جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
10 پروژه خلاقانه ناشران برای سازگاری با فضای جدید فروش کتاب

حوزه چاپ و نشر اغلب به خاطر کوتاهی در انجام برخی وظایف، به باد انتقاد گرفته می‌شود. اما در عین حال باید به تلاش ناشران و ابتکار آن‌ها در بسیاری موارد اذعان کرد. سال 2014 ، با ایجاد شیب ملایم در کاهش فروش کتاب‌های واقعی ( نه فروش مجازی و آنلاین)، سالی تأمل‌برانگیز در عرصه کتاب بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) امسال سال نوآوری است و اکنون ما شاهد پروژه‌هایی هستیم که نشان می‌دهند ناشران چگونه خود را با فضای جدید فروش کتاب سازگار کرده و از ابزارهای جدید برای ارائه محصولات خود استفاده می‌کنند.

در اینجا به معرفی 10 پروژه‌ای که خلاقانه اقدام به جذب مخاطب کرده است، می‌پردازیم:

1. انتشار روزانه داستان در توئیتر: «دیوید میچل» رمان‌نویس معروف انگلیسی چند روزی است که شروع به انتشار داستان کوتاه جدید خود در توئیتر با اکانت (@david_mitchell) کرده است. داستان او به نام «چینش صحیح / Right Sort » که سپتامبر راهی بازار خواهد شد، با روزانه 40 توئیت، روی توئیترمنتشر می‌شود. این ابتکار جالب، ایده خود میچل بوده و طرفداران او را روز به روز بیشتر می‌کند. در واقع با استفاده از فیس بوک و توئیتر فرصت خوبی برای ارتباط میان نویسندگان و خوانندگان ایجاد شده است. میچل با این کار نه تنها داستان خود را به خوانندگان ارائه می‌کند بلکه به مخاطبان جهانی خود می‌گوید که قرار است رمان جدید وی در ماه سپتامبر روانه بازار شود.

2. جشنواره‌های مجازی: نخستین جشنواره مجازی رمان‌های عاشقانه توسط انتشارات «هارپرکالینز» که یکی از بزرگترین ناشران داستان‌های عاشقانه در انگلیس است، برگزار شد. در این جشنواره که در تاریخ هفتم و هشتم ژوئن ( 17 و 18 خرداد) برگزار شد، بیش از 120 نویسنده و 6 هزار کاربر فیس‌بوک در آن شرکت کردند.

3. داستان‌سرایی رمان‌های عاشقانه: انتشارات «میلز اند بون/ Harlequin Mills & Boon » در ماه می اقدام به برگزاری یک برنامه داستان‌سرایی در سطح جهانی از یکی از سری کتاب‌های منتشر شده خود کرد. هدف این انتشاراتی از این کار دو جنبه داشت: اولاً برقراری ارتباط مستقیم با خریداران پر و پا قرص رمان‌های عاشقانه و دوماً آزمودن روش‌های تعاملی جدید داستان‌سرایی با انواع متفاوت آن. به گفته یکی از مسئولان «میلز اند بون» این اقدام یک کمپین بازاریابی برای کتاب‌ها نیست بلکه ایجاد محیطی برای انواع مختلف داستان‌گویی است که ما را متوجه جایگاه محصول خود می‌کند.

4. داستان جدید هری پاتر:
شاید فکر کنید نویسنده پرفروشترین مجموعه کتاب دنیا، دیگر نیازی به اقدام ابتکاری برای موفقیت نداشته باشد. اما درمورد جی.کی. رولینگ (نویسنده سری داستان‌های هری پاتر) اینگونه نیست. پاترمور ( سایت کتاب‌خوانی آنلاین هری پاتر) همزمان با جام جهانی فوتبال اقدام به برگزاری یک جام جهانی کوئیدیچ در ماه ژوئن کرد. رولینگ طی دو ماه اخیر داستان‌ها و مطالب جدیدی در شاخه جام جهانی کوییدیچ 2014 در پاترمور منتشر کرده است. وی به شکل خلاقانه و جدید در بخش پیام امروز سایت پاترمور به قلم جینی ویزلی، خبرنگار ورزشی روزنامه پیام امروز، گزارشات بازی‌ها را منتشر می‌کرد. روز گذشته در اقدامی جدید به جای شخصیت جینی ویزلی، روزنامه پیام امروز در سایت پاترمور با خبری از طرف «ریتا اسکیتر» معروف به روز رسانی شد که عنوان آن «گردهمایی ارتش دامبلدور در بازی نهایی جام جهانی کوئیدیچ» بود.

5. استفاده از توئیتر برای پی بردن به نظرات مخاطبان: این ایده‌ای هوشمندانه از انتشارات هارپرکالینزبرای بهره گیری از نظرات یک هزار کاربر توئیتر بود. هارپرکالینز اعلام کرده است که از این طریق 68904 نظر از 32553 کاربر در توئیتر به دست آمده است.

6. افزایش دادن تألیفات جوانان: نخستین کنوانسیون ادبی جوانان بریتانیا هفته گذشته با ابتکار برخی ناشران برگزار شد. طی دو روز در ماه جولای، نویسندگان جوان با برپایی میزگردهایی توانستند با خوانندگان نوجوان و جوان ارتباط برقرار کرده و درمورد مسائل مختلف از فمینیسم گرفته تا انتشار کتاب با آن‌ها صحبت کنند.

7. فروش اجتماعی کتاب از انتشارات اشت / Hachette: این مؤسسه انتشاراتی کتاب‌های خود را مستقیماً به مخاطبان می‌دهد و از طرفداران خود می‌خواهد برای فروختن نسخه‌های بیشتر کتاب‌ها به آن کمک کنند. به این منظور به خوانندگانی که واقعاً علاقمند به تعامل با نویسندگان و عوامل حوزه نشر هستند این شانس داده می‌شود تا در سطحی عمیق به این کار بپردازند و در ازای این تعامل به آن‌ها پاداشی نیز تعلق خواهد گرفت.

8. انتشار سریالی کتاب‌ها: انتشار سریالی کتاب الکترونیکی «جایی برای ما» نوشته «هریت ایوان» در 4 بخش، استراتژی هوشمندانه‌ای بود که با هدف افزایش مخاطبان ایوان و نیز افزایش تقاضا برای کتاب وی که در ژانویه 2015 وارد بازار خواهد شد، صورت گرفت.

9. مسابقه هکرها روی رخنه های امنیتی سایتها و نرم افزارهای ناشران: بسیاری از ناشران در حمایت از نخستین رویداد هکاتون ( رویدادی که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند) رضایت خود را از قرارگرفتن در معرض اختلال و نوآوری هکرها اعلام کردند. نزدیک به 100 هکر در قالب 24 تیم ایده‌های خود را ارائه دادند و سرانجام برنده با یک جایزه 5 هزار پوندی به خانه برگشت.

10. کتاب فروشی‌های مستقل مجازی: پس از آنکه دو کارتل انتشاراتی «پنگوئن» و «رندوم هاوس» با یکدیگر ادغام شدند، اکنون یک کتاب‌فروشی مستقل مجازی راه‌اندازی کرده‌اند. این وب سایت نخستین فروشگاه در نوع خود است که موفق به ایجاد رابطه میان سفارشات حوزه رسانه‌های دیجیتال و اجتماعی (مانند فیس بوک و توئیتر) و کتابفروشی‌های واقعی کرده است.

ترجمه از: پگاه شمسایی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها