سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
مدیر نشر علوم دانشگاهی: منابع کمک درسی کوچکترین ارتباطی با علم آموزی ندارند/ لزوم برنامه‌ریزی برای تدوین سیاست‌های آموزشی

مدیر نشر علوم دانشگاهی، با بین این مطلب که منابع کمک درسی بازار آشفته‌ای ایجاد کرده‌اند گفت:‌ قیمت‌های سر‌سام‌آور این منابع به معنای اعتبار علمی این آثار نیست.

محمد تقی عرفان‌پور در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت کمّی و کیفی منابع کمک آموزشی اظهار کرد:‌ بازار آشفته نشر منابع کمک آموزشی به دلیل بی‌برنامگی وزارت علوم در تدوین سیاست‌های آموزشی کشور است.

مدیر نشر علوم دانشگاهی با اشاره به هدف اصلی ناشران کمک آموزشی افزود: کسب سود هدف اصلی ناشران منابع کمک آموزشی است. قیمت‌های سر‌سام‌آور این منابع به معنای اعتبار علمی این آثار نیست و بازاری ایجاد شده که کوچکترین ارتباطی به علم‌آموزی ندارد. در یک کلام،‌ ضرر این منابع بیشتراز نفعشان است. 

منابع کمک آموزشی و افزایش مهارت تست‌زنی
این ناشر دانشگاهی ادامه داد:‌ منابع کمک آموزشی فقط به روش‌های صحیح امتحان و تست‌زنی و در نهایت نمره‌گیری منحصر شده است. جلوتر که می‌آییم، شاهدیم سیستم دانشگاه ما نیز بر همین روش استوار است. جز چند دانشگاه، کدام مدرسان ما می‌توانند با کیفیت جهانی به دانشجو مطالب پر محتوا ارایه دهند؟

عرفان‌پور برخی آسیب‌های اجتماعی را به سیستم آموزشی کشور مرتبط دانست و گفت:‌ هر از چند گاه خبر ریزش ساختمان یا جاماندن ابزار پزشکی هنگام جراحی در بدن بیماری را می‌شنویم، ریشه همه این حوادث و اتفاقات را باید در نظام آموزشی جستجو کرد. 

عرصه برای ناشران سودجو تنگ شود
وی درباره تاثیر فضای اجتماعی در تقویت جایگاه برخی ناشران دانشگاهی ادامه داد: گاهی موقعیت و سلایق موجود در جامعه زمینه‌ساز ظهور چنین ناشرانی است. عرصه باید برای فعالیت این ناشران تنگ شود.

عرفان‌پور با اشاره به تفاوت‌های سیستم‌ آموزشی ایران و کشور‌های پیشرفته‌ اظهار کرد:‌ داوطلب دانشگاه در ایران با استفاده از منابع کمک درسی به سختی وارد دانشگاه و باز با همین منابع به راحتی فارغ‌التحصیل می‌شود. به‌عنوان نمونه دانشجویان دانشگاه‌های اروپایی روزی هفت تا هشت ساعت به کار و مطالعه علمی مشغولند در حالی که در ایران به جز نمونه‌های استثنایی چنین وضعیتی وجود ندارد. 

لزوم بازبینی در نظام آموزشی کشور
وی درباره تاثیر مخرب منابع کمک درسی افزود: دانشجوی مخاطب منابع کمک درسی در بسیاری از اوقات توانایی پاسخ به پرسش آزمونی را که چند ساعت قبل در آن شرکت کرده ندارد. ‌ 

مدیر نشر علوم دانشگاهی گفت: اگر سیستم آموزشی کشور به روش معقولی برنامه‌ریزی شود دیگر مجالی برای فعالیت برخی ناشران منابع کمک درسی باقی نخواهد ماند. 

وی ادامه داد:‌ اگر مدیریت در سطح کلان  نظام آموزشی را ساماندهی کند، به دنبال آن ناشران کمک آموزشی نیز مجبور به ساماندهی فعالیت‌های خود خواهند شد.

مرور پرونده
مدیر فروش انتشارات دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از نبود نظارت و سودجویی برخی ناشران، اظهار کرد: یک ناشر کمک آموزشی چطور در چند سال به غول تبدیل می‌شود و ناشری با قدمت 20 ساله، سود یکسالش به 40 میلیون نمی‌رسد؟ متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با رضا صفی‌خانی را اینجـــــــا بخوانید. 

استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، توجه به استاندارد‌های نشر بین‌الملل را لازمه حرکت به سمت ترجمه معکوس می‌داند و بر نقش خانه کتاب در اصلاح ساختار صنعت نشر تاکید می‌کند. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با مهدی خاکیان، را اینجــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها