مثال هایی برای تمرین های کوچک و بزرگ
همچنین مطالب کتاب را عکس هایی از اجراهای آثار «واهنر» با گروه های مختلف همراهی می کند. فصل اول به مسیر کلی طراحی یک رقص می پردازد و شامل سه مرحله ایده، بداهه سازی و ترکیب می شود. فصل دوم عناصر بنیادی ترکیب بندی را تحت عناوین حرکت، زمان و فضا بررسی می کند. فصل سوم با عنوان کار در ارتباط با... در دو بخش، کارکرد موسیقی و اشیاء را (از قبیل صندلی، کت، کوله پشتی) در رقص مطالعه می کند. در این فصل شرح نویسنده از نسبت موسیقی با رقص جالب توجه است. کتاب رفتار رقصنده را در برابر موسیقی در چهار دسته امکان پذیر می داند: مخالفت کردن ، تعامل کردن، چشم پوشی کردن و تغییر دادن و در انتها می افزاید: "سکوت به عکس، همه نوع امکانی را میسر می کند. از سکوت صداها متولد می شوند: نفس، کوبش پاها بر زمین، سقوط، ناله کردن و... ایجاد یک ریتم با صداها، تاکید بر سکوت." به همین سیاق نسبت رقصنده با شئ بحث می کند، در سه دسته یک- تماس مستقیم با شئ 2- تماس فضایی و 3- تماس با کنش ، با نمونه گرفتن اشیایی چون صندلی، کت، یا کوله پشتی.
فصل چهارم ایده هایی را همراه با مثال هایی در شیوه های اجرای آنها به کرگراف پیشنهاد می کند؛ مثال هایی برای تمرین گروه هایی بزرگ یا کوچک از رقصندگان که در آنها مبانی پیشتر گفته شده به طور عملی مرور می شوند؛ کرگرافی چهار رقصنده با ایده های چهار فصل، چهار عنصر یا با چهار خلق و خوی: عصبانی، مضطرب، مقتدر و سازگار.
در فصل آخر، واهنر شیوه ها و تجارب خود را در 4 اثر اجرا شده خود شرح می دهد. به گفته نویسنده، این کتاب محصول تجربه ها و کارهای اوست، ( تا بطور مشخص محصول افکار او). از این رو در جای جای کتاب بیان مباحث با طرح و شرح مثال هایی ملموس همراه شده است. می توان گفت عمده دقت مولف نه تبیین و ساخت نظامی مشخص از مفاهیم نظری بلکه شرح ظرایفِ اجرایی در ایده ها و مثالها برای تمرین گروه بوده است.
محمد رضا خاکی در موخره ای مختصر و دقیق به معرفی کارین واهنر و بیان جایگاه او در رقص مدرن اروپا پرداخته است.
این کتاب 110 صفحه ای در تیراژ 1100 نسخه با بهای 6300 تومان توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.
نظر شما