چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
کاشفی خوانساری: نقد ادبیات کودک و نوجوان جایگاهی عمومی برای مخاطب عام ندارد

سیدعلی کاشفی خوانساری، منتقد و پژوهشگر به عنوان یکی از سخنرانان همایش دوسالانه ادبیات کودک، با بیان اینکه امروز به نقد برای مخاطب عام نیاز داریم گفت: با ورود به صنعت چاپ و انتشار کتاب به معنای جدید در ایران، شاهد جریان جدیدی از نقد ادبی هستیم.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کاشفی خوانساری گفت: اولین نمونه‌های نقد ادبیات کودک و نوجوان را در دوران پیش از مشروطه در نشریه‌ها می‌توان پیدا کرد. همچنین نخستین مجلات تخصصی در دوره پهلوی اول و نمونه‌هایی نیز در مجلات ادبیات کودک در دوران جدیدتر مشاهده می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر سیر نقد ادبیات کودک و نوجوان را مرور کنیم به 250 عنوان کتاب تئوری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در بخش ترجمه و تالیف روبه‌رو می‌شویم. همچنین 4 نشریه تخصصی هم‌اکنون در این حوزه در حال فعالیت است.

وی در ادامه به مخاطبان خاص و نخبه ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: امروز در مطبوعات و فضای بومی، نقد ادبیات کودک و نوجوان جایگاهی عمومی برای مخاطب عام ندارد. امروز ادبیات کودک و نوجوان ما به نقدهای مخاطبان عمومی نیاز دارد.

وی در ادامه گفت: مباحث نظری ما و کتاب‌های تولیدی به دو جای جداگانه تعلق دارند چون ادبیات ما با جمعیت پدیدآورنده و مخاطب آن برابر نیست.

وی با اشاره به احساس نیاز یا ضرورت مبحث نقد ادبیات کودک و نوجوان در فضای عمومی اظهار کرد: در عین حال که به نقدهای تخصصی برای مخاطبان خاص و فرهیخته نیاز است، لزوم پرداخت به نقدهای عمومی برای مخاطبان عام نیز وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج کتابخوانی اظهار کرد: طی چندسال اخیر تجربه به من ثابت کرد که رسانه‌ها می‌توانند از یک موضوع کاملا بی‌اهمیت، ضرورتی را برای جامعه به وجود آورند. در این میان توجه به نقد برای مخاطب عمومی که یک ضرورت است می‌تواند از میان رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و مطبوعات مطرح شود.

کاشفی در ادامه افزود: ما به سربازانی نیاز داریم که در سطح عمومی تبلیغ‌کننده نوشته‌های مربوط به کتاب کودک و نوجوان باشند تا گفتگوی عمومی شکل گیرد.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان می‌توانند پدید آورنده نقدها باشند تصریح کرد: از جمله مصادیق نقد این است که به کودکان و نوجوانان تعلق داشته باشد. کودکان و نوجوانان می‌توانند خود پدیدآورنده نقد باشند چرا که خوانندگان اصلی آن محسوب می‌شوند. برای رسیدن به این هدف به نوعی تغییر نگاه به کودک لازم است. کودکان می‌توانند راهگشا در حوزه ترویج خواندن و توسعه فرهنگ کتابخوانی باشند.

وی در پایان افزود: بازهم تاکید می کنم که راه حل ترویج و بسیاری از مشکلات و گره‌های کتاب کودک و نوجوان در نقد برای مخاطبان عمومی است.

 نخستین همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی (ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز)»،صبح امروز با حضور جمعی از نویسندگان و تصویرگران ادبیات کودک و نوجوان، در محل حسینیه ارشاد آغاز به کار کرد. این همایش تا پایان روز پنجشنبه(فردا) ادامه خواهد داشت.

گزارش های دیگر مربوط به این همایش متعاقبا منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها