تعمق در جزئیترین زوایای زندگی شاه باعث میشود تا خواننده در خوانش کتاب نه با یک شخصیت تاریخی، بلکه با یک انسان روبهرو شود و از پس تصویری همیشه دیده شده از شاه جنبههای مهمی از شخصیت و دغدغههای او را ببیند. نویسنده در این رمان با سرک کشیدن به گوشههای تاریکِ و کمتر دیده شده ذهن شاه تلاش کرده تا نمایشگر ترسها، تنهاییها، پریشانیها و سوءظنهای مردی باشد که در تلاش بود با سرکوب همهی صداهای مخالف تنها و تنها بر سریر قدرت ایران باقی بماند و به مرور زمان دیگر هیچ چیز جز قدرت را نمیدید. شاهی که همواره با ترس از مرگ و ترور، اطرافیان قدرتمند خود را حذف میکرد و از واژه تبعید وحشت داشت. شاهی که نمیخواست سرنوشتی مانند پدر خود و یا کندی داشته باشد و همواره خود را با ناپلئون مقایسه میکرد.
رمان «تو در قاهره خواهی مرد» ضرب آهنگی تند دارد و مملو از شخصیتهای تاریخی است که مدام در متن رفت و آمد میکنند تا تصویری کاملتر از مردی بسازند که روشنفکران داخلی را منکر میشد و روشنفکران خارجی را دشمن خود میپنداشت. نویسنده از لابه لای روایت دقیق و پرجزئیات روزها و ساعتهای زندگی شاه در سال 1344 و فلش بکها و فلش فورواردهای پیاپی سعی میکند میل جنونآمیز شاه به افزایش کاریکاتوری قدرت ارتش با خرید و انباشت افسارگسیخته تسلیحات جنگی را به نمایش دربیاورد و با نگاهی کنجکاوانه به زندگی خصوصی شاه و شکستهایش در زندگی زناشوییاش گوشهای دیگر از شخصیت این مرد را به نمایش بگذارد.
اگرچه «تو در قاهره خواهی مرد»، کتابی تاریخی نیست و چنین ادعایی هم ندارد اما مطالعه آن برای آنها که به تاریخ علاقهمندند ولی حوصله خواندن متون خشک تاریخی را ندارند فرصت مناسبیست تا اطلاعات خوبی از تاریخ معاصر این خاک به دست بیاورند.
«تو در قاهره خواهی مرد» نوشته حمیدرضا صدر از سوی نشر زاوش در 252 صفحه به قیمت 12و 500 تومان منتشر شده است.
نظر شما