بر اساس توافق حاصلشده بین دو کمپانی از اوایل 2015 اشت مسئولیت قیمتگذاری روی کتب الکترونیکی خود که از طریق آمازون به فروش میرود را در دست خواهد گرفت و در این بین باید سیاست تعیین قیمتهای پایین برای جذب مشتری را به اجرا بگذارد.
تا آن زمان استراتژی قیمتی کماکان مانند قبل از دعوای دو کمپانی به صورت عادی ادامه خواهد داشت و کاتالوگ کتابهای اشت از حالت بایکوت درآمده و درسایت آمازون مانند قبل بدون تأخیر در ارسال قرار میگیرد.
دعوای این دو کمپانی از زمانی آغاز شد که آمازون از انتشارات فرانسوی «اشت» خواست تا قیمت کتابهای الکترونیکی خود را زیر 10 دلار بفروشد و این کمپانی ضمن رد سیاست قیمتگذاری توسط آمازون، خود را محق دانست تا به هر قیمت که میخواهد کتابهای خود را از طریق آمازون بفروشد.
این داستان باعث شد تا آمازون کتابهای متعلق به اشت را با تأخیر بعضاً یکماهه به دست مشتری برساند و باعث شود تا مشتری به جای انتخاب کتاب از اشت به سوی سایر ناشران برود. از سوی دیگر با بلا گرفتن دعوا، آمازون برخی کتابهای مشهور اشت را بایکوت کرد که باعث ناراحتی نویسندگانی (ازجمله کتابهای جی کی رولینگ و ... ) شد که با اشت کار میکردند.
نویسندگان طرفدار اشت با نوشتن نامه و امضای طومار علیه آمازون، دعوا را وارد فاز جدیدی کرده و آمازون را تحت فشار گذاشتن تا سیاست خود را تغییر دهد اما این اتفاق رخ نداد و آمازون بر استراتژی قیمتگذاری خود تأکید کرد.
حالا پس از گذشت چند ماه بالأخره مقامات دو کمپانی سر یک میز نشسته و توافق مذکور را پذیرفتند.
نظر شما