستی مطالعات اجتماعی پرداخته است و این مفهوم را در زندگی اجتماعی و کتاب‌ها بررسی کرده است.

چهارمین شماره فصلنامه«آموزش علوم اجتماعی» در دوره شانزدهم در 64 صفحه با سردبیری فریبرز بیات با قیمت هشت هزار و 500 تومان از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها