مثقالی در ادامه گفت: ذهنیت کودک از دوره سه سالی به بعد کم کم درگیر تصویر می شود اما به مرور زمان و در سال های بعد ،جایگاه متن بیشتر و قدرت تصویر کمتر میشود، به طوری که وقتی به 11 سالگی میرسد فقط می تواند با معنا ارتباط برقرار کند.
وی با بیان اینکه در تصویرگری یک تاریخ پیوسته و یک تاریخ جهشی داریم گفت: تاریخ ادبیات کودک ما به صورت جهشی اتفاق افتاده که نتیجه آن دسترسی نداشتن به کتابهای مصور از جمله کتاب های باغچهبان است.
این تصویر گر با بیان اینکه ما در تصویرسازی با بحران روبرو هستیم گفت: بحران نبود بازار کار، همواره پیش روی تصویرسازهاست و از لحاظ سنی نیز برای تصویرگران محدودیت وجود دارد،چرا که تقسیمبندی گروه سنی به طور دقیق روشن نیست و حتی در مورد آن هیچگاه صحبت نشده است.
وی تاکید کرد: انتظار میرود شورای کتاب، تصویرسازیها را واضح برای هر گروه سنی تبیین کند چون تقسیم بندی امروز با دیروز بسیار متفاوت است و توجه به کودکان در آن بیشتر شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در جامعه کنونی امروز هیچ نویسنده و تصویرگری به طور واقع برای فرزند خود کار نمیکند اظهار كرد: امروز یک نفر وجود ندارد که واقعا احساس کند برای کودک خود داستان مینویسد و یا تصویرگری میکند چرا که اگر چنین چیزی وجود داشت امروز با پدیدهها و مشکلات این عرصه روبرو نبودیم.
مثقالی در ادامه گفت: ناشر باید تصویرساز را به متن ارتباط دهد چرا که ناشر تصویرساز را برای تصویرگری یک کتاب انتخاب میکند و تصویرگر هیچگاه آزاد نیست.
وی در پایان افزود: حتی خانوادههایی که کتابخوان نیستند به دلیل حساسیت به وجود آمده حداقل در ماه یک کتاب برای فرزند خود میخرند. البته کتاب های امروز نه به دلیل مناسب نبودن برای سن کودک بلکه به دلیل نبود ارتباط با کودک و نوجوان خریداری نمیشوند.
نخستین همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی (ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز)»،صبح دیروز با حضور جمعی از نویسندگان و تصویرگران ادبیات کودک و نوجوان، در محل حسینیه ارشاد آغاز به کار کرد. این همایش تا پایان امروز،پنج شنبه ادامه خواهد داشت.
گزارش های دیگر مربوط به این همایش منتشر خواهد شد.
نظر شما