سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
قرآن مردسالار نيست / براي شناخت زن در اسلام با مبناي عدالت به قرآن مراجعه كنيد

مترجم کتاب «زن و قرآن» تألیف آمنه ودود با بیان اینکه روش تفسیر نویسنده این کتاب روش توحیدی است، گفت: ودود بر این باور است که در تفسیر قرآن کریم باید روح کلی حاکم بر قرآن یا همان جهان‌بینی قرآن را مبنای اصلی تفسیر قرار داد، که از نظر وی روح کلی حاکم بر قرآن عدالت و اخلاقی کردن جوامع انسانی است اما مردسالار بودن با عدالت قرآن سازگار نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست نقد و بررسی کتاب «زن و قرآن» عصر دوشنبه 23 تیرماه با حضور دکتر اعظم پویازاده استاد دانشگاه تهران در سالن کنفرانس باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

پویازاده در ابتدای این نشست به معرفی «آمنه ودود» نویسنده کتاب قرآن و زن پرداخت و گفت: نویسنده کتاب «قرآن و زن» بعد از این که اسلام آورد، نام «آمنه ودود» را بر خود گذاشت. پیش از آن نام وی «مری تسلی» بوده است. پدر او یک مسیحی پروتستان بوده و پدرش و هم خود او یک آمریکایی آفریقایی‌تبار هستند. او در سال 1972 مسلمان شد و دو سال بعد هم رسماً نام خود را به آمنه ودود تغییر داد. خانم ودود دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات خاورمیانه گذرانده و دکترای وی نیز در رشته ادبیات عرب و مطالعات اسلامی از دانشگاه میشیگان است.

وی افزود: خانم آمنه ودود در دانشگاه قاهره زبان عربی را آموخت و بعدها در سه دانشگاه تدریس کرد؛ چند سال در دانشگاه مالزی، در دانشگاه اندونزی و همین طور در دانشگاه ویرجینیا در آمریکا. خانم ودود متأهل است و پنج فرزند و سه نوه هم دارد و الان چند سال است که بازنشسته شده است. مشهور است که وی یک فمنیست مسلمان است ولی او خود را یک فمنیست رادیکال نمی‌داند.

مترجم کتاب «زن و قرآن» تصریح کرد: آمنه ودود پس از اینکه مسلمان می‌شود اعلام می‌دارد که احساس می‌کند اسلام یک بهشت است. وی از یکی از رفتارهای مسلمانان ناراحت است و از آن گله می‌کند و آن هم اینکه مسلمانان می‌خواهند یک تازه‌مسلمان همانند مسلمانان همه فرمان هارا به جا بیاورد در حالی که فرد نومسلمان دوست دارد که خود معنا و مفهوم فرمان‌ها را دریابد و پس از آن آن‌ها را اجرا کند.

 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که آمنه چیزی را در اسلام دیده است که ارزش تفسیري برای او دارد، گفت: آن چیز هم مساله عدالت بوده است. در تفسیر وی با این امر مواجه می‌شویم که هر چیزی را با عدالت خداوند مقایسه می‌کند. او در نگاه خود به جوامع مسلمان احساس می‌کند زن‌ها در این جوامع با وظایف و تعریف یک زن که در قرآن آمده است آشنا نیستند و همین هم باعث می‌شود تا غربی‌ها این زنان را مورد داوری برای شناخت اسلام قرار دهند و بر اساس وضعیت آن‌ها در مورد اسلام داوری کنند. آمنه ودود در کتاب خود می‌گوید غربی‌ها اگر می‌خواهند به وضعیت زن در اسلام توجه داشته باشند و به آگاهی از آن برسند باید به خود قرآن مراجعه کنند.

پاسخ آمنه ودود به نابرابری‌های حقوقی زنان در قرآن چیست؟
در ادامه این نشست معصومه آگاهی، یکی دیگر از مترجمان کتاب زن و قرآن به بیان برخی مصادیق و آیات مطرح شده در قرآن کریم که توسط آمنه ودود مورد بررسی قرار گرفته است، پرداخت و گفت: یکی از مصادیقی که نویسنده کتاب زن و قرآن به آن پرداخته بحث «نشوز» است. بسیاری از مفسران در تفسیر این آیه گفته‌اند که اگر زن از مرد نافرمانی کرد سه مرحله برای مقابله با آن وجود دارد؛ اول قهر، دوم دوری کردن و سوم کتک زدن زن است. 

وی ادامه داد: اما آمنه ودود در ابتدا معنای نشوز را که نافرمانی زن از مرد باشد رد می‌کند و می‌گوید بر اساس آیه 128 سوره مبارکه نساء اگر زنی از نشوز همسرش ترسید خداوند برای او فرامینی دارد، آمنه معنای نشوز را تخریب زندگی می‌داند و بر این باور است که کسی که بنا را بر تخریب زندگی داشته باشد باید مجازات شود.

این مترجم کتاب زن و قرآن در ادامه به بیان یکی دیگر از مصادیقی که آمنه ودود در کتاب خود به آن پرداخته است اشاره کرد و افزود: مصداق بعدی بحث مردسالاری در زندگی است، برخی در تفاسیری که از قرآن شده به این نتیجه رسیده‌اند که نظام قرآن یک نظام مردسالار است در حالی که آمنه ودود این امر را رد می‌کند و می‌گوید که قرآن نیز این امر را تأیید نکرده بلکه این مفسران مرد بوده‌اند که به این امر دامن زده‌اند. روح کتاب باید در همه جا دیده شود یعنی تفسیر ارایه شده باید با کل قرآن و عدالت آن سازگار باشد در صورتی که مردسالار بودن با عدالت قرآن سازگار نیست.

وی بحث شهادت دادن دو زن در برابر یک مرد را از جمله دیگر مواردی دانست که در کتاب زن و قرآن آمنه ودود به آن پرداخته شده و تصریح کرد: خداوند در آیه 282 سوره مبارکه بقره به بحث در مورد شهادت و گواهی دادن می‌پردازد. بر اساس تفسیر برخی مفسران، در بحث شهادت وجود دو مرد لازم است و اگر نبود، یک مرد و دو زن باید حضور داشته باشند تا شهادت صحیح باشد. برخی مفسران می‌گویند این امر یعنی اینکه خداوند دو زن را برابر با یک مرد دانسته در صورتی که آمنه ودود این قضیه را به طور کلی منتفی می‌کند و می‌گوید آنچه در اینجا مطرح است اینکه در این آیه‌ای كه خداوند نازل کرده است، نقش هر دو زن شهادت دادن نیست بلکه نقش زن دوم حمایتی است، آمنه ودود می‌گوید چون در جامعه‌ای که زنان با محدودیت مواجه هستند شهادت یک زن می‌تواند تحت تأثیر اراده مردان قرار بگیرد و زن توسط مردان تطمیع شود زن دوم برای شهادت دادن مطرح می‌شود.

آگاهی عنوان کرد: آمنه ودود مساله مهم‌تری را نیز مطرح می‌کند و آن هم این این‌که در زمانی که زنان حتی حق نفس کشیدن ندارند و زنده به گور می‌شوند، خداوند در قرآن از حق شهادت دادن آن‌ها سخن می‌گوید و در واقع قرآن به آنها شخصیت حقوقی می‌دهد.

وی در پایان سخنانش مواردی همچون ارث، تعدد زوجات و سلطه زن بر مرد را از دیگر مواردی دانست که در کتاب آمنه ودود به آنها پرداخته شده و برای هر یک از آن‌ها نیز پاسخ‌هایی ارائه شده که نشان می‌دهد ارث بردن زن، تعدد زوجات و نیز سلطه مرد بر زن آن گونه‌ای که برخی مفسران تفسیر کرده‌اند نیست و عدالت در این موارد نیز به بهترین وجه ممکن رعایت شده است. قرآن اگر در جایی سخن نگفته به این معنا نیست که سخنی برای گفتن نداشته بلکه قصد نداشته است تا وارد جزئیات شود و جوامع را محدود سازد.

در ادامه این نشست اعطم پویازاده، عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بحث در مورد روش تفسیری آمنه ودود پرداخت و افزود: آمنه ودود همیشه گفته که در قرآن هیچ موردی که بگوید مرد از زن برتر است ندیده است. آمنه ودود برای این کار آیه مبارکه خلقت را بررسی می‌کند و می‌گوید بسیاری از آیه خلقت این برداشت را دارند که خداوند اول آدم را خلقت کرد و بعد از او زن را پدید آورد در صورتی که این برداشتی اشتباه است، خداوند در آیه خلقت می‌فرماید شما را از نفس واحد خلق کردیم که منظور از نفس همان جوهره وجودی است، خداوند اول جوهر وجودی را خلق کرد و زوج آدم و حوا را از یک جوهره آفرید.

پویازاده در مورد روش تفسیری کتاب زن و قرآن با اشاره به این‌که آمنه ودود شاگرد فضل الرحمن، مفسر پاکستانی بوده است، یادآور شد: عنوان روش تفسیری آمنه ودود روش توحیدی است، در بین تمام تقسیم‌بند‌ي‌های روش تفسیر قرآن کریم روشی به نام «روش توحیدی» دیده نمی‌شود و تنها از طریق آمنه ودود است که نام این روش شنیده می‌شود. در این روش اعتقاد به روح کلی حاکم بر قرآن کریم یا جهان بینی کلی بر قرآن یک اصل اساسی است. یک مفسر اول باید این روح را استخراج کند و بعد آیات را در پرتو این جهان بینی تفسیر کند. مهمترین عناصر این روح کلی حاکم بر قرآن از نظر آمنه ودود عدالت است و مؤلفه دوم نیز تحول اخلاقی در جوامع است و قرآن آمده است تا انسان اخلاقی را بسازد. پس تمام آیات باید در پرتو این امر تفسیر شود.

مترجم کتاب زن و قرآن با اشاره به اینکه از دید آمنه ودود رویکرد تفاسیر گذشته یک رویکرد جزءگرایانه بوده است، گفت: این رویکرد به این معنا است که مفسر، یک آیه از قرآن کریم می‌گیرد و تفسیر می‌کند که این ما را به مقصود و مراد خداوند متعال نمی‌رساند. آمنه ودود به نوعی به تفسیر قرآن به قرآن اعتنا دارد. آمنه ودود می‌گوید اگر قرآن را جزءگرایانه تفسیر کنیم گستره قرآن را محدود کرده‌ایم.

پویازاده با بیان این‌که از نظر آمنه ودود باید در روش تفسیری توحیدی بین عام و خاص قرآن کریم رابطه برقرار شود، گفت: منظور وی معنای لغوی این دو کلمه نیست بلکه مراد وی از عام، خود جهان‌بینی و روح کلی حاکم بر قرآن است و مقصود از خاص نیز همان وضعیت خاص عربستان در زمان نزول قرآن کریم بوده است.

بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا پايان تيرماه 1393 هر روز از ساعت 18 تا 24 میزبان علاقه‌مندان قرآن كريم از سراسر کشور و همچنین شهروندان تهرانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها