شهرام شفیعی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: یکی از راههای مطرح شدن ادبیات کشور ما در سطح جهان حضور نويسندگان واقعي در نمایشگاهها و جشنوارههای بینالمللی مختلف است اما آنچه که دراین میان باید مورد توجه قرار گیرد، چگونگی حضور نویسندگان و پدیدآورندگان این حوزه است.
این نویسنده و پژوهشگر گفت: ما پدیدآورندگان خوب زیادی داریم که هیچگاه به جشنوارهها و نمایشگاههای خارجی راه نیافتهاند اما همیشه عدهای مسافر حرفهای به جای پدید آورندگان مهمان جشنوارهها و نمایشگاههای خارجی هستند؛ مسافرانی که خیلی هم به ادبیات کودک یا حوزه ادبیات ربط نداشته و ندارند. باید گفت همواره در این حوزه خاصهخواريهايي وجود داشته است.
نبود نگاه کارشناسانه و فنی در انتخاب آثار
شفیعی افزود: واقعیت این است که نگاه کارشناسانه و فنی در انتخاب آثار برای نمایشگاهها و جشنوارهها وجود ندارد و با عوض شدن دولتها هم هیچ اتفاق خاصی در بهبود این وضعیت نیفتاده است. همانطوریکه در اقتصاد سایه دولتها همیشه سنگینی کرده است و عدهای در حاشیه همواره بهره شخصی بردهاند در فرهنگ هم همینطور است و سبب شده کسانی که واقعا در این حوزه کار میکنند در انزوا بمانند و عدهای سودجو با برقرار کردن ارتباط و ایجاد لابیها و تشکیل مافیا، جلو توزیع همگانی امکاناتی را که وجود دارد میگيرند. مهم نیست که شخص بنده يا شما در زندگی از این امکانات برخوردار باشيم یا نباشيم، مهم این است که خاصه خواري، لطمه بزرگی به فرهنگ ما ميزند چراکه فرهنگ ما بايد در زمینههای مختلف با کشورهای مختلف کار کند.
وی ادامه داد: بايد مدلی پیدا کنیم تا ارتباط آزاد بین نهادهای فرهنگیمان با دیگر کشورها برقرار شود تا نویسندگانی که آثارشان قابلیت طرح در جشنوارههای جهانی را دارد انتخاب شوند.
احاطه و تسلط داوران نسبت به همه آثار تولیدی و معیارها و شاخصهای جهانی کم است
شفیعی گفت: احاطه و تسلط افرادی که آثار را بررسی و ارزیابی میکنند نسبت به همه آثار تولیدی و معیارها و شاخصهای جهانی کم است. متاسفانه در جامعه فرهنگی ما دیالوگ برقرار نیست درحالی که دیالوگ، اندیشه را جابهجا میکند. دیالوگها و ارتباطات باید دائمی باشد نه منقطع. هم مشاوره دادن مهم است و هم پاسخگویی. بعد از مشاوره دادن و راهکار نشان دادن باید بررسی شود تا چه اندازه این مشاورهها مورد توجه بوده و چه مشکلاتی وجود داشته که راهکارها اجرا نشده است؛ نه اینکه مشاوره بدهیم و رها کنیم.
وی افزود: باید سیاههای از همه نویسندگان و پدیدآورندگان موجود بدون اعمال سلیقه تهیه شود و از تکتک آنها بخواهند بهترین اثرشان را که به نظر خودشان توانایی طرح در این جشنوارهها و نمایشگاهها را دارد، معرفی کنند و معیارهای انتخابشان را هم بیان کنند.
ضریب خطا در انتخاب آثار برای ارسال به جشنوارهها و نمایشگاهها بالاست
وی گفت: زمانی که دایره مشورت و چرخه نظارت و پاسخگویی کامل باشد، ضریب خطا پایین میآید. درحال حاضر ضریب خطا در انتخاب آثار برای ارسال به جشنوارهها و نمایشگاهها بالاست، ما تعدادی نهاد فرهنگی داریم که فقط کتابهای مورد علاقه خود را در سطح بینالمللی مطرح میکنند، درحالی که باید به همه جنبهها و نحلههاي ادبی پرداخت.
شفیعی اظهار کرد: باید معرفی بهترین آثار را به خود ناشران سپرد و نباید واسطهای وجود داشته باشد که برای ناشران و نویسندگان تصمیمگیری کند. ناشران و نویسندگان، خودشان بهتر میدانند که چه چیزی تولید کردهاند و کدام اثرشان بهتر است.
وی یادآوری کرد: البته اشکال به خود ماهم برمیگردد؛ ما باید در عرصه طرح و معرفی آثار موفقمان فعالتر باشیم و اطلاع رسانی کنیم. همچنین باید برای کاهش عوارض مدیریت دولتی برنامهریزی کنیم. باید از دولت خوشنام و دلسوز فعلی این سوال را بپرسیم که به منظور کاهش عوارض مدیریت دولتی در حيطه كتاب كودك و نوجوان چه کارهایی کرده است؟
نویسنده «جزیره بیتربیتها» گفت: ارتباطات ما بسیار ضعیف است و دولتمردان ما گاهي در حلقه مشاوران خود اسیر میشوند و صدای کارشناسانی که سالها در متن جامعه کار کردهاند را نمیشنوند. اگر رئیس جمهوری کشورمان در طول 24 ساعت شبانهروز یک ساعت رئیس جمهوری بچهها باشد آن وقت همه وزارتخانهها مانند ارشاد، بهداشت، علوم و غیره زمانی را برای رسیدگی به کودک و ادبیات کودک اختصاص میدهند.
حمایت از تولید کننده باید تبدیل به یک جوهره ملی شود
وی گفت: حمایت دولت زمانی که چه در حوزه فرهنگ، چه در سایر حوزهها منعطف به تولید کننده باشد، میتواند تاثیرگذار باشد، حمایت از تولید کننده باید تبدیل به یک جوهره ملی شود. باید دید که بنیانهای کار یک نویسنده به چه چیزهایی مربوط میشود و زمينهها را براي او تقويت كرد.
درباره شهرام شفیعی
شهرام شفیعی، طنزپرداز و قرآن پژوه در سال1349 در تهران متولد شد. وی به عنوان سرویراستار در مطبوعات و گاهی به عنوان ویراستار كتاب فعالیتهایی داشته است. شفیعی توانسته از جشنوارههاي مختلفي به دلیل آثارش جايزه دريافت كند و تعدادي از كتابهايش به زبانهاي ديگر ترجمه شده است. از جمله آثار وی میتوان «آقا بالای دست گنده»، «ماه در چاه»، «من فكر میكنم»، «خیمه خاموش»، «عشق خامهای»، مجموعه سه جلدی «ماجراهای پاشنه طلا»، مجموعه «آوازهای پینه بسته» و ماجراهای «سلطان و آقاكوچول» را نام برد.
یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
نظر شما