دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۱
نویسنده‌ها چگونه کتاب‌های دیجیتالی خود را می‌فروشند؟

اغلب نویسندگان ترجیح می‌دهند تا از طریق توزیع کنندگان عمده کتابهای خود را بفروشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این روزها بسیاری از نویسندگان خودنشر به سوی فروش کتاب‌های خود در فضای مجازی رفته و از دو مسیر خرده فروشی‌های مستقل و دیگری سپردن آن‌ها به یک واسطه یا توزیع کننده بزرگ کتاب مثل آمازون یا اپل کتاب‌های خود را به فروش می‌رسانند.

آمارهای اخیر فروش نشان می‌دهد نویسندگان ترجیح می‌دهند کتاب‌های خود را از طریق واسطه‌های بزرگ این صنعت به فروش برسانند.


اغلب اوقات نویسندگان ترجیح می‌دهند فرمت‌های دیجیتالی کتاب‌هایشان از طریق دستگاه‌های کتاب‌خوان کیندل شرکت آمازون یا دستگاه نوک فروشگاه زنجیره‌ای بارنزاندنوبل و یا حتی آی‌پد شرکت اپل فروخته و خوانده شوند.

مجله بوک مارکتینگ دلایلی برای گرایش نویسندگان به‌سوی این شرکت‌ها به شرح زیر ذکر کرده است:

- عدم نیاز به سخت‌افزار یا نرم‌افزار برای انتشار کتاب الکترونیکی به‌صورت مستقیم

- عدم اطلاع از فرمت مناسب برای انتشار نسخه کتاب به‌صورت معتبر

- عدم سکونت در آمریکا مانعی برای استفاده از امکانات فروش کتاب برای نویسندگان غیر آمریکایی ایجاد نمی‌کند.

بسیاری از سرویس‌های توزیع کتاب در آمریکا برای نویسندگان آمریکایی و غیر آمریکایی امکاناتی برای انتشار ساده کتاب‌هایشان فراهم می‌کنند و همه مراحل لازم برای این کار را از پیش به‌صورت خودکار انجام داده‌اند.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در این حوزه مزایا و معایب انتشار کتاب از طریق این واسطه‌ها چنین اعلام‌شده است:

مزایا:
- به‌جای ثبت‌نام در سایت‌های مختلف فروش کتاب در این شرکت‌ها یک حساب کاربری برای استفاده از خدمات توزیع کتاب کافی است.

- تبدیل فایل. اکثر توزیع‌کننده‌های کتاب فرآیند تبدیل فرمت‌های کتاب‌های الکترونیکی را خودشان به‌صورت رایگان انجام می‌دهند.

- گزارش‌های مربوط به فروش و میزان پرداخت‌ها در دسترس است.

- سادگی تبدیل نسخه‌های چاپی به فرمت‌های دیجیتالی توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود.

مضرات :
- ممکن است حق التالیف برای نویسندگان کمتر لحاظ شود.

- پیگیری میزان فروش گاهی اوقات واقعی نیست.

- نشر ممکن است با تأخیر صورت گیرد.

- طراحی‌های مربوط به جلد و کارهای گرافیکی کتاب کمتر صورت می‌گیرد. معمولاً نویسنده‌ها خودشان باید این کارها را قبلاً انجام داده باشند.

- به برنامه انتخاب کیندل آمازون (KDP Select) دسترسی وجود ندارد. این برنامه به نویسنده‌ها اجازه می‌دهد ابزارهای ارتقای نسخه‌های دیجیتال کتاب خود را در اختیار داشته باشند.

- نویسنده‌ها کمتر روی فرآیند نشر کتاب‌های خودکنترل دارند.

- کار با توزیع‌کننده‌های کتاب معنی‌اش واردکردن یک واسطه سوم شخص بین شما و کتابتان است و ممکن است ازنظر مادی کمتر به سود نویسنده‌ها باشد.

نتیجه:
با گذشت زمان نکاتی که به‌عنوان معایب یاد شد در حال تبدیل به نکات مثبت است. بیشتر توزیع‌کنندگان در حال بهبود و ارتقای خدمات خود بوده و بیشتر این مشکلات به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک برای نویسنده‌ها برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها