چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
علی‌اکبر صالحی: توجه به خلاقیت و ابتکار در تدوین استانداردهای ملی آموزش ضروری است/ نظام آموزشی، مهم‌ترین نهاد کشور محسوب می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آئین افتتاحیه همایش «استاندارد آموزش و آموزش استاندارد (4‌الف) در چرخه آموزش کشور» اظهار کرد: تدوین استانداردهای ملی آموزش باید به گونه‌ای صورت پذیرد که موجبات خلاقیت و ابتکار را در میان دانش‌آموزان فراهم کند. از استادان برجسته در همین زمینه می‌توان به ابوعلی‌سینا و شیخ بهایی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین افتتاحیه همایش دو روزه «استاندارد آموزش و آموزش استاندارد (4‌الف) در چرخه آموزش کشور» ساعتی پیش با حضور دکتر رضا داوری اردکانی، ‌رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، دکتر محمدرضا عارف و دکتر مهدی سهرابی، رئیس کارگروه استاندارد و اطمینان از کیفیت گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم در محل این فرهنگستان برگزار شد.
 
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی سخنرانی‌اش را در این آئین با این بیت شعر که «نکن در این چمنم سرزنش به خودرویی   چنان که پرورش می‌دهند می‌رویم» آغاز کرد: بدون تردید نظام آموزشی کشور به عنوان مقوم (قوام‌دهنده) دارای ابعاد مختلفی برای کشور است. می‌توان گفت نظام آموزشی، مهم‌ترین نهاد کشور است. امام خمینی (ره) درباره ضرورت پرورش و تعلیم و تعلم، نهادهای آموزشی را به عنوان یکی از موتورهای محرک کشور دانستند. ایشان تبدیل علم به ثروت را در زمره نهادهای دانشگاه برشمردند. افزون بر این رهبر انقلاب اسلامی در قالب بند 34 سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی به این مهم نگاه ویژه‌ای داشته‌اند.
 
تعلیم تنها پرکردن ذهن دانش‌آموزان از اطلاعات نیست

صالحی افزود: هرچند نگاه‌های متفاوتی به این موضوع شده، اما تعلیم تنها به معنی پّرکردن ذهن دانش‌آموزان از اطلاعات نیست، بلکه مجرایی است که اخلاق را آموزش دهیم که این فرایند شامل تمامی امور یعنی مسائل مربوط به کنش رفتاری و روان‌سنجی زمینه‌سازی برای ابتکار، خلاقیت و خودباوری و استفاده از تکنولوژی نیز می‌شود. استانداردسازی تنها به مقوله صنعت منتهی نمی‌شود بلکه بسیاری از زوایای پیدا و پنهان زندگی تحت فرایند استاندارد قرار گرفته که حتی ما در قرآن کریم هم همین اهمیت را می‌بینیم. استاندارد مفهومی است که موجب انسجام فکری می‌شود و به این دلیل استاندارد مبنایی برای داوری درباره نکات قوت و ضعف در زندگی مادی و معنوی است و دیدگاه افراد صاحب صلاحیت باید به گونه‌ای هوشمند تعریف شود تا معیار مناسب ایجاد شود.
 
راهکارهایی برای استاندارسازی آموزش کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: اکنون نزدیک به دو دهه است که اقداماتی در زمینه آموزش و استاندارسازی آن انجام شده و پیشینه آن را در گزارش 1985 آمریکا باید دانست. با توجه به الگوی تعلیم اسلامی ـ ایرانی پیشنهادهای زیر را برای استانداردسازی در چرخه آموزش کشور دارم:  

1- تأکید بر ارزش‌های علمی ـ دینی و توجه به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه آموزش که ایشان بسیار در این زمینه تأکید و توجه داشتند.

2- تدوین استانداردهای ملی آموزش باید به گونه‌ای صورت پذیرد که موجبات خلاقیت و ابتکار را در میان دانش‌آموزان فراهم کند. از استادان برجسته در همین زمینه می‌توان به ابوعلی‌سینا و شیخ بهایی اشاره کرد.

3- یاری رساندن از طریق فراهم آوردن فرصت‌های برابر آموزشی، تأمین نیازهای استاندارد آموزش و تسهیل در انجام این امور، پرورش نیروی انسانی مورد نیاز، زمینه‌سازی برای گسترش دانش، تشویق و ترغیب استعداد نهفته، بهره‌گیری کارآمد از افرادی که کم استعداد و یا با بهره هوشی پایین هستند و تهیه بسته‌های آموزشی برای تمامی اقشار تحصیلی.

وی افزود: بی‌توجهی به هر یک از این موارد می‌تواند به نتایج منفی منتهی شود. در چنین اوضاع و احوالی کشورهایی که به این مورد توجه نمی‌کنند در واقع دانش را به عنوان یک محصول وارداتی به کودکان خود یاد می‌دهند که موجب عدم ایجاد پیوند با نیازهای کودک و دانش منجر می‌شود و ما را از داد و ستد با دانشمندان علمی محروم می‌کند.

تدوین استاندارهای آموزشی با توجه به قومیت‌های مختلف

صالحی در ادامه عنوان کرد: در تدوین استانداردهای آموزشی نباید از عنایت به این واقعیت غفلت ورزید که ایران از تنوع‌های مختلف عمومی و زبانی برخوردار است و باید این تنوع با استانداردهای لازم برای هر قوم صورت پذیرد. برخی استانداردهای آموزشی، تطبیقی و برخی تدوینی هستند. مدل راهگشا در ایران باید با پژوهش صورت پذیرد.
 
وی افزود: در این زمینه شجاعت لازم است. همدلی با تمامی نهادهای مسئول باید مهم‌ترین اصل در این راه باشد. برای ضمانت اجرایی از هم‌اکنون ایجاد قانون و نظام به‌روز و کارآمد مورد نیاز است. نگاهی به نظام‌های موفق آموزشی جهان نیز همین مسایل را تأیید می‌کند. در بیشتر کشورها تمامی مراکز آموزشی اعتبارسنجی می‌شوند و در نتیجه سطح کیفی و کمی بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و دستیابی به این موارد نیازمند توجه مسئولان است.
 
استاندارد یکی از بحث‌های جدی کشور است
محمدرضا عارف  نیز در این آئین گفت: بحث استاندارد یکی از بحث‌های جدی کشور است و در هر برنامه‌ای و چالش‌های موجود خود را نشان می‌دهد. یکی از معضلات بحث ما نیز استاندارد است که در گروه مهندسی فرهنگستان مطرح شد که برای استانداردسازی چه باید انجام دهیم تا بحث استاندارد و جایگاه آن‌را مشخص کنیم. نخستین همایش را با حضور کارشناسان و صاحبنظران در فرهنگستان علوم برگزار می‌کنیم  و به دومین و سومین و چهارمین همایش نیز خواهیم رسید.
 
مهدی سهرابی، رئیس کارگروه استاندارد و اطمینان از کیفیت گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم نیز به عنوان دبیر علمی این همایش در این آئین اظهار کرد: حدود یک سال و نیم قبل انگیزه ایجاد این کارگروه به وجود آمد و کارگروهی تشکیل شد که هر دو هفته یکبار این مسائل را دنبال کند. ما شروع به فرهنگسازی کردیم و واژه‌گزینی انجام دادیم و سعی کردیم واژه‌های خوبی را در زمینه آموزش و استاندارد به‌وجود آوریم. در این مدت آموزش کشور را به صورت یک چرخه نگاه کردیم و آن‌را از مهد کودک، دبستان، دبیرستان و دانشگاه درنظر گرفتیم تا بتوانیم راهکاری پیدا کنیم و نقش فرهنگسازی و آگاه‌سازی در سطح علوم کشور را مشخص و نشان دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها