جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷
ثالث: سوپراستارها به سراغ قفسه پرفروش‌‌ها می‌روند/ گویا: از هر کتاب نفیس هفته‌ای 100 جلد فروش می‌رود

گزارش این هفته از کتابفروشی‌های راسته کریمخان، بازدیدی از فروشگاه‌های ثالث، یساولی، علمی-فرهنگی، گویا و چشمه بود. چهره‌های مشهور سینما و تئاتر از کتابفروشی‌های این خیابان زیاد دیدن می‌کنند اما فروشنده نشر ثالث می‌گوید بیشتر این چهره‌ها به هوای کافی‌شاپِ می‌آیند، گاهی هم نگاهی به قفسه پرفروش‌ها دارند. فروشگاه گویا هم آماری باور نکردنی از فروش کتاب‌های نفیس ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شهرابی فروشنده نشر ثالث می‌گوید: از بین کتاب‌های هنر، عکاسی و نظریه‌هنر را تخصصی‌تر دنبال می‌کنیم و کتاب‌های این انتشارات در حوزه‌های ذکر شده تعدد بیشتری دارند. اما غالب کتاب‌های این فروشگاه را آثاری در زمینه ادبیات، روانشناسی و فلسفه تشکیل می‌دهند. 

او می افزاید: کتاب‌های موسیقی و معماریِ این فروشگاه محدود هستند و زیاد هم مورد استقبال قرار نمی گیرند.

علی رغم فضای وسیعی که این فروشگاه در اختیار دارد، در ویترین آن از تازه‌های نشر خبری نیست. این درحالی است که در قفسه‌ها «هارمونی‌جامع‌کاربردی» (نشر معین)، «ژان‌ژنه و معماری خلأ» (نشر نی) و «شرق بهشت» (جدیدترین کتاب نشر نظر) دیده می‌شود و از طرفی بخش عمده ویترین در قُرَق دو کتاب «ترانه‌ها و آهنگ‌های جاودانه» (حبیب‌الله نصیری فرد) و «ندای کوهستان» (خالد حسینی) هر دو از نشر ثالث قرار دارند. فروشنده در این‌باره می گوید: به هر حال باید در ویترین به فکر فروش کتاب‌های نشر خودمان باشیم.
 
این فروشنده ادامه می دهد: بعد از نمایشنامه‌ها،بیشترین فروش کتاب‌های هنر‌ی‌مان را کتاب‌های کوچک نشر نظر که درباره نقاشان و هنرمندان مختلف منتشر کرده، تشکیل داده‌اند.

وی به نکته جالبی اشاره کرد: از چهره‌های بازیگری و کارگردانی سینما تئاتر، بسیاری هستند که به شکل دوره‌ای به این کتابفروشی سر می‌زنند اما کمتر سراغ کتاب ها می‌روند. مستقیم می‌روند طبقه بالا؛ کافی‌شاپ! گاهی هم نگاهی به قفسه پرفروش‌ها می‌اندازند و خرید می‌کنند. داریوش ارجمند، بهروز افخمی، رضا گوران و روبرت صافاریان از جمله این افراد هستند. نشر ثالث فهرست پرفروش‌ترین‌های شهریور ماه خود را این‌گونه معرفی می کند:

1- «چاه به چاه» و «آواز کشتگان» نوشته رضا براهنی - نگاه
2- «آخرین انار دنیا» - بختیار علی – ثالث
3- «یادداشت‌های علم» - اسد الله علم – کتابسرا
4- «مرد صد ساله‌ای که...» - یوناس یوناسن – نیلوفر
5- «جامعه‌شناسی بدن» - داوید لوبرتون – ثالث
6- «توپ‌های ماه اوت» - باربارا تاکمن – ماهی
7- «به رسم حقیقت و زیبایی» - محمد معتمدی – ثالث
8- «بیشعوری» - خاویر کرمنت – تیسا

فروشنده ثالث گفت: بیشتر خریداران را کسانی تشکیل می‌دهند که برای خرید کتاب، نظر فروشنده را لازم دارند؛ چه برای هدیه و چه برای مطالعه خود. معدود افرادی هستند که خودشان می‌دانند چه می‌خواهند. دیگران جوری رفتار می‌کنند که انگار برای اولین بار است که با پدیده «کتاب» روبه‌رو می‌شوند.

بی اعتنایی فروشگاه یساولی به تازه‌های کتابِ موسیقی
فروشگاه یساولی در زمان مراجعه خبرنگار ما ـ پنجشنبه ـ خلوت است و به گفته فروشنده‌اش از صبح همین‌طور بوده و تا الان که ساعت 12 است، 140 هزار تومان بیشتر دخل نداشته ‌است. این فروشنده هم طبق معمولِ باقی فروشندگان، از کِسادی بازار کتاب و به خصوص کتاب‌های هنر که مخاطبان خاص دارند صحبت می کند. در مورد کتاب‌های موسیقی نیز می گوید:«ما مدت‌هاست که اصلا رغبت نمی‌کنیم سراغ تازه‌های موسیقی برویم. فقط قدیمی‌ها را سفارش می‌دهیم.» استثنا در بین این قدیمی‌ها «دف و دایره» (کیوان پهلوان) هم قرار داشت. 

عناوینی دیگر از تازه‌های ویترین این کتابفروشی، «نقاشان شرق‌گرا»(یساولی) و «نگار و نگاره – نقاشی‌هایی از آثار تاریخی حرمین شریفین» (رسول جعفریان) وجود داشتند.

ویترین این فروشگاه هم بیشتر در اختیار کتاب‌های این ناشر بود. تازه‌های نشر در داخل قفسه‌ها پراکنده بودند و این موضوع چهره کتابفروشی را اندکی نازیبا کرده بود.

فروشنده یساولی برعکس گفته فروشنده ثالث، درباره خریداران‌شان می گوید: «اغلب مشتری‌های ما می‌دانند که چه می‌خواهند و حداکثر محل کتاب را از ما می‌پرسند. کمتر افرادی هستند که از ما راهنمایی بخواهند مگر برای خرید هدیه.» 

این موضوع با توجه به این‌که اکثر کتاب‌های این فروشگاه را کتاب‌های آموزشیِ هنرهای طراحی، تذهیب و خط و ... تشکیل می‌دهند، طبیعی است. هر چند برای فروش رمان هم تلاش‌هایی شده بود.

علمی-فرهنگی پُر از کتاب شد/ اما هنوز کتاب‌های ارزان دارد
فروشگاه علمی – فرهنگی در حال تغییراتی اساسی است.این مکان که پیشتر در اختیار کتابفروشی ویستا بوده، چند ماهی است میزبان فروشگاه نشر علمی-فرهنگی شده و در این چند ماه، اختصاصا کتاب‌های این نشر را در قفسه‌های خود قرار داده است.

برای اینکه به اصطلاح فروشندگان کتاب، «جنس‌ جور شود و مشتری دست‌خالی بیرون نرود» قرار است قفسه‌ها از کتاب‌های ناشران مختلف پُر شوند. فروشنده می گوید: این قفسه ها بر حوزه فلسفه و ادبیات تمرکز خواهند داشت. 

با این حال همچنان کتاب‌های ارزان در این فروشگاه وجود دارند. کتاب‌هایی از مجموعه «گردونه تاریخ» (نوجوانان) که به گفته فروشنده در دست چاپ هستند، با قیمت همان سال‌ها، 150 و 200 تومان فروخته‌می‌شوند. تازه‌ترین کتابی که در این فروشگاهِ در حال اسباب‌کشی، دیده می‌شود «ایران به روایت دیگر- طراحی‌های محمد مهران یوسف‌زاده» (نشر کتاب‌سرا) است.

گویا: برای کتاب نفیس، «پُرفروش‌» یعنی 400 جلد در ماه
فروشگاه «گویا» (بزرگترین فروشنده کتاب‌های نفیس و کادویی) هم در یک حرکت اخلاقی- آئینی نیمی از ویترین بزرگ خود را به بیش از 100 نسخه از کتاب «غزال غزل» اختصاص داده است. مسئول فروش این فروشگاه می گوید این کاری است که برای هر کتاب چاپ اول خود به مدت دو تا سه هفته انجام می‌دهیم. «غزال غزل» جدیدترین کتاب نشر گویا است و دربردارنده بیش از 300 غزل منتخب در وصف امام رضا (ع) است که روز جمعه هفته گذشته با حضور مهدی مسجد جامعی از آن رونمای شد.(البته در ساعتی نامتعارف: 7 صبح) 

رشید کوشیان، مسئول فروش این نشر با اشاره به این‌ که خریداران کتاب‌های نفیس اطلاعات زیادی درباره آنچه که می‌خواهند ندارند، می گوید: روال کار غالبا این طور است که فروشنده فراخور هزینه‌ای که فرد برای خرید یک کتاب نفیس مثل شاهنامه، قرآن یا حافظ اختصاص خواهد داد، آثار هنرمندان مختلف را به او معرفی می‌کند. 

کوشیان درباره میزان فروش این کتاب‌ها، برخلاف انتظار، آمار شگفت‌آوری را ارائه می دهد. در حالی که دیگر کتابفروشی‌ها آمار پرفروش‌ترین‌های خود را بر اساس مثلا 15 نسخه در ماه تنظیم می‌کنند، این فروشنده می گوید: در روز 30 تا 100 جلد کتاب نفیس به فروش می‌رسد. وی برای نمونه درباره کتاب «ایران نگین پُر فروغ» (65 هزار تومان) از فروش هفته‌ای 100 نسخه خبر داد. 

این فروش بالا با وجود قیمت بالای این کتاب‌ها برای خود این فروشنده هم جالب است.او می‌گوید: نمایندگان شرکت‌ها و سازمان‌ها در مناسبت‌های مختلف زیاد به این کتابفروشی می‌آیند.

کتا‌ب های طراحی، عکاسی و نقاشی در طبقه بالای این فروشگاه در کنار قفسه نوجوانان قرار گرفته اند. تازه‌های کتاب هم به صورت پراکنده در بین آنها دیده می‌شوند مسئول فروش در توضیح این پراکندگی می گوید: البته اینها موقتی هستند زیرا در سه ماه آخر سال تمام فضای طبقه دوم به کارت پستال اختصاص خواهد یافت و این کتاب ها همین فضا را هم از دست خواهند داد.

چشمه: مردم بهتر از ما از تازه‌های نشر باخبرند
بازدید از کتابفروشی چشمه با دریافت گزارش وضعیت فروش چند کتابی که نامزد کتاب سال سینمایی شدند، همراه شد. بازخورد این کتاب‌ها در نشر چشمه این گونه بوده است: 

- «مهرجویی- کارنامه چهل ساله» (نشر مرکز): سه ماه پیش در فهرست پرفروش‌ها بود.

- «فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» (مولف و ناشر: فرخ مجیدی) : زمان بُرد تا فروش کند!

- «فیلم شناخت ایران 1373-1383» (قطره) : فروش خوبی داشت، سراغش را هم زیاد می‌گرفتند 

- «چهل سال سینمای خوزستان» (تراوا): این کتاب را اصلا نداشتند!
 
- «بیست کهن‌الگو پیرنگ و طرز ساخت آنها» (ساقی): فروش خوبی داشت. 

- «آناتومی داستان، بیست و دو گام تا استاد شدن در داستان‌گویی» (ساقی): از ابتدای سال تا حالا 3 نسخه فروش داشت.
 
- «تعمق در فیلم» (ساقی): هنوز فروشی نداشته است.
 
همچنین این فروشنده ضمن اشاره به اینکه دو نمایشنامه «اتاق ورونیکا» و «سوء قصدهایی به زندگی آن زن» از نشر بیدگل تازه‌ترین کتا‌ب های این بخش هستند، گفت: تمرکز این فروشگاه بر نمایشنامه‌ هایی است که حدود 6 قفسه از این کتابفروشی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی در پایان به نکته جالبی اشاره کرد: از اخبار کتاب و تازه‌های نشر، مردم بیشتر از ما، فروشندگان باخبر هستند. بارها پیش آمده است که بعد از درخواست یک مشتری، تازه از انتشار کتابی مطلع شده‌ایم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها