چرا اثري از برخي مشاهیر تاریخی در کتابهای درسی نيست؟/12
میرمحمدصادق: کمرنگ شدن معرفی مفاخر فرهنگی در کتابهای درسی به بیهویتی میانجامد
سید سعید میرمحمدصادق، مصحح و تاریخپژوه درباره مشاهیر تاریخی میگوید: در حوزه تاریخ شفاهی و خاطرهنویسی نیازمند گردآوری تجربیات مفاخر ملی و چهرههای برجسته هستیم، با وجود این نباید از تدوین دانشنامههای تخصصی درباره مشاهیر تاریخی غافل شد.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی مشاهیر در گفتوگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: مشاهیر در همه کشورها، به عنوان سرمایههای انسانی شناخته میشوند؛ این سرمایههای انسانی در واقع پیشینه علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هنری یک جامعه هستند و هیچگاه جامعهای را نمیتوان یافت که بینیاز از این پیشینه تاریخی باشد.
وی ادامه داد: پس همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که یک کشور زمانی راه فرهمندی و تعالی را طی می کند که به خوبی بتواند از سرمایههای انسانی خود بهرهمند شود.
این مصصح کتابهای تاریخی اظهار کرد: حال اگر این مشاهیر جنبه ملی نیز پیدا کنند، به گفته دکتر محسن رنانی (استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان) به سرمایههای نمادین تبدیل میشوند. مثل ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، رودکی و حتی مشاهیر معاصر همچون علامه دهخدا، دکتر علی شریعتی، شهید مرتضی مطهری، دکتر محمد قریب و...
میرمحمدصادق عنوان کرد: هرگاه بتوانیم از سرمایههای انسانی و نمادین خود به خوبی بهرهبرداری کنیم، قطعا میتوانیم برای کودکان، نوجوانان و جوانان کشور (که آینده هر جامعه را میسازند) الگوهای موفق و مناسبی ارائه دهیم.
وی با اشاره به تبعات کمرنگ شدن مفاخر فرهنگی در کتابهای درسی گفت: نپرداختن به موضوع مشاهیر، به نظر من جامعه را به بیهویتی و خلا فرهنگی نزدیک میکند. این بیهویتی و نداشتن شناخت نسبت به سرمایههای انسانی، باعث میشود که اشخاص غیربومی جایگزین آن شوند و این اشخاص غیر بومی، زمینه ورود فرهنگها و آئینهای بیگانه را نیز به عرصه اجتماع باز کنند.
این تاریخپژوه افزود: پس اگر جامعه به سرمایههای انسانی خود توجه داشته باشد، میتواند الگوهای مناسب کاری، علمی، رفتاری را برای نسلهای بعدی خود بازتولید کند و هویتهای فرهنگی جامعه را ارتقاء دهد.
میرمحمدصادق توضیح داد: تهیه زندگینامههای مشاهیر با توجه به اهمیت موضوعی و کاری هر فرد باید جزو اولویتها باشد و بهتر است برای اینکه این زندگینامهها خواندنی شود در قالب داستان ارائه شود. همچنین دانشنامههای تخصصی درباره مشاهیر باید نوشته شود.
وی ادامه داد: در حوزه خاطرهنویسی و تاریخ شفاهی نیز ما نیازمند گردآوری تجربیات این سرمایههای انسانی هستیم. اگر بتوان از کتابهایی که درباره مشاهیر نوشته شده، در قالب انیمیشن، فیلم کوتاه و فیلم سینمایی بهرهمند شد، جامعه بزرگتری میتواند از تاثیر فرهنگی آن برخوردار شود.
* در این باره بخوانید:
1- گفتوگو با اصغر محمودآبادی: ایرانیان انگیزهای به مطالعه تاریخ و بازخوانی آن ندارند/ انوشیروان در کتابهای درسی کمرنگ است
2- گفتوگو با محمدتقی ایمانپور: نگارش کتابهای تاریخی باید از قید و بندهای سیاسی رها شود/ زندگی مبارزان انقلاب مشروطه را به درستی منعکس نکردهایم
3- گفتوگو با داریوش احمدی: کمرنگ بودن مشاهیر تاریخی در کتابهای درسی تاثیری جز بیهویتی ندارد
4- گفتوگو با مهدی محقق: تنوع مشاهیر ایرانی را با سعید نفیسی در کتابهای درسی رعایت میکردیم
5- گفتوگو با علی ططری: دانشجویان علاقهای به یادگیری تاریخ ندارند/پرداختن مقطعی به مشاهیر چارهساز نیست
6- گفتوگو با حسن زندیه: معرفی جذاب مشاهیر تاریخی بهتر از صد کتاب درسی موثر است
7- گفتوگو با هیبتالله مالکی: مشاهیر تاریخی را درگیر حب و بغضها نکنید/تنها دلواری نبود که در قیام تنگستان رشادت نشان داد
8- گفتوگو با حسن باستانیراد: برای شناخت مشاهیر نمیتوان تنها به اینترنت اکتفا کرد/مشاهیر ایرانی بیانگر غرور ملی هستند
9- گفتوگو با رضا شعباني: شناسايي مشاهير ايراني، جايگاه کشورمان را در تمدن بشري تعيين ميكند
10- برای نسل جوان از مشاهیر تاریخی الگوهای دست نیافتنی نسازیم/ یادداشت زهیر صیامیان
11- گفتوگو با ناصر تکمیلهمایون: برخی فرهیختگان در زادگاهشان هم ناشناخته ماندهاند/برانگیختن هویت ملی ایران با شناساندن مشاهیر
نظر شما