محمد الهیاری، معاون نهاد کتابخانهها در نخستین همایش اقتصاد نشر کودک گفت: نمایشگاههای کتاب می توانند به عنوان یک مسکن موقت برای حل معضل ویترین کتاب مفید باشند.
وی افزود: ما 3هزار و 200 کتابخانه عمومی داریم که در بین آنها 700 کتابخانه روستایی وجود دارد، همچنین کتابخانههای مساجد، مدارس و حسینیهها را نیز داریم. همه کتابخانههای عمومی دارای سالنهای بزرگی با عنوان قرائتخانه هستند که یکی ازمحاسن کتابخانههای عمومی به شمار میرود. فضای کتابخانهها معمولا فضایی باز است و به همین دلیل اکثر مردم دوست دارند به آنجا مراجعه کنند. به گمان من جرقه اولیه چرخش در اقتصاد نشر،خصوصا در حوزه کودک باید با تجهیز همین کتابخانه ها شروع شود.
الهیاری ادامه داد: بخش کودک و نوجوان ازجمله بخشهایی است که بسیار مهم است و ما در این حوزه تلاش میکنیم که کتابهای کهنه را از کتابخانهها خارج کنیم زیرا کتابهای کودک و نوجوان به دلیل اینکه از نظر جلد از استحکام کمتری برخوردار هستند باید سریعتر برای تجدید و نوکردن آنها اقدام کرد. از طرفی دیگر،وجود کتابهای نو و جدید سبب جلب بیشتر کودکان و نوجوانان میشود.
وی افزود: در سال جاری اولویت خرید ما کتابهای کودک و نوجوان است. پیش از این، کتابها از طریق نهاد کتابخانهها ارسال میشد و کتابدارها ممکن بود بگویند که فلان کتاب تکراری است. در واقع امروزه ارتباط ناشران و کتابداران کتابخانهها قطع است و اگر یک نهاد خاص کتابی تهیه کند و به کتابخانهها بفرستد، آن کتاب دیده میشود. ما در تلاشیم که بین ناشران و کتابداران ارتباط برقرار شود تا به این طریق کتابداران ما بیشتر آموزش ببینند.
دانش کافی و صرفه اقتصادی کتاب
فتحالله فروغی، مدیر انتشارات شورا نیز در ادامه این همایش،در سخنانی کوتاه گفت: اگر نقش کتابداران را با نقش کتابفروشان مرتبط بدانیم، این دو میتوانند نقش بسیار مهمی در روند اقتصاد نشرداشته باشند. اگر کتابداران ما سواد و دانش کافی داشته باشند در برخورد با مخاطبان، سبب افزایش سطح مطالعه و صرفه اقتصادی کتاب خواهند شد.
کار نشر به مثابه تجارت
بهروز امیری، مدیرمسئول انتشارات سیمای فرهنگ نیز در این همایش، ضمن اشاره به این موضوع که اقتصاد پایه و اساس هر حرکت تجاری است گفت: کارهای انتشاراتی هم منفک از این قضیه نیست و یک ناشر به عنوان تجارت وارد صنعت نشر شده است و دید صنعتی به آن دارد و اگر بتواند این نکته مهم را تامین کند، قطع به یقین به کیفیت کارهایش افزوده میشود.
وی افزود: اگر اقتصاد انتشارات، گردش لازم را داشته باشد و از تدوین محتوا و تحلیل بازار و مارکتینگ استفاده کند، بدون شک موفق خواهد شد و به دنبال کسب کیفیت، تولید بالاتر هم ایجاد خواهد شد.
نخستین همایش اقتصاد نشر کودک با حضور عبدالعظیم فریدون، سید صادق موسوی، سیدمجید حسینی، مهدی فیروزان، اسدالله شعبانی، کاظم طلایی، فتحالله فروغی، بهروز امیری، محمود آموزگار، مصطفی رحماندوست، محمد الهیاری، ناصر کشاورز، علیاکبر اشعری، محمد طوسی، سیدعلی کاشفی خوانساری و جمعی از ناشران و نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان در سالن همایشهای انجمن فرهنگی ناشران کودک در حال برگزاری است.
گزارش های تکمیلی مربوط به نخستین همایش اقتصاد نشر منتشر خواهد شد.
نظر شما