دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
در قرآن، مرد برتر از زن نيست / نگاهي به «قرآن و زن» بازخوانی متن مقدس از منظر یک زن نومسلمان

موضوع جایگاه زن در جامعه از نگاه اسلام و تفاوت‌های میان زن و مرد همواره از بحث‏‌های مهم و مورد توجه است؛ از آن حیث که برخی تحت تاثیر تفاسیر مختلف از آیات مرتبط با این موضوع در قرآن معتقدند که آیات قرآن همواره سوگیری‌های مردانه دارند و زن موجودی درجه دوم و تحت اراده مرد است. اما آمنه ودود در کتاب «قرآن و زن» تلاش کرده است نشان دهد که از نگاه قرآن، مرد ذاتا ترجیحی بر زن ندارد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ سعیده محبی: آمنه ودود، مولف آمریکایی کتاب «قرآن و زن» که خود در بیست‌سالگی به اسلام گرویده در اين کتاب کوشیده تا از طریق بازخوانی متن قرآن مطابق با فهم و انتظارات زنان در دنیای جدید به تفسیری نو از برخی مفاهیم و احکام اسلامی درباره زنان دست یابد زیرا به زعم او بی‌عدالتی در مواجهه با زن در تاریخ سنت اسلامی، نشات گرفته از این واقعیت است که زنان سهمی در فهم و تفسیر قرآن نداشته‏‌اند و در نتیجه، همه مفاهیم و احکام اسلامی برآمده از قرآن مطابق با نیازها و دغدغه‏‌های مردان شکل گرفته است. این گزارش نگاهی دارد به بازخوانی متن قرآن از منظر یک زن نومسلمان.

نفی مردسالاری؛ نه برای ایجاد زن‌سالاری
« قرآن و زن» در اصل رساله دکتری آمنه ودود ــ آمریکایی نومسلمان آفریقایی‌تبار ــ است. او که متولد سال 1952 است و نامش پیش از اسلام آوردن «مری تسلی» بوده در سال 1972 اسلام آورد و پس از دریافت دکتری مطالعات اسلامی از دانشگاه میشیگان درسال 1988، مشغول تدریس مطالعات قرآنی در مالزی شد و درسال 1992 نحستین کتابش یعنی «زن و قرآن» را منتشرکرد؛ کتابی که دغدغه نویسنده‌‏اش پاسخ به نقدها و سوالاتی است که غیرمسلمانان غرب در برابر قرآن طرح می‏‌کنند و تصویری از اسلام به دست می‏‌دهند که در آن زن موجودی ذاتا فروتر از مرد و تابع او به حساب می‌‏آید. با این همه خود در بخش نتیجه‌گیری، کتاب به این نکته تاکید دارد که اگر مردسالاری را زیر سوال می‏‌برد نه برای ایجاد زن‌سالاری است که برای ایجاد نظام برابری‌طلبانه و مشارکتی کارآمد است.

«هدف من این نبوده که از تعریفی از برابری زن و مرد دفاع کنم که جهان‌بینی بسیار محدود مردمحور را استمرار دهد یا دگرگون سازد؛ این جهان‌بینی که طبق آن هر آن چه مردان می‏‌کنند هنوز هم به عنوان الگویی که مبنای فهم ارزش اجتماعی و عدالت است به کار می‏‌رود.»

آمنه ودود که هرگز خود را فمینیست نمی‏‌داند بر خلاف نظر بسیاری از فمینیست‏‌ها قایل به تفاوت‏‌های میان زنان و مردان است اما این تفاوت‏‌ها از دیدگاه او منشأ ارزشگذاری نیستند.

الگویی منطبق بر هرمنوتیک توحیدی
ودود شاگرد فضل‌الرحمان و تحت تأثیر اندیشه‌های روش‌شناسانه اوست و به همین دلیل تلاش کرده است تا در کتاب «قرآن و زن» الگویی هرمنوتیکی را که متأثر از دیدگاه‌های فضل‌الرحمان بوده است، برای فهم قرآن ارائه کند؛ روشی که آن را «هرمنوتیک توحیدی» می‏‌نامد. مطابق این روش، جهان‌بینی واحدی بر قرآن حاکم است که هر مساله‏‌ای را در قرآن باید در قالب این جهان‌بینی فهمید. به نظر او روش‌شناسی فهم قرآن باید با سه جنبه از متن سروکار داشته باشد؛ فضایی که متن در آن نوشته می‌شود، ساختار نحوی متن و جهان‌بینی متن.

جهادی برای ورود به حوزه خطرخیز جنسیت
ودود پژوهش درباره قرآن و زن را از سال 1986 آغاز کرد؛ در روزگاری که به گفته خودش از اهمیت قرائتی تماما زنانه از قرآن غافل بوده و نمی‏‌دانسته که چطور می‏‌شود چنین قرائتی را ارائه کرد. از این‌رو یکی از اهداف او در این پژوهش به دست دادن معیاری مشخص برای ارزیابی این است که وضعیت موجود زنان در فرهنگ مسلمانان تا چه حد بیانگر جایگاه زن در جامعه از نگاه اسلام می‌تواند باشد. او برای ارائه این معیار به سراغ قرآن رفت که به اعتقادش موثق‏‌ترین مرجع موجود در میراث اندیشه اسلامی است و می‏‌شود از قرآن به مثابه سنجه‏‌ای در بررسی اسلامی بودن یا نبودن وضعیت زنان درجوامع فعلی مسلمانان استفاده کرد. او در بخشی از پیشگفتار کتاب آورده است: «از آنجا که زنان در بیشتر جوامع مسلمان ــ خواه مسلمانان در اکثریت باشند یا دراقلیت ــ به اندازه مردان مهم انگاشته نمی‏‌شوند، زنان مسلمان از موقعیت مساوی با مردان برخوردار نیستند. اگر عملکرد مسلمانان به‌واقع حکایت‌کننده دیدگاه اسلام باشد، پس باید گفت در اسلام مرد و زن با هم برابر نیستند. اما من نشان داده‏‌ام که حتی اگر در قرآن اشاره‌‏ای صریح به عدم تساوی زن و مرد وجود داشت، قبول آن می‏‌توانست لازمه ایمان به اسلام تلقی شود. خدا را شکر، هرچه بیشتر در قرآن تحقیق کردم، فارغ از قید و بند قرن‏‌ها قرائت جنسیت‌محور و تمایلات فرهنگی عربی ـ اسلامی، بیشتر یقین کردم که در اسلام زن از جهت آغاز پیدایش و از نظر کیهان‌شناختی، آخرت‌شناختی، روحی و معنوی، انسان کامل و برابر با همه انسان‏‌هایی است که خدا را پروردگار، محمد (ص) را پیامبر و اسلام را به مثابه دین پذیرفته‏‌اند. برابری زن و مرد که نتیجه مطالعات من در قرآن بود به قدری خیره‌کننده بود که به انتشار کتاب قرآن و زن انجامید.» کتابی که به تعبیر نویسنده‏‌اش جهادی بود در ورود به حوزه خطرخیز جنسیت و دروازه‌ای برای ورود وی به گفت‏‌وگو درباره حقوق در عرصه اسلامی و جهانی.



جانبداری از قرآن دربرابر سنت
«چرا این کتاب در بررسی موضوع جنسیت فقط متمرکز بر قرآن است و نقش سنت در این بین چه می‏‌شود؟»
این سوالی است که به گفته ودود همواره توسط مسلمانان بارها از او پرسیده شده و وی دو پاسخ صریح برای آن دارد و عنوان می‌کند: «یکی این که این کتاب ... درباره زن در اسلام نیست بلکه دقیقا درباره همان چیزی است که در عنوانش آمده است، یعنی قرآن و زن به عنوان یک مفهوم. اگر چه این کتاب بخشی از یک دغدغه مهم‏تر درباره فهم اسلام و زن است، اما از میان نظام‏‌های فکری در اندیشه اسلامی بر نظامی خردگرایانه تاکید دارد. پیش از آن که دو ویژگی زن و جنسیت با هم درآمیزند و تصویر کاملی را به دست دهند، هریک از این دو باید جداگانه توضیح داده شوند. از این رو برای بررسی موضوع زن و جنسیت، تمرکز خود را روی قرآن محدود می‏‌کنیم تا به کارایی مطلوب دست یابیم.»

و پاسخ دوم که به تعبیر نویسنده مناقشه‌انگیزتر است این است که «با این که من نقش پیامبر را هم در مورد وحی، آن گونه که در اسلام فهم می‌شود، و هم درشکل‌گیری فقه و قوانین اسلامی بر پایه سنت پیامبر یا رفتار معیارین او، می‌پذیرم، برای قرآن اهمیت بیشتری قائلم؛ و این با فهم متعارف از مصونیت قرآن در مقایسه با تعارضات و اختلافات تاریخی درباره منابع حدیثی سازگار است. به‌علاوه، من هرگز نمی‏‌پذیرم که برابری میان زن و مرد که در قرآن دیده می‌شود از جانب پیامبر [ص] نسخ شده باشد. اگر چنین تعارضی وجود داشته باشد، من جانب قرآن را می‏‌گیرم.»

... و به نبرد ادامه می‏‌دهم
انتشار کتاب «قرآن و زن» با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است تا آنجا که حتی از آمنه ودود به واسطه مخالفتش با وضع موجود به عنوان مخالف با اسلام نام برده شده است و عده‌ای در این میان به توهین متوسل شدند یعنی به جای رد منطقی و انتقاد از نقاط ضعف «قرآن و زن»، مولفش را «غربی» خواندند و «فمینیست».

«...«غربی» می‌تواند به این معنا باشد که من فقط می‏‌توانم آن کسی باشم که هستم: دختری از غرب، زاده‌‌شده و بزرگ‌شده آمریکا از تباری آفریقایی. اما این [از ديدگاه مخالفان] در واقع به معنای «ضد اسلام» است. «فمینیست» هم [از سوي مخالفان] به معنایی مشابه «ضداسلام» گرفته می‏‌شود. هيچ اشاره‌اي به تعريف «فمينيسم» به منزله عقيده‌اي بنيادين مبني بر اين كه زنان انسان‌اند نمي‌شود. من هرگز عنوان فمینیست ــ با هر تعریفی ــ را برخود نمی‏‌گذارم، اما این هم مانع از این نشده است که دیگران مرا با چیزی غیر از نامم ــ یا با بار مثبت يا منفی ــ بخوانند، به نحوی که گویی من انسان محسوب نمی‏‌شوم. در نزاع برای برابری جنسیتی، آنها که از دروازه وضعیت موجود مسلمانان محافظت می‏‌کنند گاهی به‌شدت در برابر مطالبه عدالت واکنش نشان می‏‌دهند. خندق‏‌ها عمیق و جنگ اغلب ناعادلانه است اما انگیزه من برای ورود به نبرد، غیرقابل مذاکره است. ... کسی نمی‏‌تواند در مواجهه با بی‌عدالتی بیرون از گود بایستد و هم‏چنان مسلمان کامل یا خلیفه کامل تلقی شود. من مسئولیت را پذیرفته‏‌ام و به نبرد ادامه می‏‌دهم.»

آن چه در این کتاب می‏‌خوانید
ودود برای تالیف این کتاب از ترجمه «محمد مارمادوک پیکتال» و در چند مورد از ترجمه «یوسف علی» از قرآن استفاده کرده، هر چند اعتراف می‌کند که در مواردی خود دست به تغییراتی جزئی در ترجمه زده است. کتاب در فصل اول مروری است بر برخی مسائلی که لازمه تحلیلی مشروط از خلقت انسان است. نویسنده درفصل دوم نگاهی به نقش‏‌های مختلفی که بعضی ازشخصیت‌های مهم زن در قرآن داشته‏‌اند، دارد. او ضمن این فصل تاثیر این نقش‏‌ها را بر تلقی از نقش‌‏ها و عملکردهای «مناسب» زنان درجوامع اسلامی تحلیل کرده است و طی آن اشارات جامعه شناختی قرآن به زن عرضه شده است. در فصل سوم کتاب میان تاکید قرآن بر مساوات و برابری به هنگام گفت‌وگو درباره آخرت و هدف کلی آن که همان انصاف و عدالت است، ارتباط برقرار شده است. و بالاخره مولف درفصل چهارم تحلیلی فلسفی از جنسیت ارائه می‌‏کند تا از این طریق توان بالقوه قرآن را در غلبه بر ساده‌انگاری بیش ازحد تفاسیر سنتی که استعداد زن را سرکوب کرده‌‏اند را نشان دهد.

کتاب «قرآن و زن؛ بازخوانی متن مقدس از منظر یک زن» برای نخستین باردرسال 1393 توسط موسسه انتشارات حکمت با ترجمه اعظم پویازاده و معصومه آگاهی در هزار نسخه به بهای 12 هزار تومان روانه بازار شده است.‎‎‎‎

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها