یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
علی جنتی: خوشحالم که در خانه کتاب، کار به اهل فکر سپرده شده است/ عملکرد مجموعه‌ای که امروز از آن بازدید کردم، فراتر از تصورم بود

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار از مجموعه خانه کتاب گفت: هم موسسه خانه کتاب و هم خبرگزاری کتاب ایران نقش بسیار موثری در کمک به جویندگان کتاب و تازه‌‌های نشر دارند. من به آینده خانه کتاب بسیار امیدوارم و معتقدم در خانه کتاب، کار به اهلش سپرده شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (30 شهریورماه) با حضور در موسسه خانه کتاب با همراهی سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و سید فرید قاسمی، مدیر مرکز کتاب‌‌پژوهی ایران و  مجید جلیسه، معاون فرهنگی خانه کتاب، «مرکز کتاب پژوهی ایران» را افتتاح کرد.

وزیر ارشاد پس از این مراسم از نشریه «کتاب هفته» دیدار و با علی آقا غفار، سردبیر و اعضاء تحریریه این نشریه گفت‌وگو کرد. بعد از این دیدار با همراهی محمدرضا اسدزاده، سردبیر خبرگزاری کتاب ایران، از بخش‌های مختلف ایبنا بازدید و بعد از آن با حضور در سرای اهل قلم، از «کتابشناسی ماه» رونمایی کرد.

جنتی در آیین رونمایی از «کتابشناسی ماه» اظهار کرد: امروز یکی از روزهای خوب من بود؛ کارهای خوبی که امروز هم در خبرگزاری کتاب ایران و هم در موسسه خانه کتاب (اعم از کتابشناسی ماه و فصلنامه‌های تخصصی نقد کتاب) شاهد آنها بودم بسیار خوشحال‌کننده و رضایت‌بخش هستند.

وی ادامه داد: هم دوستان و هم دشمنان کشور معتقدند و باور دارند که ملت ایران ملتی برخوردار از فرهنگ غنی و تمدن دیرینه است. بدون تردید همراه این تمدن غنی یا شاید بتوان گفت در مقدمه این تمدن، نوشتن و گسترش کتاب را در تاریخ می‌بینیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که هر اندازه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کشوری رواج یابد، نشان می‌دهد آن کشور از تمدن و فرهنگ غنی برخوردار است، گفت: هر اندازه مردم با کتاب مانوس شوند، دانش و آگاهی آنها نیز افزایش می‌یابد، توانایی‌شان برای حل مسائل علمی زندگی‌شان، وضعیت زیست و رفتاری و سبک زندگی‌شان بهتر می‌شود.

جنتی اظهار کرد: با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند، متاسفانه آمارها و ارقامی که در این حوزه در دست است، بسیار نویدبخش نیستند؛ متاسفانه شاهدیم که تنها مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی کشور، دانش‌آموزان و دانشجویان برای مطالعه کتاب‌های کمک‌ درسی و کمک آموزشی هستند و تعداد افرادی که صرفاً برای مطالعه کتاب‌های حوزه‌های مختلف به کتابخانه‌های عمومی کشور مراجعه می‌کنند، بسیار اندک است.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش، گفت: در گذشته شاهد بودیم که گاهی اوقات مطرح می‌کردند تعداد کتابخوان‌های ایران افزایش یافته است اما وقتی مراجعه می‌کردیم می‌دیدیم که این ارقام‌ چیزی جز آمارسازی نیستند و برای این‌که در رزومه کاری خود بیان کنند که تعداد کتابخوان‌ها افزایش یافته است، دست به انتشار این آمارها و ارقام کذب می‌زدند.

وی ادامه داد: همچنین در گذشته برخی مسئولان، وجود ایستگاه‌های مطالعه در سطح شهر را معیار افزایش کتابخوانی اعلام کرده بودند که به نظرم معیار و مبنای درستی نیست. بنابراین، باید برای این حوزه تمهیدات جدی اندیشیده شود تا به معنای واقعی شاهد افزایش کتابخوان در سطح کشور باشیم.



اقدامات اخیر خانه کتاب کمک شایانی به جویندگان کتاب می‌کند
جنتی با بیان این‌که متاسفانه شاهد کاهش شمارگان کتاب‌ها هستیم، گفت: وقتی به سایر کشورها مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که آنها در ایستگاه‌های اتوبوس و متروهای خود از هر فرصتی برای مطالعه کتاب استفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر روحیه کتابخوانی در سایر کشورها زنده است. این در حالی است که در کشور خودمان خیلی عادت به مطالعه دیده نمی‌شود. البته فعالیت‌های شایسته‌ای که موسسه خانه کتاب در این عرصه انجام داده است (مانند تولید کتابشناسی ماه و فصلنامه‌های تخصصی نقد کتاب) می‌توانند موثر واقع شوند؛ اقدامات اخیر موسسه خانه کتاب کمک شایانی به جویندگان کتاب و تازه‌های نشر می‌کنند چرا که زمینه دسترسی آسان مخاطبان به کتاب‌ها را فراهم کرده‌‌اند. همچنین خبرگزاری کتاب ایران نیز نقش موثری در کمک به جویندگان کتاب دارد چرا که کتاب‌ها را به شایستگی رصد می‌کند و اخبار آنها را به صورت آنلاین منعکس می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که مجموعه‌ای که امروز در خانه کتاب و خبرگزاری کتاب ایران بازدید کردم، فراتر از تصور وی بود، گفت: در سطح کشور، تعداد بسیاری خبرگزاری داریم اما وقتی از نزدیک آنها را می‌بینیم، تازه متوجه می‌شویم این خبرگزاری‌ها، سایتی بیش نیستند اما خبرگزاری کتاب ایران به صورت جدی و حرفه‌ای در عرصه کتاب گام برداشته است به‌گونه‌ای که وقتی داخل این مجموعه شدم، احساس کردم که واقعاً با یک خبرگزاری حرفه‌ای رو به رو شده‌ام؛ این مجموعه به ارتقای سطح فرهنگ کشور و ارتقای کتابخوانی کشور کمک می‌کند. همچنین این مجموعه (خبرگزاری کتاب ایران و کتابشناسی ماه) به آسیب‌شناسی حوزه کتاب مانند مسائل مربوط به ممیزی کتاب و نظارت بر آنها کمک شایانی می‌کند.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که امیدوارم مرکز کتاب‌پژوهی ایران روزی به پایگاهی مرجع، حرفه‌ای و بی‌نظیر تبدیل شود و کتاب‌های سایر مراکز علمی را نیز جمع‌آوری و ارائه کند، اظهار کرد: در بازدید از این مرکز متوجه شدیم نشریاتی که از سال 1350 منتشر می‌شدند، بسیاری از مسائلی را که امروز در حوزه کتاب با آنها مواجه هستیم نیز دربرداشتند. بنابراین، باید راهکار جدی برای بُرون‌رفت از این مسائل اندیشیده شود چرا که اگر این مسائل حل شوند به گسترش کتابخوانی کمک شایانی خواهد شد.

جنتی ادامه داد: اکنون ناشران ما در وضعیت مطلوبی نیستند؛ چندی پیش که با ناشری با سابقه 40 سال فعالیت در عرصه نشر ملاقات داشتم، ابراز نگرانی می‌کرد که «واقعا صنف ناشران در حال نابود شدن هستند.» بنابراین، ما باید به سمتی برویم که بخشی از این مشکلات را با استفاده از قوانین و مجلس شورای اسلامی و بعضی دیگر را به همت متولیان فرهنگی وزارت ارشاد حل کنیم تا حقوق مولفان و مصنفان تضییع نشود. در این راستا لایحه حقوق مالکیت مادی و معنوی مولفان را در این وزارتخانه مطرح و در دستور کار خود قرار داده‌ایم. همچنین سایر مسائل حوزه نشر مانند معافیت‌ مالیات‌های ناشران و کتابفروشان را در اولویت برای حل مشکلات ناشران و کتابفروشان قرار داده‌ایم. می‌کوشیم متناسب با پیشرفت‌های علمی، مراجعات مکرر ناشران را به‌تدریج به وزارت ارشاد کمتر و شاید به صفر برسانیم.



مجموعه‌ای که اکنون در خانه کتاب فعالیت می‌کنند، دانشمند و اهل فکر هستند
وی با اشاره به فعالیت‌های اخیر موسسه خانه کتاب، بیان کرد: مجموعه‌ای که اکنون به عنوان هیات امنا و هیات مدیره در موسسه خانه کتاب فعالیت می‌کنند، دانشمند و اهل فکر هستند اما باید این موسسه بیش از پیش با مراکز علمی و پژوهشی سایر کشورها نیز ارتباط برقرار کند و از استادان و محققان شایسته نیز بهره‌مند شود چرا که استفاده از تجربیات آنها در عرصه نشر به غنابخشی این فعالیت‌ها کمک می‌کند.

جنتی ادامه داد: مراکز پژوهشی و دانشگاهی متعددی در شهرستان قم، مشهد و اصفهان وجود دارد که خانه کتاب باید با آنها ارتباط برقرار کند. خانه کتاب در ضمن این ارتباط می‌تواند در غنی‌سازی کتابخانه‌های این مراکز، نقش موثری ایفا کند.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه نقد کتاب، گفت: مکان‌ها و مراکز علمی متعددی به برگزاری چنین نشست‌هایی اهتمام ورزیده‌اند اما من معتقدم جایگاه اصلی این نشست‌ها موسسه خانه کتاب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به غرفه یاس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت:‌ این غرفه مجموعه کتاب‌‌های مفیدی که در حوزه‌های مختلف در طول یک سال گذشته منتشر شده بودند، در برداشت؛ باید مراکزی باشند که کتاب‌های مفید هر حوزه را جمع‌آوری کنند البته معتقدم که این فعالیت فراتر از آن چه اکنون است، باید از سوی موسسه خانه کتاب صورت پذیرد چرا که نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد.

جنتی با اشاره به ضرورت ترجمه کتاب‌های مفید منتشر شده در داخل کشور، گفت: خوشبختانه جناب آقای میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این عرصه با راه‌اندازی خانه ترجمه ایران، گام‌های مثبتی را برداشته است. کتاب‌های مفید داخل کشور باید به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شوند تا هم حرفی برای گفتن در نمایشگاه‌های کتاب خارجی داشته باشیم و هم تمام دنیا با فرهنگ غنی ایران اسلامی آشنا شوند.

من به آینده خانه کتاب بسیار امیدوار هستم
وی با بیان این‌که به آینده خانه کتاب بسیار امیدوار است، اظهار کرد: البته در گذشته ترجمه‌های متعددی صورت گرفته است اما قابل قبول نیستند چرا که متاسفانه روان نیستند و مملو از غلط‌های متعدد هستند. بنابراین، باید در این دوره از مترجمان قوی و حرفه‌ای به منظور ترجمه آثار فاخر ایرانی به زبان‌های زنده دنیا بهره‌مند شد. البته ناگفته نماند که متاسفانه تعداد این مترجمان در سطح کشور بسیار اندک است!

جنتی اظهار کرد: در سخنرانی که در مجلس شورای اسلامی به هنگام اخذ رای اعتماد داشتم، عرض کردم که «من کار را به اهلش واگذار خواهم کرد»؛ خوشبختانه در بخش معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این اقدام را انجام دادم. امتیاز آقای صالحی، معاون فرهنگی ارشاد در این عرصه بیش از سایر بخش‌های وزارت ارشاد است. امیدواریم سایر بخش‌های وزارت ارشاد نیز همچون معاونت فرهنگی کار را به اهلش واگذار کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط