چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
فشار آمازون روی ناشران آلمانی هم شروع شد

بعد از فشار آمازون روی کمپانی هایی نظیر «اشت» برای ارائه تخفیف های بیشتر، ناشران آلمانی نیز تحت فشار قرار گرفته اند تا با سیاستهای جدید آمازون هم سو شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رسانه‌های آلمانی نوشتند کمپانی آمریکایی آمازون، ناشران این کشور را نیز به شدت تحت فشار قرار داده است. روزنامۀ "فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ" نوشت بسیاری از انتشارات اروپایی قربانی خشونت تاجر الکترونیکی آمازون! (برای بهبود حاشیه ها) هستند.

بر اساس گزارشی که از سوی این روزنامۀ آلمانی منتشر شده، گروه چاپ و نشر "بونیِر" (Bonnier)، متشکل از ناشران مختلف آلمانی نیز از شرایطی مشابه با شرایط اعمال شده برای گروه "اشت" رنج می برند. در میان انتشارات آلمانی می توان به انتشارات "کارلسن" (Carlsen)، "آرس ادیشن" (arsEdition)، "علاء الدین" (Aladin)، "هوربوخ هامبورگ" (Hörbuch Hamburg)، "اولشتاین" (Ullstein)، "تینمن" (Thienemann) و "پاپیر" (Piper) اشاره کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این روزنامۀ آلمانی زبان یادآور شد گروه چاپ و نشر "بونیِر" با مشکلاتی همچون مشکلات کمپانی "اشت" روبه رو شده است: یعنی تأخیرهای بسیار طولانی در امر تحویل، حتی در صورتی که آن کتاب ها از آغاز می ماه در دسترس بوده اند.

اما این بار، منابع آلمانی صراحتاً اعلام کرده اند که مذاکرات برای اعمال تخفیف از سوی ناشران باآمازون، دلیل اختلافات بوده است. گفته می شود ناشران آلمانی 30 درصد تخفیف برای آمازون در نظر می گرفتند اما آمازون خواستار تخفیف های 40 یا 45 درصدی بوده و آلمانی ها اصرار دارند که این روشی مشخص برای تقویت موضع انحصاریِ روز افزون این شرکت آمریکایی است در حالی که برای نشان دادن قدرت خود به ناشران، هر آنچه که در چنته دارد را رو می کند.

روزنامۀ "فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ" در گزارش تحلیلی خود افزود: "ناشران نه تنها از آمازون، بلکه از نویسندگان خود نیز می ترسند." پیتر فریتس این رفتار آمازون را تأیید می کند و معتقد است که این رفتار در شرکت های آمریکایی نسبتاً معمول است. به گفته وی، بی صبری سهامداران آمازون، مذاکرات را برای شرکت های انتشاراتی بیش از پیش ظالمانه می سازد.

در حقیقت آمازون، برای ایجاد تحولی در سهام و درآمد حاصل از فروش کتاب های دیجیتالی، به این می اندیشد که با تمامی بخش "ایبوک/ebook" همراه شود و از این طریق از فروش آثار دیگر نویسندگان نیز سود به دست آورد. از نظر اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان، وضعیت روشن است: "آمازون در تلاش است بر بازار کتب دیجیتال تسلط یابد."

"الکساندر اسکیپیس"، مدیر این اتحادیه در بیانیه ای گفت: "تسلط روز افزون شرکت آمازون در زمینه های اقتصادی و فرهنگی برای بازار کتاب بسیار خطرناک است."

گفتنی است در ماه فوریۀ سال جاری میلادی یکی از ناشران آلمانی اعلام کرد که فروش کتاب های دیجیتالی خود به آمازون را متوقف خواهد ساخت. این شرکت دلیل این اقدام را درخواست آمازون برای تخفیف های 50 درصدی فروش کتاب خواند.

تا کنون، واکنش خاصی از سوی ناشران فرانسوی مشاهده نشده است؛ اما شکی نیست که سیاست های تجاری آمازون در سراسر جهان با شرایط سختی همراه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها